כניסה הרשמה צור קשר

מאת: יפעת זר, מידענית, מהנדסת כימיה, מרכז מידע, מדור ידע וחדשנות המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:07/07/2022


בשנת 2017 החליף מפעל האפייה הבריטי Bakkavor Bread בחלק מקווי הייצור שלו את קמח החיטה הרגיל בקמח שעבר טיפול הידרותרמי להפחתת הפיזור שלו באוויר. הנהלת החברה החליטה על המהלך בעקבות שלושה מקרי אסתמה שאובחנו במפעל ותוצאת ניטור תעסוקתי-סביבתי, שנערך במאפייה, ואשר בו התקבלה רמת חשיפה של יותר מ-2 מ"ג/מ"ק, כלומר, גבוהה מרמת החשיפה המרבית המשוקללת למשך יום עבודה של 8 שעות (TWA). החלפת הקמח הפחיתה את רמת החשיפה של העובדים לאבק קמח עד לרמה של 1.12 מ"ג/מ"ק (מתחת לערך ה-TWA), ובכך הפחיתה משמעותית את סיכון העובדים לפתח אסתמה בעקבות שאיפת אבק קמח. כמו כן, רמת החשיפה הנמוכה שחררה את העובדים מחובת השימוש באמצעי מיגון נשימתי, שקודם היה נדרש, ובכך הקלה גם על התקשורת ועל שיתוף הפעולה ביניהם.

כמו כן, החידוש התעשייתי הביא לחיסכון בחומרי גלם, בכוח אדם ובזמן העבודה. צמצום הפיזור של הקמח במתקני האפייה הביא להפחתת כמות הקמח עד לכדי מחצית מהכמות, שבה נעשה שימוש בעבר, ובזכות כך, גם הופחתה כמות הפחת (הפסולת) במפעל. הצטמצמו זמן התחזוקה והניקוי של חלקי ציוד ומכונות, וכוח האדם הנדרש לכך, וירד מספר ההשבתות של מתקני האפייה, שנגרמות עקב חדירת גרגרי אבק הקמח לחלקי ציוד ומכונות. החברה יישמה שיפורים נוספים בתהליכי העבודה, שכללו שימוש בשואב אבק עוצמתי במקום שטיפה, ושימוש במכונות שפיכה ופיזור קמח, המותאמות יותר לתהליך. אלו הביאו לאופטימיזציה נוספת של תהליכי העבודה ולשיפור נוסף של רווחיות החברה.

לאחר הניסיון המוצלח שחוותה החברה עם הקמח החדשני, ולאור העובדה שאיכות מוצרי האפייה לא השתנתה, החליטה ההנהלה להחליף את הקמח הרגיל גם בקווי ייצור נוספים בתהליך והיא ממליצה גם למאפיות נוספות ואפילו קטנות יותר, שאין בהן מערכות אוטומטיות, לעשות שימוש בקמח זה.

 

שלח להדפסה