כניסה הרשמה צור קשר

"נשים לב לבטיחות" – פרויקט המוסד לבטיחות ולגיהות לרגל יום האישה

 

עודכן ב:08/03/2017

 

המוסד לבטיחות ולגיהות פועל זה זמן להגברת פעילות הבטיחות והבריאות בעבודה בקרב הנשים בישראל. לקראת יום האישה הבינלאומי הכריז המוסד לבטיחות ולגיהות על השקת פרוייקט "נשים לב לבטיחות". קידום החשיפה והמודעות לעבודה נכונה ובטוחה.
 
כאשר מדברים על תאונות עבודה ובריאות תעסוקתית, רוב האנשים חושבים ישר על עובדי בנייה, עובדי מוסכים ועוד, אולם עלינו לשנות את התפיסה ולהבין כי נשים נפגעות בעבודתן לא פחות. נשות הייטק, מנהלות, גננות, מורות, וקופאיות נמצאות באותו סיכון להיפגע בעבודתן כמו הגברים. מזה זמן נושא המוסד לבטיחות ולגיהות את הדגל החשוב הזה.

לרגל יום האישה הבינלאומי, מוביל המוס"ל פרוייקט ייחודי, "נשים לב לבטיחות". כחלק מדיניות ממשלת ישראל, להרחבת אוכלוסיית הנשים בשוק בעבודה, המוסד לבטיחות ולגיהות מעניק סל שרותי הדרכה והסברה בכל הקשור לבטיחות ולבריאות בעבודה. מטרת פרויקט "נשים לב לבטיחות", היא בראש ובראשונה לסייע לנשים העובדות, אשר לעיתים אינן נחשפו כלל למידע אשר עומד לרשותן ולעיתים מידע זה אינו מיושם. המוס"ל יקדם פרוייקטים ייחודיים, לקידום הבטיחות והבריאות בקרב במגזר הנשי. תשומת לב מיוחדת תינתן לנשים עובדות מקרב במגזר הערבי והחרדי, אשר הצטרפותן לשוק העבודה הולכת וגוברת. ייעשו הדרכות והשתלמויות, כל אחת במקום עבודתה, בדגש על כלל הסכנות והבעיות להן נחשפות מדי יום בעבודתן.

הגבול שהיה פעם בין שני המגדרים בכל הנוגע לשוק העבודה, בשנים האחרונות היטשטש ואף נעלם. כיום ישנן נשים בכל ענפי המשק. בתעשייה, בהייטק, תחבורה ועוד. כל אלה מתווספים לעבודות ה"מסורתיות" בהן מועסקות נשים. הרמת משאות כבדים, אינה פעולה השמורה רק לעובד בניין,  גם עובדת ניקיון, הסוחבת מדי יום דליי מים ועובדת יום שלם בעמידה ומשתמשת בחומרי ניקוי שונים, גם החדרנית בבית המלון אשר מציעה עשרות ולעיתים מאות מיטות, נחשפת לסכנות בריאותיות רבות יום-יום, שעה-שעה. אותה אישה, העובדת בהייטק, היושבת במשך עשות מול מסך המחשב בצורה לא נכונה, מזיקה לבריאותה ונחשפת לפגיעת שלד-שריר וכאלה עוד דוגמאות רבות.

המחוקק חוקק חוקים ותקנות רבות בכל הנוגע לסביבת ולתנאי עבודתן של הנשים. אין חולק כי קיימות הקבלות והנחיות לכל האמור, אולם החשיפה וקיומם הלכה למעשה של חוקים ותקנות אלה אינה רבה. אנחנו לא מודעות להם ולעיתים עקב שגרת העבודה, לא נותנות את דעתנו לכך. חשיבות השמירה על בריאותה של העובדת, באה לידי ביטוי במגוון מקצועות במשק כגון בחשיפה לחומרים מסוכנים, לחום, למזהמים ומחלות שונות. הדברים מובאים באופן מפורט וברור בתקנות ובחוק.

להלן מספר דוגמאות חלקי מתוך תקנות עבודת נשים, חוק עבודת נשים התשי"ד- 1954 :

 
  • אישה בגיל הפוריות (עד גיל 45), העובדת או המועמדת לעבוד במוסד חינוכי או רפואי, חייב מעסיקה ליידע אותה כי בשל אופי מקום עבודתה קיים סיכון מוגבר שתידבק באדמת (Rubella), וכי אם תחלה באדמת בזמן הריון הדבר עלול לסכן את התפתחות העובר, ויפנה אותה לתחנה לבריאות המשפחה (טיפת חלב) המופעלת על ידי משרד הבריאות.
  • עובדת החשופה בעבודתה לחומרים המפורטים בתוספות השלישית (כגון: ארסן (זרניך) ונגזרותיו האנאורגניות; בנזן (Benzene); וורפרין (Warfarin) ועוד) או העובדת בקרבה למקור חום העשוי להעלות את חום גופה מעל ל-38.5 מעלות צלזיוס למשך 4 שעות רצופות, תודיע למעבידה על היותה בהריון, בתוך 10 ימים מהיום שבו נודע לה על הריונה; העובדת תצרף להודעתה אישור רפואי בדבר הריונה.
  • מעביד המעסיק נשים בגיל הפוריות, באחד ממקומות העבודה המפורטים להלן, חייב להציג תקנות אלה במקום בולט לעין אשר לעובדות יש גישה חופשית אליו ולציין את גורמי הסיכון הקיימים באותו מקום עבודה: (1)  מוסד חינוכי או רפואי; (2)  מקום עבודה שבו מייצרים אטרטינט; (3) מקום עבודה שבו קיים מקור חום העשוי להעלות חום גוף מעל 38.5 מעלות צלזיוס למשך 4 שעות רצופות.
  • נשים העובדות בעבודה עם חשיפה לקרינה מייננת והיא בגיל הפוריות, מעסיקה ינקוט בכל הפעולות הסבירות הדרושות להקטנה מירבית של כמות ושיעורי החשיפה של נשים הנמצאות בחצריו לרגל תעסוקתן או הכשרתן המקצועית. תנאי עבודה שבהם עובדת עלולה להיחשף למנת חשיפה שוות ערך, העולה על 0.5 גרם לשנה, מחייבים קיום פיקוח על רמות ושיעורי החשיפה לגבי אותה עובדת ולגבי תנאי עבודתה. מדידת החשיפה תיעשה על ידי אמצעי מדידה אישי מתאים בהתאם להוראות המפקח. תקנות אלה יוצגו במקום הנראה לעין בכל מקום עבודה שבו עובדת אישה בגיל הפוריות בתנאי עבודה המחייבים פיקוח.
 
על כלל הציבור בכלל ועל הנשים בפרט להבין כי המציאות השתנתה. עבודתם של העובדים בשוק העבודה חשובה כשל העובדות. בריאותם של העובדים שווה באופן מוחלט לבריאותן של הנשים. על כולנו מוטלת האחריות לדאוג לחיינו ולבריאותנו. כחלק מאחריות זו, עלינו להכיר ולדעת את הסכנות אליהן אנחנו נחשפים מדי יום בעבודתינו.

המוסד לבטיחות ולגיהות הינו הגורם המוביל בכל הקשור לבטיחות ובריאות בעבודה. אנו מקיימים השתלמויות בטיחות שונות, אשר בהן לוקחות חלק נשים רבות. קורסי נאמני\ות בטיחות, ממוני\נות בטיחות ועוד. כמו כן, במוס"ל בתפקידים מרכזיים נמצאות נשים כמו מנכ"לית המוס"ל, ד"ר אורנית רז, ד"ר מירב פז, בתחום הכימיה, ד"ר יוהנה גייגר בתחום ארגונומיה, ענת רבלין, ממונת בטיחות ומדריכת בטיחות מגדר נשי-דתי-חרדי ועוד. בידינו הידע, הכלים ועובדים המסורים, אשר עושים ופועלים כל השנה, בכדי להביא מידע חשוב זה לכל עובד ועובדת בישראל. כל מה שנדרש זה רק ליצור עמנו קשר ואנו כבר נספק לכל עובד ועובדת את המידע הרלוונטי והמתאים לו. 


>> מדור מיוחד ליום האישה הבנלאומי 2017 לחץ כאן

 

מקור:יח' האינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה