www.osh.org.il

אוגוסט 2012

 

 ארגונומיה בבית הספר: לא לתלמידים בלבד     

מאת: ד"ר יוהנה גייגר



כשילדינו חוזרים לבית הספר בסוף חופשת הקיץ, אנו מתמקדים בשמירה על בריאותם של התלמידים.  אבל אין לשכוח שבית הספר הוא מקום עבודתם של עובדים במגוון מקצועות: צוות המורים, עובדי המשרד; עובדי ניקיון, אבות בית, גננות, עובדי תחזוקה ועוד.  כל אלה חשופים לגורמי סיכון ארגונומיים לפגיעות שלד-שריר, הניתנות למניעה על ידי ארגון ותכנון סביבת העבודה.  להלן סיכום קצר של הנקודות העיקריות להתייחסות להפחתת גורמי סיכון ארגונומיים בבתי ספר. לניתוח הסיכונים ולמתן פתרונות מלאים  רצוי להיוועץ בארגונום.

נקודות ארגונומיות לשמירה על בריאותם של כלל באי בית הספר:

ילדי בית הספר-
נשיאת הילקוט: נשיאת ילקוט עמוס ספרים, אוכל וציוד נוסף עלול להוות עומס רב עבור ילדים בדרכם לבית הספר. המלצת המומחים כי משקל הילקוט לא יעבור מעל 15% ממשקל התלמיד.  רצוי להפחית את משקל הילקוט וזאת במספר דרכים: אחסון ספרים בלוקרים בבית הספר; שימוש בספרים קלים יותר או באמצעים דיגיטאליים. כמו כן, מומלץ, כי ילד הנושא ילקוט ישא אותו באופן סימטרי על שתי הכתפיים. 

עמדות מחשב: ילדים מבלים זמן רב בבית הספר ובבית מול עמדות מחשב.  לעיתים קרובות, העמדות אינן מותאמות למימדי הילד.  יש ללמד את הילד להתאים את העמדה לצרכיו בכל ישיבה.  בנוסף, חשוב להדגיש למשתמש הצעיר את החשיבות הרבה בקימות ובשינויי תנוחה לעיתים קרובות – לפחות שלוש פעמים בשעה – על מנת למנוע עומס על הצוואר, הגב, הידיים  או העיניים.  

עזרים דיגיטאליים אישיים – ילדים רבים מבלים זמן ממושך בשימוש בעזרים דיגיטאליים אישיים – לרבות טלפונים סלולאריים, נגנים אישיים, טבלטים ועוד.  השימוש האינטנסיבי במכשירים אלה מתאפיין במאמצים חוזרים של השרירים הקטנים של כף היד, האצבעות ושרש כף היד,  מנחים סטטיים וממושכים של כיפוף צווארי ומאמץ ניכר של העיניים.  מומלץ להקפיד על שימוש נאות במכשירים דיגיטאליים: הקפדה על הפעלה ביותר מאצבע אחת; שמירה על מנחי גוף ניטרליים והפסקות תדירות לשינויי תנוחה  ומנוחה לעיניים.

פעילות פנאי: כשילדי בית ספר עוברים לאמצעי בילוי דיגיטאליים, להשתתפות ברשתות החברתיות ולגלישות באתרים אחרים, יש לאזן את הישיבה הסטטית בפעילות גופנית מגוונת.  הורים רבים מעודדים את ילדיהם להשתתף בפעילות ספורטיבית במסגרות או באופן ספונטאני בשעות הפנאי. 

מורים-

מנחי עבודה: מורים רבים, בפרט בבתי ספר יסודיים, מקפידים להתייחס בקרוב ובאופן אישי לכל תלמיד.   לעיתים שיחות אלה מתקיימות כאשר המורה עומדת ליד שולחן התלמיד כשהיא מתכופפת לעברו.  כיפוף ממושך עלול ליצור עומס רב על הגב; כדי להתקרב לתלמיד, רצוי לקרב כיסא ולשבת.

עמדות מחשב: מורים נעזרים בעמדות מחשב בחדר המורים; לעיתים עמדות אלו משמשות מספר מורים.  רצוי שכל מורה יקפיד להתאים את העמדה לצרכיו  בכל שימוש בעזרת פעולות פשוטות כגון הגבהה או הנמכת גובה הכיסא הצבת המסמך, הספר או המקלדת במקום הנוח לו.

עזרים דיגיטאליים אישיים: בדומה לתלמידיהם, מורים רבים עושים שימוש במכשירים אלקטרוניים ניידים, כגון סמארטפונים, טבלטים ועוד.  ובדומה לתלמידיהם, השימוש האינטנסיבי במכשירים הללו עלול לחשוף אותם לפגיעות שלד-שריר, כגון כאבי צוואר, דלקות גידים ועוד. 

אב הבית -

לאב הבית מגוון רחב של תפקידים, השונים ממוסד למוסד. תפקידו כולל לרוב שינוע ציוד ממחסנים לכיתות, טיפול במכשירים חשמליים ואחרים, עבודות תחזוקה בסיסיות ועוד.  הוא עלול להיחשף למגוון סיכונים  לפגיעות שלד-שריר, לרבות עמידה ממושכת, הרמות חוזרות של משאות כבדים או מסורבלים, ומנחי גוף קיצוניים כגון שפיפה או כריעה בעת עבודתו.  מומלץ להפחית את העומס על ידי שימוש באמצעי שינוע, הקפדה על סידור נאות של מחסנים ותנועתיות מפצה כגון מתיחות הגב במהלך העבודה.

עובדי משרד -

עבודתן של מזכירות בתי הספר משלבת את גורמי הסיכון השכיחים בקרב עובדי משרד אחרים עם אפיונים ייחודיים לבית הספר.  יחד עם הישיבה הממושכת ליד עמדת מחשב שאינה תמיד תואמת את צרכי העובדת, על מזכירת בית הספר לתפקד מול ריבוי פניות, תלמידים הנכנסים ויוצאים, לחץ של מורים בזמן ההפסקות, עבודה מול ניירת רבה, ומענה טלפוני מהורים ומאחרים.  עבודת מחשב תוך אינטראקציות עם קהל דינאמי מעמידה דרישות ייחודיות לעובדי המשרד. 

לעובדי מזכירות בבתי ספר מומלץ להקפיד על סידור נכון של עמדות המשרד.  לדוגמה, יש לקחת בחשבון את השימוש במסמכים יחד עם העבודה הממוחשבת, תוך שימוש במעמדים או טיוטנים למסמכים.  כמו כן, מומלץ להציב  את עמדת המשרד כך שתפנה לכיוון דלת המשרד כדי למנוע פיתול חוזר ונשנה של הצוואר לכיוון הנכנסים והיוצאים.

ספרנים -

ספרנים בבתי ספר עובדים מול עמדות מחשב, מול קהל התלמידים ומול ערימות הספרים להחזרה או לסידור.  יש להקפיד על סידור עמדת מחשב המותאמת לעובד, ולוודא כי עמדת הקבלה תאפשר גישה נוחה לפונים, ללא צורך ההרמות מבט נישנות לגובה הפונים וללא הושטת ידיים רחוק מן הגוף בעת מסירת הספרים.  יש לדואג גם לעגלות נוחות לאחסון ולהחזרת ספרים כדי למנוע עומס יתר של הפעלת כוח רב בדחיפה וכיפופים חוזרים.  

עובדי מזנון -

בבתי ספר בהם פועל מזנון, העובדים עלולים להיחשף למגוון סיכונים , כולל עמידה ממושכת וטלטול של ארגזי מוצרים כבדים וחומרים נוספים.  מומלץ להפחית ככל האפשר בטלטול מיותר ע"י תכנון הסביבה, שימוש בעגלות לשינוע או שימוש באריזות קטנות יותר.

עובדים נוספים בבתי ספר כוללים לבורנטים, צוות ניקיון ותחזוקה ועוד.  על מנת למנוע פגיעות שלד-שריר בקרב כלל עובדי מוסדות החינוך, יש להתייחס לגורמי סיכון ארגונומיים בכל סקטור.

מקורות מידע נוספים:

 

http://www.lni.wa.gov/WorkplaceRights/files/ErgoSummaryStudentsandStaff.pdf

תלמידים:

http://osh.org.il/uploadfiles/d_400_1082_yalkut.pdf

עמדות מחשב:

http://www.ccohs.ca/oshanswers/ergonomics/office

http://www.maccabi4u.co.il/10817-he/Maccabi.aspx

http://www.osh.org.il/uploadfiles/b060_mahshev_small.html

אב בית:

http://www.ptsafety.org.il/uploads/gilyonot/av_bait.pdf

ניקיון:

http://osha.europa.eu/en/publications/factsheets/86

https://osha.europa.eu/en/publications/e-facts/efact38

ארגונומיה במטבח:

http://osh.org.il/uploadfiles/m_339_21-23.pdf