רבדים: בכירים ברכבת יואשמו בגרימת מוות ברשלנותפרקליטות מחוז הדרום גיבשה (יום ב', 11.6.07) טיוטת כתב אישום בעקבות תאונת הרכבת שאירעה סמוך לקיבוץ רבדים ותאונת רכבת נוספת שאירעה סמוך למושב אחוזם, שתיהן בשנת 2005. בתאונה שאירעה ליד רבדים נהרגו שבעה בני אדם ונפצעו למעלה מ-200 איש נוספים, ובאחוזם - שלושה שבועות לאחר מכן - נפצעו 64 אנשים. הפרקליטות מייחסת בטיוטה לכל החשודים חבלה ברשלנות, ולכל החשודים בתאונה הראשונה נוסף אישום של גרימת מוות ברשלנות.האישום הראשון יוגש נגד חברת רכבת ישראל ושלושה מעובדיה: סגן מנהל אגף תחזוקת התשתיות, סורין שיוביץ , סמנכ"ל חטיבת התכנון והפיתוח, איליה וולקוב, ומנהל אגף התנועה ברכבת, הראל אבן. בנוסף יואשמו חברת "אוליצקי" לביצוע עבודות עפר ותשתית ומנהל פרויקט עבודות העפר והתשתית מטעם אותה חברה. אל כתב האישום המתייחס לתאונה השניה מתווסף מנהל אגף הביצוע ברכבת ישראל, דב גולדפינגר. לחשודים נמסרה הודעה על נכונותה של פרקליטת המחוז לקיים שימוע בעניינם על-פי בקשתם, שבעקבותיו תתקבל החלטה סופית בעניינם. טיוטת כתב האישום מייחסת את האחריות לתאונה ברבדים לרכבת ישראל ולעובדים בה, אשר "לא נקטו באמצעים סבירים למניעת תאונה במפגש". כמו כן, מייחסת לרכבת ישראל רשלנות גם בכך שלא קבעה כראוי את חלוקת האחריות והסמכויות בין בעלי התפקידים בה, באופן שיבטיח שהנחיות ונהלים הקשורים בבטיחות, אכן יבוצעו כנדרש. לטענת אנשי הפרקליטות אפשר למנות בין הגורמים לתאונה את היעדר ההפרדה המפלסית במקום, פעילות הרכבת שלא הופחתה למרות הסיכונים, אי הצבת משגיח במפגש בשעות הפעילות של משאיות החברה לעבודות עפר שעבדו בקרבת מקום, אי הצבת מחסום אוטומטי במפגש, התעלמות מהתנועה הערה במפגש ומההתראות הרבות על סכנה. בנוסף, טוענים בפרקליטות, התעלמה רכבת ישראל מאירועי כמעט-תאונה שהתרחשו חודש לפני-כן, לא יישמה מסקנות ועדה פנימית ולא ניהלה מעקב ראוי אחרי המפגש ואמצעי הבטיחות בו. לחברת אוליצקי ומנהל הפרוייקט מטעמה, איליה גיטמן, מייחסת הפרקליטות אחריות בעיקר מכיוון שלא התייחסו לסכנה הכרוכה בביצוע עבודות בקרבת המסילה ולא נקטו באמצעי בטיחות. כמו-כן הם לא עמדו בקשר עם הנהלת הרכבת ולא קיימו את ההנחיות שניתנו להם על-ידה. באשר לתאונה השנייה, באחוזם, מלבד פרטי רשלנות המוזכרים לעיל, מייחסת טיוטת כתב האישום לחשודים אחריות לתאונה גם בשל כך שעל אף שעובדי הרכבת מצאו כי השיפועים במפגש עלולים להוות סכנה - לא ננקט כל צעד לסגירת המפגש או לתיקון הליקוי, ועל אף שבעקבות תאונת רבדים הוציא מנכ"ל הרכבת הוראה לסגור באופן מיידי את המפגש - לא בוצעה סגירת המפגש עד למועד התאונה. מקורות: Ynet, Nfc |