תשובת השבוע ממרכז המידע 27.04.03
השאלה:
איך להתייחס לאריזות ריקות של כימיקלים דליקים בהובלה?

תקנות שירותי הובלה, התשס"א, 2001, אשר קובעות דרישות לשירותי הובלה באופן כללי, ובין היתר, גם דרישות לשינוע חומרים מסוכנים, מתייחסות רק למכליות ריקות. אין הן מתייחסות להובלת אריזות ריקות אשר לא נוקו לגמרי מחומרים מסוכנים.

בהעדר התייחסות של תקנות שירותי הובלה לשאלה שבנדון, פניתי למר אבישי מיכאלי, מנהל אגף מטענים ושינוע חומ"ס במשרד התחבורה והרשות המוסמכת על שינוע חומ"ס בכבישים בבקשה להבהיר את הנקודה. להלן תשובתו:

על המשאית אשר מובילה משלוח אריזות ריקות אשר לא נוקו מחומרים מסוכנים חלות דרישות של תקנות שירותי הובלה, אשר לא מתייחסות להובלת חומ"ס, כגון, רשיון מוביל בכלי רכב מעל 10 טון, שטר מטען, וכו'. רוב הדרישות התקפות לגבי הובלת חומ"ס אינן תקפות לגבי משלוח מסוג זה, כגון, היתר הובלת חומ"ס עבור נהג וכלי הרכב, שטר מטען לחומרים מסוכנים, וכו'. זאת, עקב העובדה כי לא ניתן לקבוע כמות סף של החומר ע"פ התוספת השנייה לתקנות לגבי אריזות ריקות.
עם זאת, אריזות ריקות שלא נוקו מחומרים מסוכנים מהוות סיכון ממשי, ומר מיכאלי ציין כי בעבר התרחשו אירועי חומ"ס חמורים בכלי רכב המובילים אריזות ריקות שלא נוקו מחומ"ס. אי לכך, גם כאשר מובילים אריזות כאלה שלא ע"פ דרישות של תקנות שירותי הובלה התקפות להובלת חומ"ס, אין להוריד מהאריזות את סימון החומר המסוכן כל עוד שלא נוקו לגמרי ולא נוטרל הסיכון, ויש לצייד את הנהג עם כרטיס הבטיחות לחומר מסוכן הרלוונטי.

(ליבי קוסקס, 26468)