תשובת השבוע ממרכז המידע 06.04.03
השאלה:
מהן ההוראות להתנעת רכב ע"י מצבר עזר?

הוראות טעינת הקפצה של מצבר "מת" ממצבר אחר "חי"
בטעינת הקפצה מהירה משתמשים למטרת התנעת מנוע שנדם במכונית בגלל התרוקנות המצבר. הטעינה זו מבוצעת ממקור חשמל חיצוני, לעיתים ממצבר חי של מכונית אחרת בה המנוע פועל.

להלן כללי זהירות בטעינת הקפצה:
1. נוכחות של כל מקור אש גלויה אסורה, כולל סיגריה או מצית. יש לזכור קיימת תמיד סבירות להתהוות תערובת נפיצה של מימן- אוויר בקרבת המצבר.
2. יש להשתמש בכבלי טעינה תקינים. צבעו של כבל הטעינה החיובי (+) אדום, והשלילי (-) שחור.
3. מכיוון שמנוע עזר של המכונית נמצא בפעולה בשעת ההטענה, יש לנקוט בכל האמצעים כדי למנוע הסתבכות כבלי טעינה בחלקים מסתובבים של המנוע הפועל.
4. כבלי הטעינה, החיובי והשלילי חייבים להיות מופרדים זה מזה פיסית. כבלים שזורים , הנוגעים זה בזה עלולים לגרום לקצר חשמלי במידה ובידוד הכבלים פגום. לכן, יש לוודא שלימות הבידוד של כבלי טעינה לכל אורכם וכן תקינות צבתות החיבור שלהם.
5. אסור שחלקים מתכתיים מצבתות החיבור יגעו בעת חיבורם ופירוקם בחלק מתכתי כלשהו של שתי המכוניות המשתתפות בתהליך הטעינה, פרט למגע בקוטבי המצברים בהתאמה. פירוק צבתות החיבור של כבלי הטעינה מקוטבי המצברים ("מת" וחי) או חיבורן בסדר הלא נכון עלול לגרום לניצוצות וכתוצאה מכך להצתת התערובת הנפיצה של המימן באוויר וכתוצאה מכך להתפוצצות. כמובן, יש להקפיד ששני הרכבים אינם נוגעים פיסית זה בזה.

6. לפני ביצוע הטעינה יש להוציא את הפקקים מפתחי המילוי ולהמתין זמן מה כדי לאוורר את תאי המצבר מתערובת הגזים הנפיצה. לאחר מכן, יש להרכיב הפקקים למקומם ולהדקם היטב למקומם. בעת ההטענה, יש להניח עליהם מטלית לחה שתישאר במקומה עד לסיום תהליך הטעינה. אין צורך לבצע פעולה אחרונה זו במצברים אטומים ללא תחזוקה.
7. לפני חיבור כבלי הטעינה יש לוודא האם:
7.1 שני המצברים הם בעלי מתח שווה. אסור להטעין מצבר שהמתח שלו נמוך מהמתח של המצבר המטעין.
7.2 אופן הארקה במכוניות:
א. שתי המכוניות מוארקות שלילית, כאשר הקוטב השלילי (-) מחובר גלוונית לגוף המנוע או למרכב המכונית.
ב. שתי מכוניות מוארקות חיובית (+) כאשר הקוטב החיובי (+) מחובר גלוונית לגוף המנוע או למרכב המכונית.
ג. מכונית אחת מוארקת שלילית ומכונית אחרת מוארקת חיובית.

לאחר קביעת אופן הארקה בשתי מכוניות יש לחבר כבלי הטעינה לפי סדר כדלקמן.

התנעת מנוע שנדם במכונית עם מצבר "מת" המוארקת שלילית
1. חבר את הכבל החיובי (+) (האדום) לקוטב החיובי (+) של המצבר ה"מת".
2. חבר קצה אחר של הכבל האדום לקוטב החיובי של המצבר ה"חי".
3. חבר את הכבל השלילי (-) השחור לקוטב השלילי של המצבר ה"חי".
4. חבר קצה אחר של הכבל השחור לגוף המנוע מלמטה ובמרחק מהמצבר.
התנע המנוע של המכונית עם המצבר ה"חי", לאחר מכן התנע המנוע של המכונית עם המצבר ה"מת". בזמן התנעת המנוע שנדם יש לעמוד במרחק מסוים משני המצברים.
לאחר שהמנוע שנדם החל לפעול, יש לפרק את הכבלים בסדר הפוך:
1. פרק את הכבל השחור מגוף המנוע של המכונית שמותנעת.
2. פרק את הכבל השחור מהמצבר ה"חי" של המכונית המתניעה.
3. פרק את הכבל האדום מהמצבר ה"חי" של המכונית המתניעה.
4. פרק את הכבל האדום מהמצבר של המכונית המותנעת

התנעת מנוע דומם במכונית עם מצבר "מת" המוארקת חיובית
1. חבר את הכבל השחור (-) לקוטב השלילי של המצבר ה"מת".
2. חבר את הקצה האחר של הכבל השחור לקוטב השלילי של המצבר ה"חי".
3. חבר את הכבל האדום (+) לקוטב החיובי של המצבר ה"חי".
4. חבר את הקצה האחר של הכבל האדום לגוף המנוע מלמטה ובמרחק מהמצבר.
התנע המנוע של המכונית עם המצבר ה"חי", לאחר מכן - התנע את המנוע של המכונית עם המצבר ה"מת". בזמן התנעת מנוע דומם יש לעמוד במרחק מסוים משני המצברים.
לאחר שהמנוע הדומם החל לפעול, פרק את הכבלים בסדר הפוך:
1. פרק את הכבל האדום מגוף המנוע של המכונית עם המצבר ה"מת"
2. פרק את הכבל האדום מהמצבר ה"חי" המתניע
3. פרק את הכבל השחור מהמצבר ה"חי" המתניע
4. פרק את הקצה השני של הכבל השחור מהמצבר ה"מת"

הערה: ההוראות הנ"ל מבוססות על ההמלצות של איגוד עצמאי של יצרני מצברים -
IBMA - Independent Battery Manufacturers Association
ו- Council Battery International -BCI ( המועצה הבינלאומית למצברים)

(אבי צימר, 26928)