www.osh.org.il

פברואר 2009

 

הטרדה באינטרנט (cyber bullying)

מאת: לבנת כהן*

 

אנו חיים בעולם של תקשורת קבועה ומתמדת שברובה, נעשה שימוש בטכנולוגיה, על סוגיה השונים: מחשבים, אינטרנט, טלפונים סלולרים וכו'. בנוסף על ההיבטים החיוביים הרבים שיש לתקשורת הטכנולוגית, החסרונות שלה, כוללים איומים, הטרדות, התגרויות תוך כוונת זדון וגרימת מבוכה לאנשים המשתמשים בה. פעולות אלה נקראות הצקה או הטרדה באינטרנט (cyber bullying).

 

פעולות של הצקה/הטרדה באינטרנט כוללות

  • משלוח מיילים מאיימים או מיילים שלא התבקשו ע"י הנמען.
  • עידוד אנשים אחרים לשלוח מיילים מאיימים או מיילים שלא הוזמנו ע"י הנמען או הצפת "הקורבן" בהודעות מייל.
  • הפצת שמועות על הקורבן.
  • להשמיץ את הקורבן באתרי דיון ציבוריים.
  • התחזות "לקורבן" של ההצקה אונליין ומשלוח הודעות הסתה שמציגות אותו באופן שלילי, ו/או התחזות ל"קורבן" אונליין באמצעות משלוח הודעות הסתה או הודעות מפתות שגורמת לאחרים להגיב אליו באופן שלילי.
  • הטרדת הקורבן של הצקה בצ'אט.
  • משלוח חומר פורנוגרפי או חומר גרפי פוגע אחר.
  • משלוח וירוסים באמצעות מיילים.
  • משלוח הודעות שליליות ישירות לקורבן.
  • יצירת דף רשת (web page) או כתיבת פתיח בבלוג שמתאר את הקורבן בדרכים שליליות.

 

טיפים למניעת הצקה / הטרדה באינטרנט

עשה:

  • השתמש בכתובת דואר אלקטרוני, ללא אפשרות לזיהוי מין הנמען.
  • מומלץ להמציא סיסמת דואר אלקטרוני המונה 7 תווים לפחות. לסיסמה מוצלחת, אין משמעות ואין דפוס הגיוני. מומלץ להרכיב את הסיסמה משילוב של אותיות, סמלים ומספרים.
  • שנה את הסיסמה שלך לעיתים קרובות ואל תשתף בה אחרים. אל תשתמש באותה הסיסמה בכל חשבונות אתרי האינטרנט ובכל המחשבים שלך.
  • מומלץ לפתוח שני חשבונות של דואר אלקטרוני: אחד להתכתבות עסקית והשני, בשם אחר לשימוש בפורומים וכו'. אם אתה מתחיל לקבל כמות גדולה של דואר לא רצוי, אתה יכול לבטל את החשבון או לשנותו.
  • בכדי למנוע מאחרים לקרוא את ההודעות שנשלחות אליך, ובכדי למנוע מאחרים להתחזות אליך, מומלץ שתשתמש בהצפנה.
  • שים לב ל"אורות אזהרה" לדוגמא, כשמישהו אונליין מבקש לדעת היכן אדם גר או היכן אתה עובד.
  • היזהר מפגישות פנים מול פנים עם אנשים אותם הכרת אונליין. אם אתה בוחר, בכל זאת, להיפגש, מומלץ שתעשה זאת במקום פומבי ודאג ללווי של חבר או עמית לעבודה.
  • פנה לספק האינטרנט שלך לצורך קבלת עצה ועזרה בנוגע לנושאים הקשורים לבטיחות ולפרטיות שלך באינטרנט.
  • וודא, שלספק האינטרנט שלך, לפורומים ולצ'אטים, יש מדיניות שימוש )שאינה מתירה הטרדה/הצקה). בנוסף, וודא שהנהלת האתר אוכפת מדיניות זו.
  • התייעץ עם אנשי האינטרנט ו/או המחשוב בעבודתך, בנוגע לפרטיותך ולבטיחותך באינטרנט.

 

אל תעשה:

  • אל תאמר לאחרים מהי סיסמתך האישית.
  • אל תשתף אחרים במידע האישי לגביך בדואר האלקטרוני, גם לא אנשים שאתה סומך עליהם.
  • אל תתנדב לספק מידע אישי לאתרי אינטרנט הנגישים לאנשים אחרים, אל תיתן מידע אישי שלך לזרים, גם לא בצ'טים.
  • אל תשאיר את המחשב שלך פתוח ללא השגחה.
  • אל תשמש בהודעות אוטומטיות מסוג out of office כדי אחרים לא ידעו על יציאתך המתוכננת לחופשה או על היעדרות שלך מהעבודה.
  • אל תרשום את כתובת הדואר האלקטרוני שלך בדפי הרשת web page)), ואל תתן אותה כשאתה ממלא טפסים אונליין.
  • אל תתקיף ואל תעליב משתתפים בקבוצות דיון. אם אתה לא מסכים לדעתו של אחר, בטא את עמדתך באופן אובייקטיבי ועובדתי.

 

כיצד להגיב להטרדה/הצקה בדואר האלקטרוני

  • אם אתה מכיר את המטריד/מציק, הבהר לו שאינך מעוניין שהוא יצור איתך קשר נוסף.
  • לאחר שציינת בפני מטריד/מציק שאתה מכיר, שלא יצור איתך קשר נוסף, או אם אתה מקבל הודעות אלקטרוניות מטרידות מאדם שאינך מכיר-חסום או סנן את ההודעות של המטריד/מציק. לתוכניות דואר אלקטרוני רבות פונקציות סינון (ספאם spam) שיכולות למחוק באופן אוטומטי הודעות דואר אלקטרוני הנשלחות מכתובת דואר אלקטרוני מסוימת/ הודעות דואר אלקטרוני שמכילות מסרים מעליבים.
  • אל תשיב לדואר אלקטרוני מטריד/מציק או מעליב אם האדם המטריד/המציק אינו מוכר לך. כשאתה משיב למטריד/מציק, אתה מאשר שכתובת הדואר האלקטרוני שלך תקפה ופעילה.
  • אל תפתח קבצים מצורפים לדואר האלקטרוני שנשלח אליך, מפני שהם עלולים להכיל וירוסים.
  • תעד כל פעילות מטרידה.
  • שמור את כל התקשורת המעליבה כראיה, בין אם היא אלקטרונית ובין אם המידע המודפס. אל תשנה או תערוך אותם בכל דרך שהיא.
  • דווח על ההטרדה בדואר האלקטרוני/ברשת, לממונה הישיר שלך ו/או למנהל האחראי על מערכת האינטרנט/הדואר האלקטרוני, בארגון בו אתה עובד.
  • השתמש בשמך כמילת מפתח וערוך חיפוש ברשת כדי לבדוק אם קיים מידע כלשהו אודותיך, כדי שלפחות תהייה מודע למידע הזמין אודותיך.
  • אם אתה מכיר את המטריד וההטרדה נמשכת אחרי שביקשת ממנו להפסיקה, פנה אל ספק שירות האינטרנט שלך.
    • לרוב ספקי שירות האינטרנט יש נהלים ברורים האוסרים על שימוש בשירותיהם לצרוך התעללות באחר.
    • לעיתים קרובות, ספק שירותי האינטרנט יכול לעצור את ההתנהגות המטרידה על ידי יצירת קשר ישיר עם המטריד או ע"י סגירת החשבון שלו.
    • הדומיין של ספק האינטרנט מסומן בד"כ אחרי סימן ה"כרוכית" (כגון: name@home.com). לרוב ספקי האינטרנט יש כתובת כמו postmaster@domainname שאפשר להגיש בה תלונות.

 

מה אתה יכול לעשות אם מישהו מטריד אותך בפומבי (בקבוצת דיון או בצ'אט)

בקבוצות דיון:

  • כתוב ביומן את כל הפעילויות שהטרידו אותך.
  • שמור את כל המסמכים הפוגעים לצורך הוכחה, גם המסמכים האלקטרוניים וגם המסמכים המודפסים (בעותק קשיח). אל תערוך אותם, בשום דרך שהיא.
  • צור קשר עם מנהלי הפורומים וספק לו הוכחה על ההטרדה. אם הוא לא מגיב, את שלמיך להשתתף בקבוצה (לדוגמא, הסר את כתובת הדואר האלקטרוני שלך מקבוצת ההפצה של הקבוצה).

 

בשיחת צ'אט בזמן אמת באינטרנט:

  • צא מאתר הצ'אט. אם המצב גורם לך לפחד לביטחונך או לביטחונם של אחרים, פנה למשטרה.
  • תעד כל פעילות מטרידה שעברת.
  • שמור את כל המסמכים הפוגעים לצורך הוכחה, גם האלקטרוניים וגם המסמכים המודפסים (בעותק קשיח). אל תערוך אותם בכך דרך שהיא.
  • צור קשר עם מנהל הפורום ותן לו הוכחה על ההטרדה שעברת. אם הוא לא מגיב, אל תשתתף בעתיד בקבוצה.

 

מה אתה לא צריך לעשות אם מטרידים או מציקים לך באמצעות הדואר האלקטרוני

  • אל תשיב להודעה כשאתה כועס או מודאג. חכה עד שתשלוט ברוחך. אתה לא רוצה להיות כמו המטריד.
  • אל תמהר להיכנס לעימות. אתה עלול להסתכן בתחילתה של "מלחמת שריפות" שעלולה להחריף במהירות.
  • אל תגיב להתגרות/הקנטה אונליין.
  • אל תתעסק בשאלות או תשובות שעלולות לגרום לך להרגיש שלא בנוח.

 

לבנת כהן, M.A בפסיכולוגיה ארגונית, מרכז המידע של המוסד לבטיחות וגהות, ע"פ

http://www.ccohs.ca/oshanswers/psychosocial/cyberbullying.html