כניסה הרשמה צור קשר

המורים חוזרים לעבודה - ארגונומיה בכיתה למורי בית ספר

מאת:ד"ר יוהנה גייגר, מדריכה ארגונומית ארצית, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:30/08/2015


לקראת החזרה לבית הספר, הורים דואגים לבריאותם של ילדיהם התלמידים: מתאימים להם ילקוט לפי מידות; מלמדים אותם להפחית במשקלו ולהקפיד על נשיאה סימטרית על הגב. אבל המורים והמורות שמחכים להם בכיתות נמצאים אף הם בסיכון גבוה לפגיעות שריר ושלד בעקבות תנאי עבודתם. מהם הסיכונים בהוראה בכיתה? איך ניתן להפחית אותם?

שיעורי פגיעות בקרב מורים

במחקרים שונים ברחבי העולם, נמצאו דיווחים על תלונות שריר ושלד בשיעורים גבוהים, בין 39% ועד 95%, בקרב המורים הנסקרים. שיעורים גבוהים במיוחד דווחו בקרב מורים בבתי ספר יסודיים ובגנים ובקרב מורים למוזיקה. מורים רבים ציינו כי הם רואים בכאבים "חלק מן העבודה"; 25% בין מורים שנסקרו באנגליה אף טענו כי לא ידווחו על כאבים אלה למעסיק.     

בסקר של כ-700 מורים בריטיים:

 
  • 88% דיווחו על כאבי גב
  • 72% דיווחו על כאבים בצוואר או בכתף
  • 53% דיווחו על כאבים בברכיים
  • 33% דיווחו על כאבים בירכיים

מורים בסין דיווחו על שיעורים גבוהים של כאבים בצוואר ובכתף (49%) ובגב התחתון (46%). במחקר בטורקיה, כ-43% מן המורות הנסקרות דיווחו על כאב בצוואר; 37% בגב העליון;  44% בגב התחתון, 29% בכתפיים  ו-32% בברכיים. 

גורמי סיכון ארגונומיים בעבודת המורה

בשנים האחרונות חלו שינויים בצורת עבודתם של מורים, ובפרט של מורים לתלמידים הקטנים ביותר. הושם דגש על פחות הוראה פרונטלית מול כיתה, ויותר מגע ישיר עם תלמידי הכיתה ותנועה בין שולחנות הילדים. לעיתים קרובות המורים יושבים ליד שולחנות התלמידים על כיסאות נמוכים; נמצאים בכפיפה מעל לילדים בזמן פעילות ואף בשפיפה או בכריעה בזמן התייחסות לילדים קטנים.

כמו כן, מורים צפויים להשתתף בפעילויות הוראה מחוץ לכיתה: שקידה על שיעורי הבית, הכנת שיעורים מול המחשב והשתתפות בפעילות בית ספרית מגוונת. 

פעילויות אלו חושפות את המורים למגוון גורמי סיכון לפגיעות שריר ושלד ארגונומיות:

 
  • מנחים סטטיים – ישיבה או עמידה ממושכות
  • מנחי גוף של כיפוף צוואר וגב
  • ניטול משאות  

שלוש הפעולות הבולטות הקשורות לאי-נוחות על פי המורים היו:
 
  • כיפוף מעל לשולחנות נמוכים – 98% מן הנסקרים
  • ישיבה על כיסאות ילדים – 85% מן הנסקרים
  • כריעה ליד שולחנות נמוכים על הרצפה – 79% מן הנסקרים

גורמי סיכון משמעותיים כוללים גם עמידה ממושכת, העלולה לגרום לפגיעה לכלי הדם או למפרקים ברגליים, וניטול משאות חוזר. כחלק מעבודתם, מורים מסייעים לתלמידים בהעברת חפציהם, מסדרים את רהיטי הכיתה לפעילויות שונות ועוזרים בארגון ציוד למטלות שונות. העברת משאות, בפרט בשילוב עם כיפוף הגב או מנחי גוף קיצוניים, מהווה גורם סיכון משמעותי לגב. 

בנוסף, מורים עובדים זמן רב מול מחשב, הן בבית הספר והן בבית, בהכנת תכניות לימוד, הרכבת חומרי עזר ללימוד, כתיבת דיווחים על תלמידים, הכנות לישיבות וכו' .  מורים בבתי ספר יסודיים במדינת אורגון בארה"ב  דיווחו על שימוש ממוצע במחשב של שעה עד שעתיים ביום בתוך בית הספר, יחד עם שעתיים עד שלוש שעות נוספת מול המחשב בבתיהם. המורים דיווחו על אי-נוחות בזמן השימוש במחשב בצוואר (38%), בכתפיים (37%), בגב (20%), בשורש כפות הידיים (24%), ובעיניים (34%). 

