Table of Contents Table of Contents
Next Page  23 / 70 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 23 / 70 Previous Page
Page Background

23

בטיחות ובריאות של עובדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

קליטת עובד עם מוגבלות בעבודה והדרכתו

בנושאי בטיחות ובריאות בתעסוקה

פרק זה מיועד בעיקר למעסיק, שעליו חלה חובת הדרכת העובד. פקודת הבטיחות בעבודה, וכן

תקנות שונות של חוק ארגון הפיקוח על העבודה קובעים כי כל עובד – עם או בלי מוגבלות – צריך

לקבל מהמעסיק הדרכה מתאימה בנושא הבטיחות והבריאות. על ההדרכה לכלול, בין היתר, מידע

על הסיכונים בעבודה וכיצד להתגונן בפניהם.

הדרכת עובד חדש עם מוגבלות כוללת:

א. מפגש למתן הדרכה ראשונית (“אוריינטציה״), שבו, או בסמוך לו, מבררים את מגבלותיו והזיקה

שלהן לסיכונים בעבודתו.

ב. הדרכה יסודית יותר כוללת גם הדרכה בטיחותית על אופן ביצוע העבודה בתחנת העבודה של

העובד (ניתנת בדרך כלל על ידי מנהל העבודה או ראש צוות, המכיר היטב את העבודה ואת

הסיכונים בה).

ג. הדרכות משלימות על פי הצורך על אודות סיכונים שונים בעבודה, כדוגמת סיכוני אש, חשמל,

חומרים מסוכנים וכד’. אלו ניתנות לעתים על ידי מדריכים מומחים או אנשי מקצוע. לפני ביצוע

ההדרכות חשוב לקיים ראיון (מפגש ראשוני) עם העובד, כדי להכירו טוב יותר (ראה הנחיות

להתאמת הדרכה לעובדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בפרק הבא).

בעת הדרכת עובד עם מוגבלות שכלית התפתחותית יש לתת את הדעת על מגבלותיו העיקריות,

אשר עשויות לחייב התאמה והנגשה של ההדרכה (פירוט נוסף על התאמת הדרכה מובא בפרק

הבא):

‰ חוסר יכולת לשמור על קשב ועל כושר ריכוז לפרק זמן ממושך

‰ רגישות מוגברת או תת רגישות וקושי בשמירה על קשב בתנאי רעש וצפיפות

‰ עייפות

‰ קשיי זיכרון

‰ חוסר שקט

‰ רגישות רבה להפרעות חברתיות, כולל הצקות והטרדות, בדיחות ו״צחוקים״.

נוסף על כך, חשוב גם לברר שהעובד המקבל הדרכה נמצא במצב רגשי מתאים ופנוי לכך נפשית.