כניסה הרשמה צור קשר

בוצרים בידיים ובגב – מה הסיפור של היין שעל שולחן הפסח?

מאת:ד"ר יוהנה גייגר, ארגונומית ארצית, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:12/03/2017


בליל הסדר, מצווים המסובים לשתות ארבע כוסות יין. על שולחננו ודאי יבהיקו בקבוקי יין משובחים. כתוצרים חקלאיים רבים אחרים, גם היין הוא תוצר סופי של עבודה חקלאית מאומצת, בחלקה ידנית. בציר ענבי יין הוא עבודה עונתית אינטנסיבית, המתבצעת על ידי צוותי עובדים מיומנים, בארץ וברחבי העולם. 

מהן הסוגיות הארגונומיות בבציר ענבי היין? כיצד אפשר להקל על עבודת הבוצרים?    

פגיעות שריר ושלד בקרב בוצרים: סיפור הצלחה של התערבות והטמעה

בסדרת מחקרים, שנערכה בשיתוף פעולה ביןNIOSH  ובין חוקרי אוניברסיטת קליפורניה-דייויס בקרב בוצרים במדינת קליפורניה, מתואר סיפור הצלחה של התערבות ארוכת-טווח, שסיפקה פתרון פשוט וישים לסוגיה ארגונומית: שינוי בעיצוב כלי העבודה גרם לשימוש בו לאורך זמן ולשיפור ברווחת העובדים ובבטיחותם. נבחנו צורת עבודתם של הבוצרים, דיווחים על פגיעות שריר ושלד וגורמי הסיכון לפגיעות. כדי לחוש על בשרם את משמעות המטלות, התנסו החוקרים בעבודת הבציר לצדם של העובדים הוותיקים. לאחר ניתוח הנתונים, הוצעה התערבות על ידי החלפת כלי האיסוף של הענבים. לאחר מעקב של כעשר שנים, נמצאה המשכיות בשימוש בכלי האיסוף החדש.

בקרב הבוצרים בשלוש חברות גדולות נצפו שיעורי פגיעה גבוהים במיוחד – שיעור היארעות הפגיעות המדווחות היה כ-80 פגיעות ל-1,000 עובדים. 28 מתוך 194 עובדים הפסידו 435 ימי עבודה במהלך שלוש שנות הבדיקה. הפגיעות השכיחות ביותר, 69%, היו פגיעות גב. העובדים ומנהלי השטח ציינו כי הגורמים הבולטים בפגיעות בעבודת הבוצרים היו הרמות הענבים והעברתם לאיסוף, ומפגעים הקשורים לציוד, כולל טרקטורים. 

גורמי סיכון ארגונומיים בבציר
בתהליך הבציר, על העובד לגזום אשכולות בעזרת סכין, תוך אחיזת האשכול ביד אחת והפעלת כוח לחיתוך ביד השנייה. איתור האשכולות כרוך בתנועתיות רבה של כיפוף ופיתול הגב והצוואר, והושטת הידיים מן הגוף. אמבט האיסוף מונח על האדמה מתחת לגפנים. עם התקדמותו לאורך הערוגה, על העובד להזיז את האמבט. תחילה, ההזזה יכולה להיעשות בדחיפה באמצעות הרגל.  כאשר האמבט מתמלא כדי שליש או יותר, העובד נאלץ להתכופף, להעביר אותו ידנית ולמקמו מחדש. איסוף ענבים מהרצפה או הסרת עלים מן האשכולות שבאמבט גורמים להתכופפויות נוספות לעבר האמבט.

 
 


כשהאמבט מתמלא, על העובד להרימו, לעתים תוך הנפתו מעל הראש, ולשאתו עד לנקודת האיסוף, תוך שהוא עובר בין השורות, מטפס מעל הגפן או מתחתיה. בהתקרבו אל הטרקטור, העובד משליך את תכולת האמבט מעל דופן העגלה. משקלו הממוצע של אמבט מלא הוא כ-26 ק"ג. 
 
תמונות: Duraj et al. 

גורמי הסיכון הבולטים שנצפו בעבודת הבציר:
 
  • מאמץ חוזרני באחיזת הסכין, עם 25–50 חיתוכים בדקה.
  • כיפוף ממושך של הגו ב- 25º–45º, עד חצי דקה, לצורך חיתוך.
  • תנועות חוזרניות של כיפוף קיצוני של הגב עד 90º במהלך כמה שניות, לצורך הזזת האמבט, איסוף ענבים מהרצפה או סילוק עלים. 
  • הרמה ונשיאה ידניות של כ-20 אמבטים בשעה, או משקל מצטבר של 520 ק"ג בשעה.
  • לחץ מגע מופעל על כפות הידיים מידיות הסכין ומידיות האמבטים.
 
הרמות חוזרות של משא כבד, בפרט מעל גובה הראש, מהוות סיכון לפגיעות של מבני הגב, הצוואר והכתף. כיפופים חוזרים או ממושכים עלולים ליצור עומס משמעותי על הגב, בפרט על הגב התחתון.


