כניסה הרשמה צור קשר

כבאי - בין המקצועות הנחשפים ביותר לחומרים מסוכנים

 

עודכן ב:18/09/2016

 

ממחקר חדש שנערך במכון הפיני לבריאות תעסוקתית נובע כי חשיפת הכבאים ה"צוללים בעשן" לחומרים מסרטנים הינה גבוהה מדי.

הכבאים אשר עובדים בסביבת עשן, שייכים לקבוצת עובדים שהכי חשופים לנפטלן. רמות חשיפתם לפירנים [pyrenes] ולבנזן גם הן עולות על הערך הפעיל המותר. על רשויות כבאות והצלה לפעול באופן מיידי על מנת להקטין חשיפות אלו. 
חשיפת הכבאים תוך כדי מטלות כיבוי מתרחשת לא רק כאשר הם נמצאים בתוך העשן אלא גם בעת ניקוי זירת השריפה אחרי סיומה, כאשר הם חוזרים לתחנה לבושים בבגדי העבודה שלהם, ותוך כדי טיפול בציוד הכבאות. במידה וציוד מגן אישי אינו מספיק יעיל, החשיפה באתר השריפה עלולה להיות אף גבוהה מזאת במהלך "צלילת עשן".

המחקר מגלה כי חשיפה כזאת גורמת לשינוים בגופם של הכבאים, כולל עליה בסימני דלקת ושחרור הורמוני סטרס. יוהה לאייטינן [Juha Laitinen], חוקר בכיר ב- FIOH שהיה אחראי על המחקר, מדגיש כי על מנת להקטין החשיפה, יש צורך להדריך את הכבאים והמפקדים שלהם בדבר תהליכי עבודה נכונים והגנה בפני כימיקליים, הן בזמן פעולה מבצעית והן אחריה בעת טיפול בציוד. שירותי בריאות ציבוריים גם להם תפקיד חשוב במניעת החשיפות. מדגיש לאייטינן: "כבאים חייבים להיות רשומים ברשם ASA, ויש לנטר את מצב בריאותם באופן קפדני יותר, עד כדי כך שרמות החשיפה תרשמנה מדי שעה". הרשם ASA Register הינו רשימת העובדים שעל מצב בריאותם יש לעקוב בתשומת לב מוגברת בגלל הסיכון המוגדל לחלות בסרטן. הרשם מנוהל על ידי FIOH. בין היתר, בחן המחקר האם חשיפת הכבאים שעובדים בשיטת Skellefteå היתה מוקטנת לעומת הכבאים שעובדים בשיטה שגרתית. לפי שיטת Skellefteå  אשר פותחה בשבדיה, הציוד והכלים המזוהמים במהלך המבצע מוחזרים לתחנת כיבוי אש בנפרד מהכבאים. השיטה הצליחה בהורדת החשיפה הכוללת וגם החשיפה דרך מגע. ממשיך לאייטינן: "מומלץ להגדיר "אזורים מוגנים" בזירת האש ולהדריך כבאים איך להגן על עצמם בתוך אזורים אלו. הנחיות לרמת מיגון וטכנולוגיות הניקוי צריכות להיות בהתאם לדרגת אירוע האש בו מזוהם הציוד".

הפרויקט המחקרי היה מיזם משותף של התאחדות מכבי האש הפינית, הקרן הפיני לסביבת העבודה, המכון הפיני לבריאות תעסוקתית FIOH וגופים נוספים, ובמסגרתו נבחנו שש תחנות כיבוי אש בהלסינקי וברחבי פינלנד.

המקור:

 

מקור:יחידת האינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה