כניסה הרשמה צור קשר

מאת: יפעת זר, מידענית, מהנדסת כימיה, מרכז מידע, מדור ידע וחדשנות המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:05/07/2022


על פי נתוני המרכז הלאומי האמריקאי למניעה ולבקרה של מחלות, CDCי(Centers for disease control and prevention), כמעט 15 מיליון אמריקאים סובלים ממחלת ריאות תעסוקתית כרונית COPDי(chronic obstructive pulmonary disease), שתסמיניה כוללים, בין היתר, שיעולים, חרחורי נשימה, קוצר נשימה, ליחה וכו'. 
 
לאחרונה, פורסמו ממצאים של שני מחקרים, שבחנו את היארעות מחלת ה- COPD, האחד בקרב עובדים העוסקים ביישום חומרי הדברה, והשני בקרב עובדי בנייה. 

חוקרים בבריטניה בחנו נתונים ביולוגיים של כמעט 95 אלף משתתפים, העוסקים ביישום חומרי הדברה ומצאו כי הם נמצאים בסיכון מוגבר לפתח את מחלת הריאות COPD. החוקרים התמקדו  בבחינת החשיפה ל-12 גורמי סיכון תעסוקתיים, הכוללים אבק ביולוגי, ממסים אורגניים מוכלרים וחומרים קוטלי מזיקים, פטריות ועשבים. 

ממצאי המחקר הראו כי העובדים שהיו חשופים לאורך זמן ממושך או ברמת חשיפה גבוהה לחומרי הדברה נמצאו בסיכון גדול ב-32% לפתח COPD, יחסית לעובדים שנחשפו בנקודת זמן מסוימת בעבודתם לחומרי הדברה (סיכון של 13%). כמו כן, שכיחות המחלה הייתה גבוהה יותר בקרב העובדים המעשנים (17%), לעומת אלו שעישנו בעבר (9%), והלא-מעשנים (7%).

על פי מחקר שנערך על ידי המרכז למחקר עובדי ענף הבנייה, CPWR, של אוניברסיטת Duke במרילנד (The Center for Construction Research and Training, Duke University and the University of Maryland), עובדי בנייה נמצאים בסיכון גבוה משמעותית לחלות ב-COPD. החוקרים בחנו כמעט 18 אלף משתתפים בתוכנית 
BTMedי(Building Trades Medical Screening Program) להיארעות מחלת ה-COPD במקצועות הבנייה השונים. 

ממצאי המחקר הראו כי 13.4% מהמשתתפים סבלו מ-COPD, ויותר משני שלישים מהמקרים שאובחנו סווגו בדרגת חומרה בינונית-גבוהה. עובדי הבנייה נמצאו בסיכון הגדול פי 1.34 לפתח COPD, ופי 1.61 לפתח COPD בדרגה חמורה, יחסית לעובדים שאינם מענף הבנייה. מבין עובדי ענף הבנייה, עובדים העוסקים במלט ובנייה (לבנים, בלוקים) וגגנים (עובדי רעפים) היו בסיכון גבוה לפתח COPD, יחסית ליתר העובדים, פי 2.36 ופי 2.22 - בהתאמה.

כל החוקרים ציינו שהכרחי לשפר את אמצעי המניעה וההפחתה של החשיפה לגורמי הסיכון להתפתחות COPD ולעודד הפסקת עישון כדי להפחית את שיעור התחלואה.

מקורות

 
.Lifetime occupational exposures and chronic obstructive pulmonary disease risk in the UK Biobank cohort, Occupational lung disease, BMJ Jornals 2021
.COPD risk among older construction workers—Updated analyses 2020, American jornal of industrial medicine, 2021 

 

שלח להדפסה