הצקה בקרב עובדי בתי חולים
מאמר שפורסם לאחרונה בירחון National Safety מגלה ש-70% מהנשאלים מקרב העובדים בבית חולים אוסטרלי סבלו מהצקה בעבודה.
ממצאים עיקריים:
- 38% דיווחו שההתנהגות המציקה נמשכה יותר משישה חודשים.
- הקורבנות והעדים להצקה יכולים לפתח בעיות בריאות כמו חרדה, חוסר תפקוד חברתי ודיכאון.
- השפעת מקרי הצקה על הבריאות מתקיימת לא רק במהלך ההתנהגות של ההצקה אלא נמשכת גם אחרי שההתנהגות הסתיימה.
- להצקה יש השפעה שלילית על כל העובדים ולא רק על הקורבן.
- מקרי ההצקה השכיחים ביותר שדווחו היו מקרים של הצקה מילולית (השפלות, עלבונות, סרקאזם וכו') מלוות בהתנהגות של הצקה שכללה מניפולציה פסיכולוגית (התעלמות מבקשות עזרה של הקורבן, בחינה מדוקדקת של העבודה שלו וכו').
- התגובה השכיחה ביותר של הקורבנות הייתה "לא לעשות דבר".
- הפעולות המוצלחות ביותר שננקטו היו: דיווח על מקרה ההצקה או הגשת תלונה. הפעולה שנחשבה כמוצלחת ביותר ע"י הקורבנות הייתה "לא לנקוט בפעולה כלשהי" או חיפוש אחר עבודה חדשה.
המלצות של American Physical Society - APS למעסיקים, לאור ממצאי המחקר:
- לפתח מדיניות בנושא הצקה במקום העבודה ולנקוט בצעדים ליישומה.
- להצהיר באופן ברור שהארגון לא יסבול מקרים של הצקה.
- להגדיר ולתאר סוגים שונים של התנהגות מציקה.
- למנות איש קשר ולדאוג שיקבל הדרכה מתאימה כדי שיוכל לתת עזרה לעובדים.
- לפתח נוהל ברור ומוגדר לטיפול בתלונות (פורמליות וא-פורמליות).
- להדריך את המנהלים בתוכנית הדרכה מחייבת.
- להדריך את העובדים בנושא הצקה במקום העבודה, ליידע אותם לגבי הזכויות שלהם ולגבי אמצעי העזרה הפתוחים בפניהם.
- לעודד תרבות ארגונית שמיפה את כוחם של עדי ראיה לדווח על הצקה.
- לבחון ולהעריך מחדש. יש לבצע סקר שנתי בכדי לקבל דיווח מהעובדים על דרגת ההצקה במקום העבודה בכדי להמשיך ולהתמודד עם נושא ההצקה ביעילות.
המקור:
מרכז המידע של המוסד לבטיחות ולגהות ע"פ
Hospital bullying revealed, National Safety, December 2004.
|