www.osh.org.il
20.06.06


התמודדות עם שינוי רמת החשיפה המרבית המותרת לתחמוצת ברזל

הרמה המרבית המשוקללת (TLV-TWA) המותרת לחשיפה לתחמוצת ברזל תלת ערכי (Fe2O3) שונתה השנה ע"י ה- ACGIH. עד לפני השינוי עמדה הרמה על 5 מ"ג/מ"ק עבור כלל חלקיקי התחמוצת באטמוספירת העבודה. החל משנה זו עומדת הרמה המרבית המשוקללת על אותו ערך, אך עבור מקטע בר-נשימה בלבד של חלקיקים.

שינוי התקן יצר צורך בדגימה נפרדת לתחמוצת ברזל (באמצעות ציקלון) ולמתכות אחרות שעשויות להופיע יחד איתה בסגסוגת או תערובת נתונה. הפרדת הדגימות של ברזל מאלה של מתכות אחרות במקרה של סגסוגת או תערובת מחייבת את הגדלת מספר הדגימות בניטור הנערך במקום עבודה.

קבוצת תהליכים שכיחה בה מופיעים נדפים של תחמוצת ברזל יחד עם נדפי מתכות אחרות כוללת תהליכי ריתוך. כיוון שערך הרמה המרבית המותרת לחשיפה לברזל אוקסיד גבוה יחסית למתכות אחרות, יתכנו מצבים בהם ריכוז המתכות האחרות באוויר, כגון כרום, ניקל ומנגן חורג מרמת הפעולה או הרמה המרבית המשוקללת בעוד שריכוז תחמוצת הברזל אינו חורג מרמות אלה. כמו כן, ערך הרמה המרבית המשוקללת לתחמוצת ברזל נשאר כמקודם, אבל הוא מיוחס למקטע מסה יותר קטן, מצב המאפשר עוד הגדלה ברמות תחמוצת הברזל באוויר מבלי שריכוז המקטע בר הנשימה יחרוג מהערך המרבי המותר.

לאור זאת, מוצעות דרכים חלופיות להתמודדות עם הסטטוס החדש של תחמוצת ברזל. החלופה נבחרת על פי שיקולו והחלטתו של הגהותן.
  1. כאשר הדגימה מתבצעת לתחמוצת ברזל כחומר טהור, ללא מרכיבים אחרים בתערובת ולא כסגסוגת, תתבצע דגימה של מקטע בר-נשימה.
  2. כאשר תחמוצת הברזל נמצאת בתערובת או סגסוגת עם מתכות אחרות ושיפוטו המקצועי של הגהותן במהלך סקר מוקדם מצביע על אפשרות שרמת התחמוצת באוויר עלולה להיות משמעותית ואף גבוהה מהרמה המרבית המשוקללת המותרת לחשיפה, יבצע הגהותן דגימה של תחמוצת ברזל במקביל לדגימה של שאר המתכות כאשר זו של הברזל היא דגימה של מקטע בר- נשימה.
  3. כאשר תחמוצת הברזל נמצאת בתערובת או סגסוגת עם מתכות אחרות והגהותן מגיע למסקנה שיש לנטרה, הוא יכול לשקול אם אפשר להקטין את מספר הדגימות האישיות (או השטח) שתוכנן במקור למתכות האחרות ולבצע במקומן מספר קטן של דגימות תחמוצת ברזל כדי להעריך את החשיפה הפוטנציאלית לתחמוצת. אפשרות זו צריכה להבטיח שהקטנת מספר הדגימות מכל סוג עקב חלוקתן בין שני הסוגים לא תביא לחסר בכמות הדגימות של המתכות האחרות הנחוצה לקבלת תמונה מייצגת ואמינה של החשיפה אליהן. ענין זה נתון לשיקול מקצועי.
  4. כאשר תחמוצת הברזל נמצאת בתערובת עם מתכות אחרות, אך הגהותן מתרשם במהלך סקר מוקדם שרמות התחמוצת באוויר עשויות להיות נמוכות באופן משמעותי בהשוואה לרמה מרבית מותרת, תשקל אפשרות לוותר על דגימת הברזל באותו שלב. אפשרות הויתור תתבצע רק לאחר שהמסקנה המתקבלת מהשיפוט המקצועי של הגהותן מצביעה בבירור על רמות תחמוצת באוויר נמוכות דיין מכדי לסכן את בריאות העובד.
(ראה בנוסף ידיעה בנושא שינוי תקן חשיפה לתחמוצת ברזל שפרסמנו בתאריך 09.05.06)


המקור:
דר' אשר פרדו, מרכז המידע של המוסד לבטיחות ולגיהות
מקור לתקן תחמוצת הברזל:
ACGIH, TLVs and BEIs, ACGIH worldwide, Signature Publications, 2006