Canadian Centre
for Occupational Health and Safety

ארגונומיה של התאורה - כללי

 מדוע התאורה חשובה?
 דפי מידע נוספים מתוך הסדרה OSH Answers בנושא תאורה
 מהם מקורות האור השונים?
 הסוגים העיקריים של תאורה מלאכותית
 הסוגים השונים של מיתקני תאורה
 האם תאורה חשמלית יכולה להשפיע על הגוון שבו העין רואה את הפריט?


מדוע התאורה חשובה?
תאורה נאותה מקלה על ביצוע מטלות העבודה הן במפעל והן במשרד. כ-85% מהמידע מגיע אלינו באמצעות חוש הראייה. תאורה מתאימה, ללא בוהק או צל יכולה לצמצם מקרים של התעייפות העיניים וכאבי ראש. התאורה מבליטה את תנועת המכונות ואת סיכוני הבטיחות השונים. היא גם מצמצמת את הסיכון לתאונות ולפציעות כתוצאה מ"עיוורון רגעי" הנוצר כאשר העיניים מסתגלות לסביבה חדשה מוארת יותר או אפלה יותר.

היכולת "לראות" תלויה גם ב:
  • זמן ההתמקדות על חפץ. קשה להבחין בחפצים הנעים במהירות.
  • גודל החפץ. קשה לראות חפצים קטנים מאוד.
  • בהירות. השתקפות אור רבה או מעטה מדי מקשה על ראיית הפריטים.
  • הניגודיות (קונטרסט) בין פריט לסביבתו המיידית. ניגודיות מועטה מדי מקשה על ההבחנה בפריט בתוך הרקע שלו.


  • דפי מידע נוספים מתוך הסדרה OSH Answers בנושא תאורה
    ראו גם:
  • אי-נוחות בעיניים בעבודה במשרד
  • ארגונומיה של התאורה - סקירה ופתרונות
  • ארגונומיה של התאורה - רשימת תיוג


  • מהם מקורות האור השונים?
    אור יום: כמות אור היום המגיעה לתוך בניין, תלויה בכמות ובכיוון של אור השמש, במיסוך השמיים (עננים), בתנאי השטח ובעונת השנה. יש גם חשיבות לגודל, לכיוון ולמידת הניקיון של החלונות. ניתן לשלוט בכמות אור היום הנכנסת לחלל מקום העבודה באמצעות זכוכית כהה, תריסים, וילונות והתקנת גגונים לחלונות. אור היום רצוי במקום העבודה בתנאי שאיננו גורם לבוהק או הופך את אזור העבודה למואר מדי.
    זכרו, גם כמות אור מועטה מדי יכול גם כן להוות בעיה. לכן, גם במקומות בהם חודר בד"כ אור יום, חשוב שתהיה מערכת תאורה חשמלית טובה.
    תאורה חשמלית: כמות האור, צבע האור והגוון בו נראים הפריטים משתנים בהתאם לסוג התאורה החשמלית. התאורה חייבת להתאים למקום העבודה ולמטלות העבודה. להלן סוגי הנורות הנפוצים:

    *טבלה: נורות תאורה
    **מופע הצבע יעילות יישום נפוץ סוג הנורה
    טוב חלש בתי מגורים ליבון
    סביר עד טוב טוב משרדים פלואורוסנט
    סביר על בינוני סביר מפעלים, משרדים כספית
    חלש טוב רחובות נתרן בלחץ נמוך
    סביר עד טוב טוב מפעלים, בתי מסחר נתרן בלחץ גבוה
    טוב טוב מפעלים, בתי מסחר תרכובת מתכת עם הלוגן
    *בפרסומים טכניים רבים, לרב מתייחסים לנורות כאל מנורות.
    ** מופע הצבע הוא השפעת האור על צבע הפריטים.


    הסוגים העיקריים של תאורה מלאכותית
    קיימים שלושה סוגי תאורה עיקריים:
  • כללית
  • כללית-ממוקדת
  • מקומית (או ייעודית למשימה).


  • תאורה כללית מספקת תאורה אחידה למדי. לדוגמה: מיתקן תאורה קבוע בתקרה המאיר שטחים גדולים.


    תאורה כללית ממוקדת משתמשת במיתקנים תלויים בנוסף למיתקני תקרה כדי להגביר את רמות התאורה למטלות מסוימות.


    תאורה מקומית (או ייעודית) מגבירה את רמות התאורה באזור העבודה ובסביבה המיידית. ברב המקרים, התאורה המקומית מאפשרת למשתמש לכוון ולשלוט בכוון האור.




    הסוגים השונים של מיתקני תאורה
    יחידת התאורה כולה (נקראת גם מיתקן התאורה) מאפשרת שליטה בתאורה ומפיצה את האור. (בפרסומים טכניים מיתקני התאורה נקראים בד"כ luminaires' '). הסוגים השונים של מיתקני התאורה מעוצבים כך שיפיצו אור בדרכים שונות. מיתקנים אלה מוכרים כ:
  • מיתקן תאורה ישירה
  • מיתקן תאורה ישירה-ולא-ישירה
  • מיתקן תאורה לא-ישירה
  • מיתקני תאורה מסוככים (מסוגים שונים).


  • אין מיתקן תאורה מסוג אחד ויחיד אשר מתאים לכל מצב. כמות האור ואיכותו, הנדרשים לעמדת עבודה או למטלה מסוימת, קובעים איזה מיתקן תאורה הוא המתאים ביותר לאותו מקום.

    מיתקני תאורה ישירה מקרינים 90 עד 100 אחוזים מהאור כלפי מטה לאזור העבודה.
    תאורה ישירה נוטה ליצור צללים.


    מיתקני תאורה ישירה-ולא-ישירה מפיצים אור באופן שווה כלפי מעלה וכלפי מטה. הם מחזירים אור מהתקרה וממישטחים אחרים בחדר. אור מועט נפלט בכיוון אופקי (הבוהק הישיר מצומצם). בדרך כלל משתמשים בהם באזורי ייצור "נקיים".


    מיתקני תאורה לא ישירה מפיצים 90 עד 100 אחוזים מהאור כלפי מעלה. התקרה והקירות העליונים חייבים להיות נקיים ובעלי כושר החזר גבוה כדי לאפשר לאור להגיע חזרה לאזור העבודה. מיתקנים אלה מספקים את התאורה האחידה ביותר מבין כל סוגי המיתקנים, ברמת הבוהק הנמוכה ביותר. בדרך כלל משתמשים במיתקני תאורה בלתי ישירה במשרדים.


    מיתקני תאורה מסוככים כוללים מסננים, עדשות ורפפות ("לוברים"), המיועדים לכיסוי הנורות למניעת סנוור, ובכך הם מסייעים למנוע בוהק ומשפרים את פיזור את האור.
    • מסננים וכיסויים שקופים או שקופים למחצה (שניתן לראות דרכם) עשויים, בדרך כלל, מזכוכית או מפלסטיק. הם מותקנים בתחתית מיתקן התאורה או בצידו, כדי לשלוט בכמות האור.
    • עדשות הן כיסויים מזכוכית (שקופה) או מפלסטיק. עיצוב העדשות משלב מנסרות וחריצים לשם פיזור האור בכיוונים מסויימים.



    • רפפות ותריסים מסתירים את הנורה ומחזירים את האור. התריסים יכולים להיות מעוצבים במיוחד במטרה לשלוט על כמות האור ולצמצם את הבהירות. רפפות פרבוליות הן רשתות בעיצוב מיוחד, המרכזות ומפזרות את האור.


    האם תאורה חשמלית יכולה להשפיע על הגוון שבו העין רואה את הפריט?
    כן."גוון" הפריט תלוי, למעשה, בהרכב הצבעים של האור המלאכותי, ובצבעי האור שמשתקפים מהפריט ואלה שנספגים בו.

    אור טבעי (אור השמש) מורכב מכל צבעי הקשת (ספקטרום): אדום, כתום, צהוב, ירוק, כחול, אינדיגו (כחול כהה) וסגול. רוב מיתקני התאורה החשמלית אינם 'יוצרים' את כל הצבעים הללו למרות שנראה כי הם פולטים אור "לבן" או "רגיל". למעשה, נורות מסוגים שונים מאופיינות בספקטרום צבעים שונה. כתוצאה מכך, הצבע האמיתי של הפריט יכול להיקבע אך ורק כאשר הוא מואר באור השמש, או בתאורה בעלת ספקטרום מלא, שהרכבו זהה לזה של אור השמש.

    ברב מצבי העבודה אין חשיבות למופע הצבעים. אולם, כאשר יש חשיבות לצבע, יש צורך בתאורה בעלת ספקטרום מלא. לדוגמה, בענף הטקסטיל, בייצור בדים ובתפירה.



    מבוסס על דף המידע Lighting Ergonomics - General מתוך הסדרה OSH Answers של המרכז הקנדי לבריאות ולבטיחות בעבודה CCOHS, באדיבותו, וכפי שפורסם באתר האינטרנט www.ccohs.ca.