כניסה הרשמה צור קשר

שיפורים ארגונומיים בעבודת מיון ואריזת יבול

מאת:ד"ר יוהנה גייגר, ארגונומית ארצית, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:04/06/2017


שבועות חג הביכורים, ואנו נהנים מיבול השנה 

הפרי למאכל עובר תהליכים שונים עד שהוא מגיע אל שולחננו – קטיף, איסוף, מיון, אריזה ושיווק - חלקם כרוכים במטלות העלולות להגביר את הסיכון לפגיעות שריר ושלד מצטברות. אחד התהליכים החיוניים הוא מיון הפרי לקראת האריזה. 

  מה עושים בעמדות המיון? 

בתהליך המיון, הפרי מועבר על מסוע לצורך בקרה ומיון ידניים.  
 

 
 
 
העובדים עומדים או יושבים בצמוד למסוע, אוספים את הפרי,
בוחנים אותו על פי קריטריונים של גודל, 
איכות או צורה,
מסלקים פירות פסולים ומאפשרים 
לשאר לעבור במסוע.

במקרים מסוימים, במהלך המיון, העובדים מבצעים פעולות כגון סילוק גבעולים או עלים, הדורשות מיומנות או מאמץ ידני. 
 





חיתוך גבעולים במהלך המיון
          
תהליכי האריזה שונים במקומות שונים:  

לעתים, האריזה מתבצעת ליד המסוע כאשר הפרי מועבר ישירות לקרטונים או לשקים. במקרים אחרים, הפרי הנבחר מועבר לקרוסלה המאפשרת גישה נוחה יותר לאריזה.


 




העברת הפרי ישירות לקרטון

  מה הסיכונים הארגונומיים במיון של פירות וירקות? 

עובדים בעמדות המיון והאריזה עוסקים במטלות חוזרניות, חלקן כרוכות במאמצים ניכרים. עבודות, שבהן התנועות חוזרות ונשנות ומכבידות שוב ושוב על אותם שרירים או מבני גוף אחרים, עלולות ליצור עומס גופני ולהגביר את הסיכון לפגיעות שריר ושלד. 
על פי סקר שנערך בקרב עובדים בתעשיית התפוחים במדינת וושינגטון, הפגיעות השכיחות ביותר היו של הגב, כף היד או שורש כף היד, והכתף. 

גורמים אפשריים לפגיעות אלו: 


♦  מנחי גוף קיצוניים ובלתי סימטריים
 
השמירה על מנחי גוף סימטריים, שבהם הגוף פונה ישירות למטלה, ללא פיתול או הטיה, וללא צורך בהושטת היד רחוק מהגוף או לרכינה או כיפוף לפנים, מפחיתה את העומס על הגב, הצוואר או הכתפיים. כמו כן, רצוי להפעיל את שתי הידיים או את שני צדי הגוף באופן שווה, כדי להפחית את העומס על צד אחד בלבד. בעבודות המיון, העובד מושיט יד אל מעבר למסוע, כדי לבחור או למיין את הפרי. בפרט במסוע שבו הפרי מעובר מצד אל צד – תנועות העובד אינן סימטריות, וכרוכות בשימוש עיקרי ביד אחת ובהטיית הגוף לצד אחד.  


הושטת היד רחוק מהגוף 
תנועתיות היד רחוקה מהגוף, הטיה ופיתול של הגב והצוואר עלולים להעביר עומס רב לצוואר, לכתפיים ולגב. 

♦  חוזרנות 
הושטות חוזרות ונשנות אל עבר המסוע מעבירות עומס חוזר ונשנה על מבני הכתף. באחיזה או בסיבוב של הפרי, אצבעות כף היד פועלות בחוזרנות רבה. 
 
רמת החוזרנות וחומרת החשיפה מושפעות ממספר גורמים, כולל קצב הפעלת המסוע, גיוון סוגי הפרי המטופלים ומידת השימוש בשתי הידיים או בשני צדי הגוף לסירוגין. 

♦  עומס סטטי 
 
שהייה במנח גוף קבוע לאורך זמן עלולה להגביר את העומס הסטטי על השרירים, המפרקים וכלי הדם. העובד בעמדה עלול להישאר בעמידה ממושכת או בישיבה קבועה במשך רוב שעות המשמרת. אם מבנה המסוע אינו מאפשר ישיבה בפנייה ישירה לעמדה או ישיבה קרובה מספיק לפרי, ייווצר עומס סטטי במנח של פיתול הגב או רכינה לפנים. 
 
ישיבה ממושכת בפיתול הגב או רכינה לפנים – מבנה המסוע אינו מאפשר ישיבה סימטרית קרובה לעמדה 

♦  עמידה ממושכת
 
עובדים עלולים לעמוד שעות ממושכות על משטח קשיח, כגון בטון, וללא תמיכה. עמידה סטטית וממושכת עלולה להפחית את זרימת הדם לרגליים או להעביר עומס על הגב, על הברכיים או על הירכיים. לעתים, ניסיונם להפחית את מאמץ השרירים על ידי הישענות על המסוע יוצר לחץ על רקמות רכות. 
 


♦  הפעלת כוח 
 
חלק מפעולות האריזה, כגון העברה ידנית של ארגזים לאחר המיון, דורש הפעלת כוח רב לניטול משאות. חלק נוסף, כגון חיתוך גבעולים או אחיזה מדויקת, דורש הפעלה אינטנסיבית של שרירי כף היד הקטנים, החלשים יחסית. ​
 



 
הפעלת כוח באצבעות 


 



 
הפעלת כוח בניטול ארגזים

♦  לחץ מגע 
 
לחץ מכני על הרקמות הרכות של הגוף, או לחץ מגע, עלול להיווצר מהישענות על קצה המסוע או מלחץ על הרקמות הרגישות של הירך, עקב צפיפות הישיבה. לחץ ישיר וממושך יכול לגרום נזק לשריר, לעצב או לכלי הדם. 
 
הישענות על הקצה מסוע
צפיפות בישיבה

  מה אפשר לעשות כדי למנוע פגיעה בבריאותם של העובדים בתפקידי מיון ואריזה?

הכיוונים לפתרונות כוללים:
 
  • שינוי בעיצוב סביבת העבודה
  • שיפורים בציוד או בכלי העבודה 
  • שינוי במטלה
  • רוטציה של עובדים בין מטלות שונות, בעלות חשיפות שונות 
  • סידור עבודה, שכולל הפסקות תדירות 
  • הדרכת עובדים בהרגלי עבודה בריאים 

להלן דוגמאות של שיפורים אפשריים שונים: 

♦  שיפור בציוד
 
שימוש במסועים שבהם כיוון תנועת הפרי הוא מול העובד, ולא מן הצד, מה שמאפשר לעובדים לעבוד ללא פיתול וכיפוף. מחקרים בתחום זה מראים כי העבודה ליד עמדות אלו, בצורת "מפל", יעילה יותר, ויש בה הפחתה בטעויות במיון הפרי. 

העברת הפרי לקרוסלה לצורך הטיפול או האריזה מאפשרת גישה נוחה יותר לתוצר ועשויה למנוע העברה ידנית של הפרי לשולחן האריזה. מחסום במרכז הקרוסלה מכוון את הפרי להיקף השטח ומקטין את מרחקי ההושטה אליו. השימוש במסועי גלילים להעברת הקרטונים, ככל שניתן, מפחית את מספר הניטולים. 

קרוסלה לצורך העברת הפרי לאריזה 

התאמות נוספות בעמדות העבודה כוללות כוונון גובה המסוע לנוחות העובדים, או הספקת כיסאות מתכווננים בגובה המתאים למסוע.  
 
התאמות בסביבת העבודה 
כוונון גובה העמדה
כיסא מתכוונן כיסא-עמידה

אפשר להפחית את העומס על הגב ועל הרגליים בעמידה ממושכת, על ידי הספקת משטח בולם זעזועים ("שטיח נגד התעייפות") ועל ידי התאמת מעקה או מדרך שמאפשר את הנחת רגל ימין או רגל שמאל, לסירוגין, בזמן העמידה.
 
משטח נגד עייפות
מעקה להנחת הרגל בעמידה

♦  שינויים בנוהלי העבודה 
 
הנהגת שינויים בסידורי העבודה יכולה להפחית את העומס המצטבר על העובדים.  לדוגמה, הגבלת זמן העבודה בכל עמדה ומעבר עובדים בין עמדת מיון ובין עמדה אחרת, כגון אריזה או בקרת איכות, סידור סחורה או טיפול בסביבת המפעל. זו מפחיתה את העומס על כל עובד, ללא פגיעה במהלך העבודה. 
עידוד הפסקות קצרות, של כדקה או שתיים, לעתים קרובות, יאפשר לעובדים להתמתח או לשחרר את המפרקים והשרירים. יש להדריך את העובדים בהרגלי עבודה בריאים, נכונים ובסידור הולם של עמדות העבודה. 
 
♦  הרגלי עבודה אישיים 
 
במסועים שבהם הגישה משני הצדדים, רצוי לאפשר לעובדים להחליף ביניהם לעתים קרובות, כך שהעבודה מתחלקת בצורה שווה בין צדי הגוף, ובין יד ימין ליד שמאל.  כמו כן, הקפדה על ישיבה ועמידה לסירוגין מאפשרת גיוון תנועות והפחתת העומס המצטבר. כמו כן, על כל עובד להקפיד על שחרור השרירים והפרקים במשך שניות מספר כמה פעמים בשעה. רצוי לבצע כמה תנועות המשחררות את העומס המצטבר: ישיבה או עמידה רגעית לשינוי התנוחה, מתיחת הגב לאחור או שחרור והרפיה לידיים.   

בעמדות האריזה, כמו בעמדות עבודה אחרות, יישום עקרונות הארגונומיה יכול להפחית את הסיכונים לפגיעות שריר ושלד.  


צילומים: Cal/OSHA; LNI 

מקורות נוספים: 
 
Simcox, N., Flanagan, M. E., Camp, J., Spielholz, P., & Synder, K. (2001). Musculoskeletal risks in Washington State apple packing companies. Washington: University of Washington.
https://www.researchgate.net/profile/Mary_Flanagan/publication/267974900_MUSCULOSKELETAL_RISKS_I_N_WASHINGTON_STATE_APPLE_PACKING_COMPANIES/links/54d0fda20cf20323c21a231e.pdf
 
Cal/OSHA. 2013. Ergonomics in Action: A Guide to Best Practices for the Food-Processing Industry. California Department of Industrial Relations. 
http://www.dir.ca.gov/dosh/dosh_publications/erg_food_processing.pdf
 
Washington State LNI. 2002. Fruit Growing and Packing: Ergonomics Demonstration Project http://www.lni.wa.gov/safety/SprainsStrains/demofnl/tree_fruit_update.PDF

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה