סיום פרויקט פיתוח מערכת הדרכה חדשה: "עובדים על בטוח" עבור ניידת הדרכה מאת: נחום טיר*
אנו שמחים להודיע כי הפרויקט שבנדון, שהוביל תחום פרויקטים ופיתוח תשתיות במוסד לבטיחות ולגיהות, הגיע לסיומו המוצלח. במסגרת הפרויקט, פותחו שתי לומדות מולטימדיה חדשות - אחת לתחום התעשייה והשנייה לתחום הבנייה. שודרגו הלומדות הקיימות ופותחה מערכת ניהול מתקדמת לבניית מסלולי הדרכה נבחרים למקומות עבודה. כאן המקום להודות לקרן "מנוף" במוסד לביטוח לאומי על הנכונות לממן את הפרויקט.
· העברת תכני ההדרכה – לימוד של תכני ההדרכה והטמעתם אצל הלומדים. ·
פנייה לקהלים רבים – הלומדה מתורגמת לשפות רבות.
2. על הפרויקט במסגרת הפרויקט אנו יוצרים חוויות למידה נעימה ונוחה – באווירת משחק אינטראקטיבי – "עובדים על בטוח". המשחק כולל הצגה של דילמות שונות בתחומים הנלמדים, מענה של הלומד על השאלה שהוצגה ולאחר מכן הסבר מפורט על הפתרון הבטיחותי ביותר. בנוסף, נבנתה במסגרת הפרויקט תוכנת ניהול אשר מנהלת את כל תהליך הלמידה וחוויית המשחק, מציגה נתונים סטטיסטיים ומבצעת אינטגרציה בין הסרטונים השונים. הלומדות נבנו בצורה מודולרית המאפשרת הוספת תכנים נוספים בעתיד. מהות הפרויקט הינה בעצם כניסה לעולם של משחק אינטראקטיבי, כשהכניסה למשחק נעשית דרך מערכת הניהול המשמשת כמעטפת. בעולם זה מתקיים משחק הנשען על חוקי משחקי טריוויה טלוויזיוניים שונים כגון "מי רוצה להיות מיליונר" או "1 מול 100", המאפשרים ללומד גם חווית משחק וגם למידה אפקטיבית.
ללא אפשרות הפעלה אינטראקטיבית.
3. דגשים בנוגע לייחודן של הלומדות החדשות אנו מעריכים כי ההתנסות במערכת ההדרכה החדשה בניידות מגבירה את הפנמת תרבות הבטיחות במקום עבודה ומשפיעה לטווח ארוך על שינוי התנהגות אצל העובדים בכל הקשור לבטיחות וגיהות בעבודה. א. היתרון של הז'אנר הבידורי והקונספט שמאחורי הלומדות החדשות מאפשר לחשוף את המתמודדים בפני דגשים בטיחותיים חשובים וכל זאת בתוך פעילות משחקית מהנה ומתגמלת (בשבילם זו פעילות מהנה ובשבילנו הדרכה חשובה). בהקשר לנקודה זו – מתמודדים הטועים בתשובה מקבלים במשחק הזדמנות נוספת להרוויח נקודות, ובכך למעשה מושגים 2 דברים: · הלומדים נחשפים פעמיים לדגש לא מוכר. · הלומדים חווים ריבוי הצלחות ותגמולים מעודדים ומינימום כישלונות ומפחי נפש. ב. פעילות מותאמת באופן אינדיבידואלי המאפשרת לבחור את מידת ההעמקה בכל נושא – המודולריות שמאחורי עיצוב הלומדה שבה 71 אירועי בטיחות שונים, מאפשרים להיחשף לכל נושא באופן מדויק לצרכי הבטיחותיים הרלוונטיים לו. בשונה מהלומדות הקודמות- הפעילות הנוכחית מאפשרת העמקה רבה יתר בנושא. מאגר השאלות המקיף מאפשר לשאול כל מתמודד מספר שאלות נכבד לגבי נושאים שונים וכך לחשוף בפניו את הנושא מנקודות מבט שונות ותוך הצגת דגשים רבים וחשובים. ג. פלטפורמה המספקת פוטנציאל אין סופי להרחבה והוספת תכנים – בהתאמה לצרכים של השטח המשווע לריבוי תכנים ומיגוון של תכנים נוספים בנושאי בטיחות שונים. הפלטפורמה שיוצרה כאן (מבחינת פורמט משחקי ותוכנה) מאפשרת שדרוג קל של הלומדות בכל שלב שיוגדר, בעלות מוגבלת יחסית. ד. נעשה שימוש חוזר מקסימלי בלומדות הקיימות תוך שילובן כחלק אינטגרלי מהמוצר החדש (שילוב מדויק שאינו מורגש ללומד). ה. היתרונות הדידקטיים בפנייה הישירה (בדיבור הישיר) של המנחה לצופים – שאלות רבות מסתיימות בכך שהמנחה הופך את הנושא שהוצג לרלוונטי מאוד למתמודד (לדוגמה: ממליץ לו לפנות ולבקש מממונה הבטיחות שלו שידריך אותו בשימוש במטף כיבוי, מבקש ממנו לבדוק היכן ממוקם מטף הכיבוי הסמוך לעמדת העבודה שלו, מפנה אותו לאיתור מפסק הפחת וכד'). ו. הגדלת כמות הביקורים בכל אתר – מיגוון החומרים והתרחישים מאפשר ביקורים חוזרים באתרים השונים. ז. לתוכנת הניהול החדשנית פוטנציאל אדיר לספק נתונים קריטיים: · לקבלת משוב לממונה הבטיחות בנוגע לשאלות שמרבית חברי הקבוצה נכשלו בהן. להכנת תרחישים לקראת ביקור חוזר בהתייחס לנתונים שנשמרו על התכנים שנלמדו בביקור הקודם. · לגבי סטטיסטיקות ארציות בנושאים שונים.
4. מעט על תוכנת הניהול בעזרת תוכנת הניהול ניתן לשלוט ב- 3 עמדות הלמידה הקיימות בניידת. השימוש בממשק מאפשר למפעיל : · קביעת התחום שיילמד בכל עמדה מתוך שלוש העמדות, ובאיזו שפה. · ניהול שמות האתרים, מספרי תעודות זהות וציונים בהתאם. · הפקת דוחות על פי חתכים שונים. · ייבוא נתונים לתוך המערכת ממקור אחר וייצוא נתונים מהמערכת אל מקור אחר (לדוגמה: מאגר ידע של תחום הדרכה). תהליך העבודה עם ממשק הניהול מתרחש בצורה הבאה – בהגיע הניידת לאתר, מוזנים פרטי האתר ומורכבים הפרופילים וההדרכות המתאימות. בהדרכות מוזנים פרטי הלומדים (אופציה) אשר יושבים בעמדות השונות מול הצגים המתאימים, כאשר לכל לומד מותאם פרופיל ושפה. לאחר סיום ההכנות יכולים הלומדים להתחיל לשחק (ללמוד).
רשימות נושאי ההדרכה בניידות
דוגמאות נוספות למסכים מתוך מערכת ההדרכה החדשה
|
|||||||||||
|