פתרון: הקטנת האמבט

כדי להפחית גורמי סיכון בעבודת הבוצרים, הוצע שינוי בגודלו ובצורתו של האמבט. האמבט החדש נבחר לאחר התנסות בשטח ותוך שיתוף פעולה מצד העובדים, על סמך עמידה בדרישות החוזק והנוקשות הנדרשים לעבודה.

 
אמבט גדול לאיסוף ענבים אמבט לאיסוף ענבים:
מימין: אמבט גדול
משמאל: אמבט קטן יותר, עם ידית אחיזה משופרת לאיסוף ענבים

האמבט החדש קטן יותר וקל יותר (ראו ממדים בטבלה). נמדדו הפרשים במשקל האמבט במצב נקי של עד 1 ק"ג. לעומת זאת, הפרש המשקל הממוצע בשטח היה כמעט 1.4 ק"ג, עקב שוני באופן הצטברות האדמה על האמבט, מידת הבלאי, או שוני בין אמבטים של יצרנים שונים. נפח האמבט החדש קטן מזה הקיים ב-13%, אבל משקל האמבט המלא קטן ב-19%, עקב אופן היערמות הענבים.


להצעת העובדים, הותקן שיפור נוסף באמבט: כדי להקל על האחיזה ולהפחית כוח מגע על כפות הידיים, הוּספה לדופן האמבט ידית עשויה מצינור PVC .

יתרון נוסף של האמבט החדש הוא בצורת התחתית החלקה יותר, המקלה על דחיפתו לאורך השורה. יש לדחוף את האמבט בין 3 ל-5 פעמים עד למילויו. הכוח המופעל לצורך החלקת האמבט החדש על הקרקע פוחת ב-32% לעומת הכוח הנדרש לאותה הפעולה באמבט הקיים.

החוקרים מצאו כי אינדקס ההרמה על פי משוואת NIOSH הופחת ב-29%, אך נותר גבוה יחסית: מ-3.4 לפני ההתערבות, ל-2.4 עם האמבט המשופר.  



אחרי עשור

כעשר שנים לאחר ההתערבות הראשונית, סקרו החוקרים את תוצאות השינוי בקרב המעסיקים. נמצא כי מידע על אודות האמבטים החדשים מופץ בתקשורת אישית הן בין מנהלי החברות והן בין העובדים. 

כעשר שנים לאחר הפרויקט, נמצא כי כ-45% מן הנסקרים השתמשו באמבט הקטן יותר, וכ-30% באמבט הגדול יותר.  

 
השימוש באמבט לאחר 10 שנים (מקור : AgSafe)


הסיבה השכיחה לשימוש באמבט הקטן יותר הייתה תרומתו לבטיחות העובדים. בקרב אלה שאינם משתמשים באמבטים הקטנים יותר, ציינו כ-14% כי אינם אוהבים אותם. סיבות נוספות כללו שימוש באמבטים אחרים או קטנים אף יותר, או מלאי קיים של אמבטים אחרים. 

בראיונות בקבוצות מיקוד עם עובדים ומנהלים נבחנו התמריצים והמחסומים לאימוץ השינוי בציוד. העובדים דיווחו על הפחתה בכאבים ובעייפות לאחר יום עבודה. המנהלים ציינו את השיפור ברווחת העובדים ואת נאמנותם לחברה, שתרמו להפחתה בתחלופה ובצורך בגיוס ובהכשרת עובדים חדשים. 

יעילות הפרויקט ניכרת בהשפעתו לטווח הארוך ובפיתוח ועיצוב כלי משופר בשיתוף העובדים עצמם ובהתאם לדרישות השטח. 
 

מקורות:
 
 Duraj,V., et al. 2000.  Harvesting aids for reducing ergonomics risk factors in wine grape hand harvesting. Proceedings of the American Society of Agricultural Engineers meeting 2000
 ‏
http://ag-ergo.ucdavis.edu

Miles, J. 2000.  NIOSH Case study #2: Wine Grape Vineyards.  Ergonomic Principles Applied to Reducing the Risk of Work-related Musculoskeletal Disorders in a California Agricultural Setting. UCD Expert Group Meeting: Best Practices for Migrant Workers. April 26, 2000.   https://migration.ucdavis.edu/cf/more.php?id=78

54-Meyers, J. M., Miles, J et al. 2002. Priority risk factors for back injury in agricultural field work: Vineyard ergonomics. Journal of Agromedicine, 8(1), 39
 
Meyers, JM et al. 2006 Smaller loads reduce risk of back injuries during wine grape harvest. http://CaliforniaAgriculture.ucop.edu 

Biddle E, Afanuh S . 2015. NIOSH Workplace Design Solutions: supporting Prevention through Design (PtD) using business value concepts. U.S. Department of Health and Human Services, Centers for Disease Control and Prevention, National Institute for Occupational Safety and Health. DHHS (NIOSH) Publication No. 2015-198

 AgSafe. 2011 Improving the work life of workers in the winegrape harvesting industry through PtD

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה