Table of Contents Table of Contents
Next Page  28 / 70 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 28 / 70 Previous Page
Page Background

28

המוסד לבטיחות ולגיהות

בטיחות ובריאות בעבודה - זה אנחנו.

התאמת הדרכות בטיחות לעובדים עם מוגבלות

שכלית התפתחותית

היערכות מקדימה למתן ההדרכה

במידה שהדרכת הבטיחות ניתנת על ידי מדריך או ממונה בטיחות מחוץ לארגון, רצוי לבצע מגעים

מוקדמים לפני הביקור במפעל, הכוללים:

עובדים) או

100

‰ פנייה לאחראי לתעסוקת אנשים עם מוגבלות בארגון (קיים בכל ארגון מעל

הממונה על העובדים בארגון – מנהל מש״א, הנהלת חשבונות ו / או חשב שכר, או אחראים

לרווחת העובדים. בקשת מידע על עובדים עם מוגבלות שמועסקים בארגון.

‰ וידוא ליווי של איש קשר, שהוא גורם שיקומי בקהילה, בעת הביקור, או עובד של “תעסוקה

נתמכת״, שילווה את האדם וישלב אותו במקום העבודה.

‰ יידוע האחראי לגבי משך הביקור (ההדרכה) והיכן רצוי שתתבצע (בחדר שקט, במחלקה עצמה,

וכד’). ייתכן שהזמן הנדרש לביצוע ההדרכה / הביקור יהיה ארוך מהרגיל.

‰ רצוי להתייעץ עם האחראי ועם הגורם השיקומי במקום לגבי הגישה המתאימה לפנייה אל

העובד, לתקשור עמו ולבירור התגובות הצפויות מצדו.

כדי להבטיח את יעילותה של הדרכה בטיחותית לעובד עם מוגבלות שכלית התפתחותית, רצוי

להקפיד על הבאים:

התאמת מסגרת ההדרכה

רצוי שבנוסף למלווה השיקומי יהיה גם המנהל הישיר של העובד נוכח בתחילת השיחה, כדי

א

להראות לעובד שתהליך ההדרכה או ניתוח הבטיחות מקובל עליו. עם זאת, רצוי שהמנהל לא

ימשיך להיות נוכח במהלך הניתוח או ההדרכה, כדי לעודד תקשורת עם העובד ללא חשש

מתגובת הממונה שלו.

במקרה שהעובד חש לא נוח בהדרכה בעת שעובדים אחרים מביטים בו, יש לשקול שיחה

א

בחדר שקט.

חשוב לוודא שהעובד הבין את מה שהוסבר לו. נדרשת סבלנות ונכונות לחזור שוב במידת הצורך.

א

מומלץ לבקש מהעובד להסביר במילותיו הוא את אשר הבין מהשיחה, כדי לוודא שהמסרים

הובנו כהלכה.

חשוב לפנות ישירות אל העובד ולא באמצעות המלווה השיקומי.

א

אין לדחוק בעובד לתת תשובה מהירה ויש לאפשר לו התלבטות. אין לקטוע את דבריו באמצע.

א

חשוב גם לא להוסיף מידע כאשר הוא חושב, ולאפשר זמן ככל שיידרש לעיבוד המידע על ידו.