1. הבסיס להמצאת נוהל הכנת המשלוח והיקפו.
- המפעל נושא באחראיות כוללת על כל שלבי ההכנה של המשלוח עד שער המפעל, על מסירת
מידע ומסמכים לגורמים הרלוונטיים, ונושא באחריות משותפת עם חברת הובלה לגבי מהלך
השינוע.
- מכך נובע הצורך והחובה בהמצאת נוהל הכנת המשלוח חומ"ס
לשינוע.
- היקפו חייב להבטיח ביצוע הכנה נכונה לכל אופני שינוע הרלוונטיים
למשלוח ספציפי
2. החקיקה המהווה בסיס לבניית נוהל לשינוע מקומי
ושינוע בינלאומי.
·
שינוע מקומי:
כבישים:
חוק שירותי הובלה, התשנ"ז -
1997
תקנות שירותי הובלה, התשס"א -
2001
תקנות התעבורה, התשכ"א - 1961
אוויר:
תקנות הטייס (הובלת חומרים
מסוכנים), התשמ"ד - 1983
רכבת: תקנות מסילות הברזל (שינוע חומרים מסוכנים),
התשנ"ט - 1999
שטח נמלים: תקנות הנמלים, התשל"א - 1971
· שינוע בינלאומי:
ים:
IMDG CODE, IMO
אוויר:
TECHNICAL INSTRUCTIONS FOR THE SAFE TRANSPORT
OF DANGEROUS GOODS, ICAO
DANGEROUS GOODS REGULATIONS, IATA
יבשה:
EUROPEAN
AGREEMENT CONCERNING THE INTERNATIONAL CARRIAGE OF DANGEROUS GOODS BY ROAD
(ADR), UN, ECONOMIC COMMISSION FOR EUROPE
רכבת:
REGULATIONS
CONCERNING THE INTERNATIONAL CARRIAGE OF DANGEROUS GOODS BY RAIL (RID), COTIF
· חקיקה רלוונטית של מדינות יעד:
במדינות יעד קיימת חקיקה בנושא שינוע חומרים מסוכנים
באופנים שונים, לעתים מתואמת עם דרישות לשינוע בינלאומי בים ובאוויר אך לא תמיד.
חובה לבדוק עם הרשויות הרלוונטיות או עם היבואן את הדרישות הייחודיות של אותה
מדינת יעד ולעתים מדינות המעבר לצורכי הכנת המשלוח.
ארה"ב: Code of Federal Regulations, Title 49, parts 100 - 188
מדינות האיחוד האירופי: הסכם ADR - האמנה האירופית
בנושא שינוע סחורות מסוכנות ביבשה. ההסכם תקף בשינוע בינלאומי של חומ"ס בין
מדינות החתומות על ההסכם, ובשינוע פנימי ובינלאומי במדינות של האיחוד האירופי.
חקיקה זו נמצאת במתכונת מעודכנת במרכז המידע שלנו, ניתן לעיין בה בתיאום
מראש. ניתן לקבל במרכז מידע כתובות לרכישת חלק מהחקיקה שבנדון.
בדרך
כלל דרישות לשינוע חומ"ס ע"פ חקיקות שונות דומות, אך לא תמיד, ויש צורך
להתייחס לכל חקיקות רלוונטיות לשינוע ספציפי לפי אופן והמסלול, ובמידה וקיימים
הבדלים יש לוודא כי הדרישות המחמירות ביותר מבוצעות.
חקיקה
זו, ובעיקר חקיקה בינלאומית, הנה דינמית ומשתנה בתקופות קצובות בין שנה לשנתיים.
יש לוודא כי המפעל מבצע העדכון הנדרש בזמן, והנוהל חייב ללתת ביטוי למהלכים אלה.
דרישות להדרכת העובדים:
בדרך כלל, החקיקה הקיימת בנושא
שינוע חומ"ס מחייבת הדרכה של עובדים אשר עוסקים בשינוע חומ"ס מצד של
שוגר החומר המסוכן.
שינוע חומ"ס בכבישים: תקנה 12 לתקנות שירותי הובלה, התשס"א - 2001
מתייחסת לתפקיד של אחראי על בטיחות בשינוע חומ"ס בחברות הובלה וקובעת כי מי שמוסמך לתפקיד זה חייב לעבור הדרכה המוגדרת
בתקנות. אמנם תקנות שירותי הובלה לא מתייחסות לתפקיד זה במפעלים, כיוון שהתנות
מתייחסות רק לנותני שירותי הובלה, אך ללא ספק יש צורך בהדרכת העובדים שעוסקים
בתהליך הכנת משלוח חומ"ס על שלביו במפעל, ולמיטב ידיעתי זו היא גם דרישתו של
משרד לאיכות הסביבה למפעלים בעלי היתרי רעלים.
הדרכת עובדים ע"י שוגר חומ"ס הנה חובה, בין היתר, ע"פ Dangerous Goods Regulations של ארגון IATA לשינוע חומ"ס באוויר, ע"פ IMDG CODE , ע"פ הסכם ADR וע"פ Title 49.
לידיעה: בתקנות ארגון הפיקוח על העבודה (מסירת מידע והדרכות העובדים צוינו דרישות
מיוחדות להדרכת כל העובדים (כולל העובדים העוסקים בחומרים מסוכנים).
3. הנחיות המופיעות בנוהל
הנוהל חייב לכלול, בין היתר, הנחיות ברורות לגבי פעולות ובדיקות שיש לבצע בהתאם
לאופן או אופי שינוע והחקיקות המעורבות בכל שלב של ההכנה
לדוגמה, כאשר מתבקש המפעיל לוודא כי התוויות נמצאות על המכולה יש לציין במפורש
כמות המדבקות הנדרשות בכל מקרה ספציפי. כך, ע"פ ה- IMDG CODE יש צורך ב -3 תוויות על המכולה
(סעיף 5.3.1.1.4.1), בו בזמן שע"פ CFR Title 49 יש צורך ב - 4 תוויות (סעיף 172.504). כך דורש גם הסכם ADR. כלומר, קיימים הבדלים בין
החקיקות הרלוונטיות לשינוע ספציפי, לכן,
ההנחיות חייבות להיות ברורות ומפורטות.
שלבי הכנת המשלוח אותם יש לבצע ולבדוק:
אלה שלבי הכנת המשלוח לשינוע
בתחומי מדינת ישראל ולשינוע בינלאומי. בכל שלב ושלב ניתן לבקש מידע ממרכז המידע של
המוסד לבטיחות או מכל גורם אחר העוסק בתחום זה. עם זאת, האחריות על נכונות ההכנה,
בדרך כלל חלה על שוגר החומר.
בחירת אופן או אופני השינוע. בשלב
זה חובה לבחור את אופני שינוע: יבשה, ים, אוויר וכו'. שלב זה הנו חיוני כי בחירת
אופני שינוע קובעת את החקיקות הרלוונטיות לשינוע של משלוח ספציפי על פי הן יבוצעו
של השלבים הבאים של הכנת המשלוח.
·
סיווג (זיהוי )
חומר מסוכן. סיווג חייב להתבצע ע"י החקיקה הרלוונטית תוך בדיקה בכל החקיקות
הרלוונטיות האחרות. הסיווג חייב להיבדק מחדש בכל משלוח חדש, תוך בדיקת עדכונים
ושינויים שחלו בכללי סיווג. סיווג הנו נושא מורכב ביותר, לכן, האחראי על סיווג
חייב להכיר את הנושא היטב, ולעתים יש צורך להתייעץ עם כימאי או לבצע בדיקות.
·
רכישת האריזה.
רכישת האריזה יכולה להתבצע רק לאחר בחירת אופן שינוע (לעתים סוגים מסוימים של
האריזה וכמויות המותרות לאריזה אחת מותרים באופן שינוע אחד אך לא מותרים באופן
שינוע אחר), ולאחר סיווג החומר אשר גם הוא
עלול להשתנות מאופן שינוע אחד למשנהו,ניתן לרכוש אריזה מתאימה ע"פ
דרישות החקיקה לגבי חומר או פריט ספציפי (בהתאם להנחיית האריזה) ומאושרת לשינוע
חומ"ס (אלא אם כן, קיים פטור עבור מקרה ספציפי). סימון ספציפיקציות של האריזה
חייב להיבדק על כל אריזה היות ובעבר היו מקרים שמכולות עוקבו באירופה עקב כך שחלק
מאריזות לא נשאו סימון ספציפיקציות.
·
סימון
פרטי החומר על האריזה ועל המכולה.
·
תהליך
האריזה. תהליך זה חייב להתבצע ע"פ דרישות החקיקה תוך ביקורת על ביצוע תהליך
זה. בדרך כלל, דרישות לאופן מילוי האריזות ניתן למצוא בהתחלת חלק 5 של ההסכמים
הבינלאומיים שהוזכרו לעיל.
·
תהליך המכלה
ע"פ כללי IMDG CODE.
בתהליך המכלה יש לוודא שימוש באמצעים
מתאימים למניעת תזוזת האריזות בתוך המכולה. יש לציין סוגי האמצעים בהוראות
הפנימיות ולוודא תקינותם ותקינות השימוש בהם.
תהליך זה חייב לא רק להתבצע בהתאם לכללים, אלא
האחראי על תהליך המכלה חייב לבדוק הביצוע בשטח ולאשר בחתימתו על תעודת המכלה.
לעתים תעודה זו משולבת במסמך הצהרת השוגר, והרשויות בדרך כלל לא רואות בעין יפה
כאשר תעודת המכלה והצהרת השוגר נושאות חתימה זהה.
·
לכל אופן שינוע
קיימים מסמכי הובלה רלוונטיים הייחודים למשלוח חומ"ס . מסמכים אלה הנם
באחריותו של שוגר המשלוח. כל חקיקה קובעת באיזה מסמכים מדובר ואת תוכנם.
·
מסירת מידע לחברת
ההובלה וליבואן או מקבל המשלוח.
·
בדיקת רכב המיועד
לשינוע.
כל שלבי הכנה חייבים להיות מוגדרים ומפורטים,
כולל הגדרת תחומי אחריות של כל המעורבים.
4. רשימת תיוג
תהליך הכנת המשלוח הנו תהליך מורכב. לכן רצוי להרכיב
רשימת תיוג כדוגמת רשימת התיוג הנהוגה בשינוע אווירי. היא מאפשרת ביצוע ובדיקת
נכונות של כל אחד ואחד משלבי ההכנה ומקלה על תהליך הכנת השלוח חומרים מסוכנים
לשינוע.
(26028)
|