www.osh.org.il
23.07.2006


בטיחות רכבת ישראל: הגבלת מהירות הנסיעה


המהירות המקסימלית המותרת לנסיעת הרכבות תופחת מ-140 קמ"ש ל-120-105 קמ"ש (בהתאם לתנאי הדרך) - כך הודיעה בשבוע שעבר הנהלת רכבת ישראל, בוועדת הבטיחות של משרד התחבורה. תוקף ההוראה למספר שבועות בלבד, ובמהלכם יבחנו נציגי משרד התחבורה, רכבת ישראל, אגף התנועה במשטרת ישראל ומע"צ את השלכותיה של הגבלת המהירות על תנועת הרכבות.

החלטה זו באה ובעקבות הגשת מסקנות ועדת פלד לחקירת תאונת הרכבת בבית יהושע, שגבתה חייהם של חמישה בני אדם וגרמה לפציעתם של עשרות. הועדה הגיעה למסקנות והמליצה כי כדאי לנסות להפחית את מהירות הרכבת. הומלץ לחזור למהירות שהייתה נהוגה לפני כשלושים שנה - 105 קמ''ש, בקטעים מסוימים, במקום המהירות הנהוגה כיום, עד 140 קמ''ש. אם תיושמנה המלצות הועדה, תגרום האטת מהירות הנסיעה של הרכבת לעיכובים בלתי נמנעים.

כך למשל, על פי הערכות, נסיעה מתל אביב לבאר שבע תארך כעשר דקות יותר - במקום כשעה וחצי, כשעה ו-40 דקות. משך הנסיעה מתל אביב לחיפה יתארך משעה ועשר דקות לשעה ועשרים, והנסיעה מתל אביב לבנימינה תתארך אף היא במספר דקות.

כעת קיימת מחלוקת בדבר היכולת והצורך ליישם את הדו''ח ולהגביל את מהירות הנסיעה של הרכבת, כאשר מצד אחד עומדת בטיחות הנוסעים, ומצד שני צפויה פגיעה לוחות הזמנים בכל הארץ. לאחר מספר שבועות יוחלט אם לקבוע באופן סופי כי המהירות המותרת היא עד 105 קמ''ש, ולפי מהירות זו לעדכן את לוחות הזמנים של הרכבת.


המקור:
דה-מרקר