תשובת השבוע ממרכז המידע 15.06.08
השאלה:
האם מותר לתקן קלשון מלגזה באמצעות ריתוך?

ברמה הנדסית לא רצוי לבצע את התיקון הנ"ל בריתוך משום שחימום המקום
בתהליך הריתוך ישפיע על מצב המטלורגי של החומר.
מכל מקום מוצע לפנות ליצרן המלגזה לקבלת חוות דעתם של מתכנני המלגזה.
בנוסף לאמור לעיל (במידה ותיקון מתבצע) יש לאשרו ע"י בודק מוסמך כפי שזה נדרש לגבי מכונות הרמה.

מפרט מת"י 403 - מלגזות ממונעות: דרישות בטיחות.
סעיף 3.2.2.11 - שינויי מבנה או תוספת העשויות להשפיע על כושר ההרמה של המלגזה
ועל בטיחות הנסיעה בה יבוצעו לאחר קבלת אישור מיצרן המלגזה.

מידע נוסף
באתר HSE:
http://www.hse.gov.uk/lau/lacs/32-6.htm


REPAIRS TO FORK ARMS FOR FORK-LIFT TRUCKS
INTRODUCTION
This circular gives information regarding the repair of fork arms for fork-lift trucks, and alerts enforcement
officers to certain bad practices which may cause an arm to fail.
STANDARDS
The relevant standards for fork arms are as follows:
BS 5639: Part 1: 1978 Vocabulary for hook-on type fork arms [currently reproduces ISO 2331:1974
which is under revision].
BS ISO 2328:1993 Hook-on type fork arms and fork arm carriages; Mounting dimensions.
BS 5639: Part 3: 1978 Recommendations for dimensions of fork arms.
BS ISO 2330: 1995 Technical characteristics and testing.
BS ISO 5057: 1993 Inspection and repair of fork arms in service on fork-lift trucks.
BS ISO 5057: 1993 gives recommendations on the inspection of fork arms and deals with surface cracks, fork angle
(ie the difference in height from the ground of the fork tips when fitted on a truck), wear etc. It also recommends
that repairs should only be carried out by the fork arm manufacturer or an expert of equal competence.


(יעקב מאירסון , 42340)