כניסה הרשמה צור קשר

יום הארגונומיה הישראלי 28.2.17 להעלות את המודעות - למנוע את הכאב

 

עודכן ב:28/02/2017

 

יום הארגונומיה הישראלי מצוין כל שנה ביום האחרון של חודש פברואר, והשנה יחול ביום ג' 28.2.17.  באותו יום מצוין ברחבי העולם היום הבינלאומי להגברת המודעות לפגיעות שריר-שלד מצטברות.  זאת הזדמנות להגביר את המודעות בנושא גורמי סיכון ארגונומיים, פגיעות שריר-שלד מצטברות הקשורות לעבודה ולאמצעים להפחתת הסיכונים.  

לפרטים על יום העיון לציון יום הארגונומיה הישראלי ולעדכונים בנושא פעילות המוסד לבטיחות בארגונומיה, ראו
במדור הארגונומיה של אתר המוסד לבטיחות או בעמוד הפייסבוק.

כי העבודה לא צריכה להכאיב!


ביום הארגונומיה הארצי, מציינים את המודעות לפגיעות הנובעות ממאמץ חוזר ונשנה (RSI) של פעולות. יום הארגונומיה מצוין ב - 29 בפברואר*. היום היחיד שאינו חוזר כל שנה, הינו תאריך אידיאלי, להעלאת המודעות של פציעות מאמץ מפעולות חוזרות ונשנות.
* ה -28 בפברואר שנים הלא מעוברת
 
יום הארגונומיה ידוע גם כיום לציון הפרעות שריר-שלד (MSDS), פציעות מאמץ חוזרות הן מונח המשמש לתיאור משפחה של הפרעות כואב המשפיעים גידים, שרירים, עצבים ומפרקים בצוואר, הגב התחתון והעליון, החזה, הכתפיים, הזרועות והידיים MSDS היא הסוג השכיח ביותר של פגיעה המשביתה לטווח ארוך והמקור הגדול ביותר של עלויות לאיבוד בזמן.

סיבות
ריתוק, אחיזה, כיפוף, פיתול, חישוק, ומתיחה - תנועות רגילות אלה שאנחנו נוהגים ,באופן טבעי, לעשות כל יום אינן מזיקות במיוחד בפעילויות של חיי היום יום שלנומה שעושה אותם מסוכנים במצבי עבודה הוא החזרה המתמדת של התנועות. גורמים נוספים לנזק בסביבת העבודה עשויים לכלול תנוחות מסורבלות תנוחות גוף קבועות, שימוש בכוח מופרז, שימוש אינטנסיבי בחלקים קטנים של הגוף כגון יד או מפרק, בקצב מהיר של עבודה עם הפסקות שאינן מספיקות או זמן החלמה קצר מידי, וגורמים פסיכולוגיים כמו מתח.

מְנִיעָה
הדרך האפקטיבית ביותר לסלק מפגעים היא בטיפול במקור. ולכן מניעת RSIs צריכה להתמקד בביטול עבודה חוזרת דרך עיצוב סביבת העבודה אשר עשויה לכלול אלמנטים מכניים כאלה או אחרים. בנוסף, מקומות עבודה צריכה להיות בנויים כך שהעובדים יכולים לנוע בין משימות שונות, וכשכך לאמץ כל פעם קבוצות שרירים שונות.
כאשר אין זה מעשי לבטל את ההיבט החוזר של עבודה, סביבת עבודה שמעוצבת היטב כך שתתאים לכך שלעובד תתאפשר מעבר מעמידה, לישיבה, או מישיבה לעמידה, יכולה לעזור. צרכים לספק לעובדים כלים וציוד, כלים נשמרו בקפידה וציוד להפחית את המאמץ הדרוש כדי להשלים משימות ולמנוע מתיחת שריר. יש להימנע מתנוחות מגושמות.
בגלל RSIs מתפתח באיטיות, יש להכשיר עובדים כדי להבין מה גורם לפציעות אלו, מהי הדרך הטובה ביותר למנוע אותם, וכיצד לזהות את הסימנים והתסמינים המוקדמים של RSI.  עובדים צריכים לדעת איך להתאים תחנות עבודה כדי להתאים המשימות שלהם לצורכים אישייםבנוסף, המעסיק צריך לעודד עובד לקחת הפסקות קצרות, הפסקות מנוחה תכופות.

 

 

מקור:יחידת האינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה