| ||||
| ||||
1. כללי מדובר בטעינת מצברי ניקל-קדמיום מאווררים (Vented Nickel-Cadmium Batteries), המשמשים במערכות הספקת זרם ישר (DC) לציוד במטוסים. 2. סיכונים עבודת טעינת מצברי ניקל-קדמיום כרוכה במספר סיכונים, שהעיקריים מהם מפורטים להלן: - סיכוני התפוצצות; - סיכוני חשמל; - סיכונים כימיים; - סיכונים מכניים באופן עקרוני, הסיכונים בעבודה עם מצברי ניקל-קדמיום דומים לאלה הקיימים בעבודה עם מצברי עופרת-חומצה, פרט לסיכונים כימיים שהם שונים בשל שוני בהרכב הכימי של האלקטרוליט. המידע הנוגע לסיכונים ממצברי עופרת-חומצה (להוציא סיכונים כימיים הקשורים להרכב האלקטרוליט) קיים במאמר תפוצה בהוצאת מרכז מידע ת-126- מצברי עופרת- חומצה, סיכונים בעבודה ודרכי מניעתם. סיכון התפוצצות התפוצצות נגרמת ע"י ניצוץ או מקור חום (לדוגמא אש גלויה) שמצית תערובת מימן-אוויר בעלת ריכוז נפיץ (תחום נפיצות המימן הוא 4-75% באוויר בתנאים סטנדרטיים). תאי המצבר מייצרים את המימן בעיקר בשלבים הסופיים של הטעינה ובטעינת יתר (overcharging), כלומר אחרי סיום תהליך הטעינה לקיבול המלא המוגדר ע"י היצרן. במידה ואחרי החלפת כל החומרים הפעילים בלוחות המצבר ממשיך להיות מוזן בזרם הטעינה ממקור חיצוני, מתקבל מצב הנקרא טעינת יתר. בזמן טעינת יתר מתרחש תהליך הידרוליזה (פירוק מים) באלקטרוליט ונוצרים בתא המצבר גזים בכמות מוגברת: מימן בלוח (אלקטרודה) השלילי וחמצן בלוח החיובי. התייחסות לפליטת המימן ממצברי ניקל-קדמיום קיימת בתקן אמריקאי
NFPA 70E Standard for Electrical Safety Requirements for Employee Workplaces ,2000 Edition.
בסעיף A-2-2.11 של התקן הנ"ל מצוין כדלקמן:
A-2-2.11 Vented nickel-cadmium batteries can release oxygen and hydrogen if overcharged. Sealed nickel-cadmium batteries can swell, vent, or rupture if charged at a rate greater than recommended or if excessively overcharged.
גבול נפיצות תחתון עבור גז המימן הוא 4% באוויר. בתקן המוזכר בהמשך NFPA 70 מומלץ ביחס לאוורור מקום טעינת המצברים כדלקמן:
*4.3.2.-3 Ventilation shall be provided so as to prevent liberated hydrogen gas from exceeding 1 percent concentration.
(להתקין אמצעי האוורור כדי למנוע שריכוז המימן המשתחרר ממצברים לא יעלה מעל ערך של 1%, כלומר 1/4 מגבול נפיצות תחתון).כדי למנוע התפוצצות בעבודה עם מצברים יש לשמור במקום טעינתם/התקנתם על כללי בטיחות הבאים: - לספק אוורור נאות במקום טעינת/התקנת המצברים; - למנוע במקום התקנת מצברים, במיוחד בקרבת מפלס עליון של תאיהם מקורות הצתה ואש גלויה, כגון העישון, ריתוך וכו'; דרישות הבטיחות למתקני המצברים הנייחים (המותקנים באופן קבוע), כולל חישובים של מערכת האוורור ,קיימות בתקן אירופאי
EN 50272 Safety requirements for secondary batteries and battery installation
התקן הנ"ל קיים בספרייתנו שבמרכז מידע. Part 2: Stationary batteries 3. התקנת ושימוש בציוד חשמלי מוגן התפוצצות בחדר מצברים התקנת ציוד מוגן התפוצצות תבוצע כנדרש בתקנה 10 לתקנות הבטיחות בעבודה (חשמל), התש"ן-1990. ת"י 786 המוזכר בתקנה הנ"ל הוחלף ב-: ת"י 60079 ציוד חשמלי לשימוש באטמוספירות נפיצות של גזים "תקן ישראלי זה הוא התקן של הנציבות הבין-לאומית לאלקטרוטכניקה IEC 60079-0 משנת 2000.(מהדורה 3.1), שאושר בשפתו האנגלית בלבד כתקן ישראלי בשינויים ובתוספות." התקן הנ"ל כולל 18 חלקים. טרם הזמנת הציוד והתקנתו יש לבצע מיון איזורים מסוכנים במקום העבודה כנדרש ב-: ת"י 60079 חלק 10 - ציוד חשמלי לשימוש באטמוספירות נפיצות של גזים: מיון אזורים מסוכנים מיון אזורים מסוכנים הנ"ל יבוצע ע"י גורמים מקצועיים המתמחים בנושא זה. תאורה בחדרי מצברים תקנות החשמל (עבודה במתקנים חשמליים חיים), התשכ"ז- 1967, תקנה 7 קובעת כדלקמן: "לא תבוצע עבודה במיתקן חי אלא אם הוא מואר באור יום או במאור מלאכותי באופן המאפשר ראיה ברורה של כל חלקי המיתקן החי". כדי לעמוד בדרישה זו מספיקה, בדרך כלל בעבודה עם מצברים עוצמת ההארה 300 לוקס. מומלץ שמיתקן תאורה קבוע יהיה מטיפוס מוגן התפוצצות (explosion proof). כאשר משתמשים במנורת חשמל מיטלטלת, היא תופעל במתח נמוך מאוד ותהיה גם מטיפוס מוגן התפוצצות. 4. טעינת מצברים ותחזוקתם תבוצענה בהתאם להוראות היצרן, כולל הוראות בטיחות. 5. מידע נוסף הנוגע במצברים שבשימוש במפעל מצוי בגיליון בטיחות (MSDS). גיליון בטיחות כולל, בדרך כלל, מידע בטיחותי רב המתייחס להרכב כימי, סיכונים, אמצעי הגנה בפני דליקה, עזרה ראשונה, ציוד מגן ועוד. לדוגמה, קיים גיליון בטיחות במאגר שברשותנו
ChemKnowledge® System Plus Ariel GlobalView™ from MICROMEDEX
לפי תקנות הבטיחות בעבודה (גיליון הבטיחות), התשנ"א - 1998. תקנה 6. טיפול בחומר מסוכן והדרכת עובדים שלהלן "עוסק בחומר מסוכן יפעל לפי הוראות גיליון הבטיחות". MATERIAL SAFETY DATA SHEET PRODUCT NAME - NICKEL-CADMIUM AIRCRAFT BATTERY/CELLS MANUFACTURER - SAFT AMERICA יש לדרוש את הגיליון הנ"ל מיצרן או ספק. 6. מידע נוסף א. תקן אמריקאי
NFPA 410 Standard on Aircraft Maintenance 1999 Edition
ב. ספר (מיון 030.1)2-2 Battery Charging and Equipment.
Samuel C. Levy and Per Pro Battery Hazards and Accident Prevention
1.1.3 Rechargable 2 Nickel/Cadmium Cells (Pages 17-18), 8.2 Nickel/Cadmium Batteries, Vented and Sealed (Pages 162-165) ג. חוברת (מיון 030)
NICKEL CADMIUM BATTERY, General Electric:
הדפים הנ"ל כוללים מידע הנוגע לסיכונים של מצברי ניקל-קדמיום.Chap.2, General Description of Nickel Cadmium cells and Batteries (Pages 2.1 - 2.4, 2.8 - 2.12.) Chap.7, Safety (Pages 7.1-7.5) ד. מידע הנוגע לאריזה, אחסון, שינוע ופינוי פסולת מצברי ניקל-קדמיום ניתן לאתר באינטרנט. הערה: כל הפעולות המוזכרת בפרסום זה תבוצענה בהתאם לדרישות התחיקה הישראלית הרלוונטית. (בוריס פרידלנדר , 29483) |