כניסה הרשמה צור קשר

שימוש בבקרה מדורגת להערכת חשיפה תעסוקתית לחומרי ננו

מאת:ד"ר אשר פרדו, מנהל מחלקת מחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:01/08/2016


פיתוח, יצור ויישום של חומרי ננו עבור ננו טכנולוגיה נעשה נפוץ יותר ויותר. חוקרים, מפתחים ועובדים נמצאים בחזית הראשונה לעיסוק בנושא ולכן גם עלולים להיות חשופים בעבודתם לחומרים אלה. עקב העדר ידע מספיק על סיכוני הבריאות הפוטנציאליים בעיסוק בחומרי ננו , כמו גם העדר שיטות כמותיות, כגון ניטור סביבתי, ותקנים להערכת חשיפה תעסוקתית לחומרים אלה, יש חשיבות לכלי הערכה איכותנית שפותחו עבור הערכת החשיפה והסיכון לחומרי ננו.

לאחרונה הוערכו במחקר מספר כלים המתבססים על מודלים של בקרה מדורגת (control banding)  עבור חומרי ננו. התפיסה של בקרה מדורגת עבור חומרים כימיים מתבססת על דרגות בקרה שונות בהתאם לגודל הסיכון שהוערך. המודל מספק כללים מנחים לבחירה והתאמה של אמצעי בקרה הנדסיים לתהליך עבודה או פעילות נתונים. המודל נתמך בידע שנצבר בתחום של גיהות תעסוקתית, אשר מתבטא בקיומם של רכיבי ידע סטנדרטיים, כגון MSDS, משפטי סיכון (Risk Phrases) ואחרים, ומשתמש גם בפרמטרים חצי-כמותיים, כמו כמות החומר הכימי בשימוש, משך חשיפה ועוד, וזאת לצורך שיפוט מקצועי בסיסי. על אף שהמערכות שהוערכו במחקר הנוכחי מבוצעות ע"י אנשי מקצוע, מאפשרים כלים אלה ישום גם ע"י מקום העבודה ואנשים שאינם מומחים מקצועיים תוך הבנת רמות הבקרה הדרושות למקור סיכון ותכנון הבקרה.

המחקר השווה בין שש תכניות להערכת סיכון ובקרתו, המשתמשות בעקרונות של בקרה מדורגת כדי לבדוק את התאמתן להערכת סיכונים בעבודה בחומרי ננו והאם הן נותנות מענה לדרישות רגולטוריות ובעיקר לאלו של דירקטיבות האיחוד האירופי (שיש להן השלכה בינלאומית) בתחום בטחון הייצור והשימוש במוצרים (REACH).

כל התכניות להערכת סיכונים תחת רעיון הבקרה המדורגת נמצאו מסייעות להערכה ראשונית של חשיפה פוטנציאלית וסיכון המתייחסים לייצור ויישום של חומרי ננו. זאת, כיוון שהן מספקות כלים איכותניים בעלי יכולת לדרג את עדיפויות הבקרה והמניעה הדרושות לגבי הסיכונים הכימיים. מאידך, הכלים אינם מספקים מענה שלם לכוונות הרגולציה באיחוד האירופי כפי שבאות לידי ביטוי במדריך של הסוכנות האירופית לכימיקלים (ECHA), שהיא הגוף המנהל היבטים טכניים, מדעיים וניהוליים בביצוע הרגולציה האירופית תחת REACH. במקרים בהם מדובר על הערכת סיכון ללא מידע מספיק על טוקסיקולוגיית חומר הננו ועל החשיפה, יש להזהר בהערכת הסיכון על פי הכלים שפותחו. בעזרת כל ארבע המערכות להערכת הסיכון וקביעת מדרגות הבקרה ניתן לקבוע אם יש צורך בהעמקה של הערכת הסיכון כצעד המשך. שימוש צרכנים, שאינם מומחים מקצועיים בתכניות ההערכה, מתבסס על כך שהמידע הדרוש להם להערכה באמצעות גליונות סיכונים, או מידע סטנדרטי אחר נמצא ברשותם. חלק משש התכניות שהושוו כולל צורך במידע על פרמטרים שאינם ברשות הצרכן באופן סטנדרטי. חסרון  אחר, הנוגע גם לחומרי ננו, הוא התמקדות הערכת הסיכון בחשיפה נשימתית ולאו דוקא חשיפה דרך דרכי חדירה אחרות לגוף כגון עור ובליעה. המודל הקלסי של מדרגות בקרה, לדוגמה, מתבסס על בקרה הנדסית ופחות על הגנה אישית.

בהשוואה בין תכניות ההערכה  נמצא שהן שפותחו למטרות שונות ומקיפות תחומי ישום ועקרונות הכלה שונים. הערכת הסיכון וגזירת רמות הסיכון מתבססות בתכניות אלה על תפיסות והנחות שונות וגם הפרמטרים בהם משתמשים בתכניות להערכת הסיכון נבדלים בין התכניות. מסיבות אלה המרה בין תכנית אחת לשנייה אינה אפשרית באופן מוחלט ויש צורך בהרמוניזציה לשם כך. מבין השישה שהוערכו לגבי חומרי ננו, המודלים הקרובים ביותר למענה על תפיסת הערכת החשיפה ודרישות ליבת המידע של ECHA הן אלו של התוכניות הנקראות Stoffenmanager nano  ו- NanoSafer.

מקור:

 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה