www.osh.org.il

יוני 2009

 

סיום פרויקט פיתוח מערכת הדרכה חדשה: "עובדים על בטוח"

עבור ניידת הדרכה

מאת: נחום טיר*

 

אנו שמחים להודיע כי הפרויקט שבנדון, שהוביל תחום פרויקטים ופיתוח תשתיות במוסד לבטיחות ולגיהות, הגיע לסיומו המוצלח. במסגרת הפרויקט, פותחו שתי לומדות מולטימדיה חדשות - אחת לתחום התעשייה והשנייה לתחום הבנייה. שודרגו הלומדות הקיימות ופותחה מערכת ניהול מתקדמת לבניית מסלולי הדרכה נבחרים למקומות עבודה. כאן המקום להודות לקרן "מנוף" במוסד לביטוח לאומי על הנכונות לממן את הפרויקט.

 

 

1. מהו ייחודו של הפרויקט

·         מודולריות – יצירת לומדות מודולריות המאפשרות הוספה והסרה של תכנים בכל זמן נתון.

·         יצירת חווית למידה – לימוד באמצעות משחק אינטראקטיבי המאפשר חווית למידה שונה.

·         ניהול הלומדה – ריכוז כל הנתונים הנדרשים במקום אחד – נתוני לומדים, רשימת אתרים, רשימת פרופילים והדרכות.

·         שילוב הלומדות הישנות בחדשות – הלומדות הישנות מכילות נושאים מהותיים וחשובים לעובדים ולכן התכנים החדשים שולבו בתכנים הישנים.

·         העברת תכני ההדרכה – לימוד של תכני ההדרכה והטמעתם אצל הלומדים.

·         פנייה לקהלים רבים – הלומדה מתורגמת לשפות רבות.
לומדת התעשייה קיימת בגרסאות: עברית, רוסית, ערבית.
לומדת הבנייה קיימת בגרסאות: עברית, רוסית, ערבית, תורכית, סינית ורומנית.

בנוסף, הלומדות מבוססות על תמונות ואיורים הממחישים את המתבקש, כמעט ללא טקסט, זאת בכדי לאפשר גמישות על פי שפת התרגום.

 

2. על הפרויקט

     במסגרת הפרויקט אנו יוצרים חוויות למידה נעימה ונוחה – באווירת משחק אינטראקטיבי – "עובדים על בטוח".

     המשחק כולל הצגה של דילמות שונות בתחומים הנלמדים, מענה של הלומד על השאלה שהוצגה ולאחר מכן הסבר מפורט על הפתרון הבטיחותי ביותר.

בנוסף, נבנתה במסגרת הפרויקט תוכנת ניהול אשר מנהלת את כל תהליך הלמידה וחוויית המשחק, מציגה נתונים סטטיסטיים ומבצעת אינטגרציה בין הסרטונים השונים.

הלומדות נבנו בצורה מודולרית המאפשרת הוספת תכנים נוספים בעתיד. מהות הפרויקט הינה בעצם כניסה לעולם של משחק אינטראקטיבי, כשהכניסה למשחק נעשית דרך מערכת הניהול המשמשת כמעטפת.

בעולם זה מתקיים משחק הנשען על חוקי משחקי טריוויה טלוויזיוניים שונים כגון "מי רוצה להיות מיליונר" או "1 מול 100", המאפשרים ללומד גם חווית משחק וגם למידה אפקטיבית.

 

            * לחצו כאן לצפייה בסרטון לדוגמא, להמחשת מערכת ההדרכה בניידות (קובץ wmv, 5.5MB).

             ללא אפשרות הפעלה אינטראקטיבית.

 

 

3. דגשים בנוגע לייחודן של הלומדות החדשות

אנו מעריכים כי ההתנסות במערכת ההדרכה החדשה בניידות מגבירה את הפנמת תרבות הבטיחות במקום עבודה ומשפיעה לטווח ארוך על שינוי התנהגות אצל העובדים בכל הקשור לבטיחות וגיהות בעבודה.

א.  היתרון של הז'אנר הבידורי והקונספט שמאחורי הלומדות החדשות מאפשר לחשוף את המתמודדים בפני דגשים בטיחותיים חשובים וכל זאת בתוך פעילות משחקית מהנה ומתגמלת (בשבילם זו פעילות מהנה ובשבילנו הדרכה חשובה). בהקשר לנקודה זו – מתמודדים הטועים בתשובה מקבלים במשחק הזדמנות נוספת להרוויח נקודות, ובכך למעשה מושגים 2 דברים:

·         הלומדים נחשפים פעמיים לדגש לא מוכר.

·         הלומדים חווים ריבוי הצלחות ותגמולים מעודדים ומינימום כישלונות ומפחי נפש.

ב.  פעילות מותאמת באופן אינדיבידואלי המאפשרת לבחור את מידת ההעמקה בכל נושא – המודולריות שמאחורי עיצוב הלומדה שבה 71 אירועי בטיחות שונים, מאפשרים להיחשף לכל נושא באופן מדויק לצרכי הבטיחותיים הרלוונטיים לו. בשונה מהלומדות הקודמות- הפעילות הנוכחית מאפשרת העמקה רבה יתר בנושא. מאגר השאלות המקיף מאפשר לשאול כל מתמודד מספר שאלות נכבד לגבי נושאים שונים וכך לחשוף בפניו את הנושא מנקודות מבט שונות ותוך הצגת דגשים רבים וחשובים.

ג.  פלטפורמה המספקת פוטנציאל אין סופי להרחבה והוספת תכנים – בהתאמה לצרכים של השטח המשווע לריבוי תכנים ומיגוון של תכנים נוספים בנושאי בטיחות שונים. הפלטפורמה שיוצרה כאן (מבחינת פורמט משחקי ותוכנה) מאפשרת שדרוג קל של הלומדות בכל שלב שיוגדר, בעלות מוגבלת יחסית.

ד.  נעשה שימוש חוזר מקסימלי בלומדות הקיימות תוך שילובן כחלק אינטגרלי מהמוצר החדש (שילוב מדויק שאינו מורגש ללומד).

ה.  היתרונות הדידקטיים בפנייה הישירה (בדיבור הישיר) של המנחה לצופים – שאלות רבות מסתיימות בכך שהמנחה הופך את הנושא שהוצג לרלוונטי מאוד למתמודד (לדוגמה: ממליץ לו לפנות ולבקש מממונה הבטיחות שלו שידריך אותו בשימוש במטף כיבוי, מבקש ממנו לבדוק היכן ממוקם מטף הכיבוי הסמוך לעמדת העבודה שלו, מפנה אותו לאיתור מפסק הפחת וכד').

ו.   הגדלת כמות הביקורים בכל אתר – מיגוון החומרים והתרחישים מאפשר ביקורים חוזרים באתרים השונים.

ז.  לתוכנת הניהול החדשנית פוטנציאל אדיר לספק נתונים קריטיים:

·         לקבלת משוב לממונה הבטיחות בנוגע לשאלות שמרבית חברי הקבוצה נכשלו בהן. להכנת תרחישים לקראת ביקור חוזר בהתייחס לנתונים שנשמרו על התכנים שנלמדו בביקור הקודם.

·         לגבי סטטיסטיקות ארציות בנושאים שונים.

 

4. מעט על תוכנת הניהול

בעזרת תוכנת הניהול ניתן לשלוט ב- 3 עמדות הלמידה הקיימות בניידת.

השימוש בממשק מאפשר למפעיל :

·         קביעת התחום שיילמד בכל עמדה מתוך שלוש העמדות, ובאיזו שפה.

·         ניהול שמות האתרים, מספרי תעודות זהות וציונים בהתאם.

·         הפקת דוחות על פי חתכים שונים.

·         ייבוא נתונים לתוך המערכת ממקור אחר וייצוא נתונים מהמערכת אל מקור אחר (לדוגמה: מאגר ידע של תחום הדרכה).

תהליך העבודה עם ממשק הניהול מתרחש בצורה הבאה – בהגיע הניידת לאתר, מוזנים פרטי האתר ומורכבים הפרופילים וההדרכות המתאימות. בהדרכות מוזנים פרטי הלומדים (אופציה) אשר יושבים בעמדות השונות מול הצגים המתאימים, כאשר לכל לומד מותאם פרופיל ושפה. לאחר סיום ההכנות יכולים הלומדים להתחיל לשחק (ללמוד).

 

רשימות נושאי ההדרכה בניידות

 

תעשיה

 

מיגון מכונות

מגן בטיחות (גליוטינה)

התקן בטיחות (מכבש)

הסרת מגן (מתכת)

מערבל מזון

פעולות אינסטינקטיביות

משחזת 

ביגוד העובד

זהירות מפזיזות

 

בטיחות אש

גישה לעמדת הכיבוי

שימוש ייעודי בציוד עמדת הכיבוי

שימוש במטף הכיבוי 

עבודה בסביבת חומרים דליקים

 

טלטול ידני של מטענים

חשיבות הטלטול הידני הנכון

המאמץ בטלטול ידני של מטענים

תכנון מסלול הובלת המטען 

 

כלי הרמה

עגורנים

כלי הרמה אחרים: מלגזות, גלגלות הרמה, במות הרמה

בדיקות תקינות לכלי הרמה

עבודה נכונה עם אביזרי הרמה 

שימוש במשטח ההרמה

 

ציוד מגן אישי

חשיבות נעילת נעלי בטיחות

התאמת כפפה לסוג העבודה

חשיבות חבישת כובע מגן 

חשיבות חבישת משקפי מגן 

חשיבות שימוש באזניות 

חשיבות שימוש במסכה/ מסנן

 

זהירות-סכנות!

טלטול ואחסון חומרים מסוכנים

הצלה מפגיעת חומרים מסוכנים

ציוד מתאים ובטוח לעבודות חשמל

שימוש בכלי עבודה לא תקינים

זהירות במדרגות 

זהירות במישור 

עבודה בטוחה בגובה

פרק סיכום

 

 

בנייה

 

הגנה מנפילה מגובה

אמצעים להגנה מנפילה מגובה

מתי צריך לגדר

גידור נכון

בחירת נקודות עיגון נכונות

משיכת מטען בגובה

 

פיגומים

פיגום זקפים תקני

יציבות הפיגום (זקפים)

ביסוס הפיגום

פיגום חמורי תקני

משטח העבודה

יציבות הפיגום (חמורי)

פיגום מגדל תקני 

הסרת חלקים מפיגום

הצבת סולם בגובה

סולם תקני (חידון)

 

עבודות עפר, חפירות ותעלות

מקרים בהם לא ניתן לדפן

מעבר מעל תעלה פתוחה

 

בטיחות בחשמל

כלי הרמה בקרבת קו מתח גבוה

ביצוע עבודות בקרבת קו מתח גבוה

מפצל תקני 

הגנה בעבודת חשמל בגובה

כיצד יש לפעול במקרה של חשמול?

 

גיהות באתרי בנייה

מדוע אבק הסיליקה מסוכן לבריאות?

מי חשוף לסכנות אבק הסיליקה?

הגנה בסיסית מאבק הסיליקה

 

ציוד מגן אישי

חשיבות נעילת נעלי בטיחות

חשיבות חבישת כובע מגן

קסדות בגובה

חשיבות משקפי המגן

כפפות מגן

פרק סיכום

 

 

דוגמאות נוספות למסכים מתוך מערכת ההדרכה החדשה

 

 

 

 

 

להזמנת הניידת יש לפנות למחוז שבאזורך
מחוז ירושלים והשפלה (ירושלים-קרית מלאכי-אשדוד) טלפון: 02-6723110 , פקס:02-6732880
מחוז תל-אביב והמרכז (גדרה-נתניה) טלפון: 03-5266465 , פקס:03-6208596
מחוז חיפה והצפון (מחדרה וצפונה) טלפון: 04-8218890 , פקס 04-8218895
מחוז באר שבע והדרום (קרית גת-אשקלון-אילת) טלפון: 08-6276389 , פקס 08-6275129

 

 

 

* נחום טיר, מנהל תחום פרויקטים ופיתוח תשתיות, המוסד לבטיחות ולגיהות.