הפחתת גורמי סיכון בעבודת מורים

במשרדים ובחברות היי-טק רבים, מקובל לבצע התאמות ארגונומיות של עמדת העבודה לעובד, להפיץ מידע על ארגונומיה לעובדי המחשב ולתת דגש על תכונות ארגונומיות ברכישת כיסאות וציוד אחר.  לעומת זאת, השכלתם של המורים אינה כוללת התייחסות לעקרונות הארגונומיה, ולמורים יש מעט כלים לזהות את גורמי הסיכון להם הם חשופים, או לנקוט אמצעים להפחתתם. הצעד הראשון בהפחתת גורמי סיכון ארגונומיים בקרב מורות ומורים הוא הגברת המודעות ושיפור הידע של כל צוות בית הספר. יש להדגיש את חשיבות ההתאמה הארגונומית של כל פריטי הכיתה, הן למורים והן לתלמידים. התאמת הסביבה תלויה בנקיטת אמצעים מכל הסוגים: שינויים בציוד; שינויים בנוהלי ובסידורי עבודה ושינויים בהרגלי עבודה. 

דוגמאות של התאמה ארגונומית של סביבת הכיתה למורות ולמורים:

סביבת ההוראה:

 
  • משטח עמידה נוח לעמידה ממושכת ונעליים נוחות לעמידה
  • התאמת גובה הלוח לכתיבה נוחה
  • הקפדה על מנחי גוף סימטריים ככל האפשר, הן בעמידה מול הכיתה והן בעת הכתיבה על הלוח.
  • שילוב סגנונות הוראה שונים בכל שיעור, על מנת לגוון תנועתיות במהלך יום הלימודים.
  • הקפדה על ישיבה ליד ילד במקום כיפוף מעל עמדתו
סביבת הכיתה וישיבה ליד התלמידים:
 
  • שימוש בשרפרפים או בכיסאות מתכווננים לגובה בעת הישיבה ליד שולחנות הילדים
  • רהיטי כיתה ניידים ונוחים להזזה. לדוגמה, שולחנות מצוידים בגלגלים על שתי רגליות מאפשרים הטיה וגלגול השולחן ממקום למקום ללא צורך בהרמתו. 
  • מעברים פנויים וחופשיים מהפרעות. יש לדאוג לסידור הכיתה המאפשר תנועה חופשית בין השולחנות. כמו כן, רצוי להגדיר מקום אחסון לילקוטים, תיקים וחפצים נוספים.
  • קביעת משטחי עבודה במגוון גבהים.  ניתן לאפשר לילדים לבצע פעילות בעמדות בגבהים שונים, בעמידה או בישיבה, כך שהמורה המלווה את הפעילות תיחשף למגוון מנחי גוף.
  • יש למנוע מאחסון חפצים על הרצפה.
סביבת המחשב:
 
  • הנחייה למורים בסידור נאות של עמדת מחשב בבית ובבית הספר. 
  • סידור עמדת מחשב בהתאם לצורכי המורה: השיקולים כוללים גובה השולחן וגובה כיסא מותאמים למורה, סידור העמדה והתאמת המסך והמקלדת למניעת עומס-יתר.
  • מעורבות ההנהלה ברכישת ציוד מחשב מתכוונן ובעל תכונות ארגונומיות.
כללי:
 
  • סביבת העבודה
    • תכנון
חשוב שתכנון מרחב בית הספר יכלול שיקולים ארגונומיים, כגון עמדות מחשב מתכווננות לתלמידים ולמורים, וסידור מתאים של הכיתות.
 
  • רכישת ציוד בית ספרי
    יש  לכלול מראש שיקולים ארגונומיים בבחירת הציוד לבתי הספר, לדוגמה, שולחן וכיסא מותאמים ומתכווננים לעבודת המורה; פריטי ריהוט נוספים הניתנים לכוונון
    ולשינוע קלים. 

 
  • אמצעים אדמיניסטרטיביים
    • הדרכה לצוות המורים בעקרונות הארגונומיה וזיהוי גורמי סיכון. 
    • נוהלי עבודה שמעודדים הפחתה בצורך בשינוע ציוד, כגון מקום פעילות ייעודי שאינו מחייב הזזת שולחנות וכיסאות בכל פעילות.     
  • אמצעים אישיים
    • הקפדה של המורה על הרגלי עבודה בריאים, כולל תרגול מפצה לגב, ישיבה ועמידה לסירוגין ונשיאת תיק באופן סימטרי ובטוח, תסייע לשמור על בריאותם של המורים, ותהווה דוגמה לתלמידים.
חינוך ארגונומי בסיסי חיוני, הן למורים והן לתלמידים, יוביל להפחתת גורמי סיכון ארגונומיים בעבודת המורים, ולשיפור בריאותם לטווח הארוך.  

לכתבות קודמות:

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה