כניסה הרשמה צור קשר

תקנות תכנית לניהול הבטיחות – רעיונות וכלים ליישום

מאת:מהנדס עומר פרי, סטודנט לתואר שני בניהול והנדסת בטיחות באוניברסיטת בן גוריון; ד"ר אמיר פרי, מרצה בכיר ומרכז לימודי הנדסת הבטיחות באוניברסיטת אריאל בשומרון

תאריך:29/10/2014


* מאמר זה נכתב לקראת הכנס ה - 17 של המוסד לבטיחות ולגיהות - בטיחות ובריאות בתעסוקה בו יתקיים המושב: ניהול בטיחות - אתגרים, לקחים, תובנות.   

תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (תכנית לניהול בטיחות) התשע"ג, 2013 מעמידות סדרה של שאלות משמעותיות, לא פשוטות בפני המחזיק במקום העבודה, המנהל בפועל את מקום העבודה ובפני מכין התכנית לניהול הבטיחות. אחת השאלות המשמעותיות ביותר באה לידי ביטוי בהקשר לכתיבת פרק ניהול הסיכונים במקום העבודה. השאלה היא האם ניתן לבצע ניהול סיכונים לכל מקום העבודה ? לכל עמדת עבודה ? במידה וכן, היכן מתחילים ? במידה ולא, מה עושים ?

כדי להתחיל את תהליך הכנת התוכנית לניהול בטיחות נדרש לוודא כי המחזיק במקום העבודה מכיר את תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (תוכנית לניהול בטיחות) התשע"ג 2013 על בוריין וכן מבין מהן הנגזרות הנובעות מתקנה זו. היכרות שטחית של המחזיק במקום עבודה עם דרישות התוכנית לניהול בטיחות, אינה נותנת מענה לנדרש. קיימת חשיבות לקיים ישיבה בראשות המנכ"ל ובהשתתפות כל שדרת ההנהלה במקום העבודה בה ישתתפו כל רמות הניהול הביניים במקום העבודה (המנהלים בפועל את מקום העבודה). בישיבה זו נדרש להציג את עיקרי התקנה תוכנית לניהול בטיחות, להתמקד באחריות ובחובות המוטלות על המחזיק במקום העבודה ולציין כי אי מילוי חובות אלה פרושו – הפרת חובה תחיקתית, המהווה עבירה פלילית. בישיבה זו נדרש לדון בהגדרות המופיעות בפרק א' של התקנה כגון: מהו סיכון קביל, מיהו הגורם במקום העבודה הרשאי להגדיר מהו סיכון קביל, מהן הסולמות להערכת חומרת גורמי הסיכון וההסתברות להתרחשותם, כיצד תראה המטריצה למיפוי גורמי הסיכון, מהו מספר המשבצות הצבועות אדום (גורם סיכון לא קביל), מהן מספר המשבצות הצבועות צהוב, ירוק וכו'. הניסיון מלמד כי מחויבות והובלת ההנהלה  - המחזיק במקום העבודה קריטית להצלחת תהליך הכנת התוכנית לניהול בטיחות בפרק זמן סביר.

באופן עקרוני, ניתן לבצע ניהול סיכונים במקום עבודה, לכל תהליכי העבודה ולכל עמדות העבודה, אך משך הזמן והמשאבים הנדרשים ממכין התוכנית לניהול בטיחות כדי לכתוב את פרק ניהול הסיכונים במקום העבודה מוגבלים, מאחר ומוטלת עליו עבודה נוספת בהיבטי תפקידו כמהנדס / ממונה בטיחות ולעיתים גם תפקידים נוספים. הבעיה מחריפה ככל שמקום העבודה, פיזית, גדול ויותר וככל שתחומי העיסוק בו רבים ורחבים יותר. באופן כללי, קיים קושי לבצע ניהול סיכונים עבור כל תהליך עבודה במקום העבודה. קיימים מקומות עבודה בהם כמות גדולה של תהליכי עבודה, חלקם מבוצעים בתדירות גבוהה מאד וחלקם מבוצעים בתדירות נמוכה מאד (אחת לכמה שנים). בנוסף, קשה למפות כל את עמדות העבודה, מאחר ומקום עבודה הוא אורגניזם חי ודינמי בו כל יום נוספות, משתנות או מבוטלות עמדות עבודה. בנקודה זו, לאחר הובלת והנחיית כתיבת של כ –120 תוכניות שונות לניהול בטיחות במגוון תחומי עיסוק,  הגענו למסקנה חשובה ממנה ניתן יהיה  להתקדם – מאחר ולא ניתן לכסות ולמפות את כלל תהליכי ועמדות העבודה, אך נדרש לוודא כי אנו מספקים את הכלים הטובים ביותר להתמודדות בדגש עם עמדות עבודה חדשות, תהליכי עבודה המבוצעים בתדירות נמוכה או תהליכי עבודה חדשים.

"מהיכן מתחילים?" זו השאלה שכעת נעסוק בה תוך התייחסות לשיטת עבודה אותה עליה אנו ממליצים בעת הכנת פרקי ניהול סיכונים במקומות עבודה שונים, בחלוקה לשלבים שונים:
שלב ראשון - מיפוי תהליכים מרכזיים ושגרתיים -  תחילה נתמקד במיפוי כלל תהליכי העבודה בחלוקה לתחומים שונים. לאחר מכן נתחיל לבצע ניהול סיכונים לתהליכים החוזרים ומתבצעים בתדירות גבוהה במקום העבודה, תוך התייחסות לעמדות העבודה בו הם מתבצעים, אך תוך התמקדות בתהליכים השונים אחד מהשני. התוצר של שלב זה הוא בסיס נתונים של תהליכי עבודה ועמדות עבודה שונות. ליישום שלב זה חשוב להקים ולגבש צוות מקצועי שיבצע את ניהול הסיכונים. את צוות זה ינחה מכין התכנית לניהול בטיחות. צוות זה יכלול את מהנדס / ממונה הבטיחות במקום העבודה, מנהל המחלקה או סגנו, עובדים בעלי ותק וידע מספקים המבצעים את העבודה בפועל ונאמן בטיחות מחלקתי.

שלב שני -  חיפוש אחר המכנה המשותף – בשלב זה נחפש מכנה משותף בין תהליכי עבודה שעבורם בוצע ניהול סיכונים לבין תהליכי עבודה עבורם עדיין לא בוצע ניהול סיכונים. מציאת המכנה המשותף יעזור להשתמש בנתונים שנאספו בתהליך ניהול הסיכונים עד כה ו"לשכפל" את ניהולי הסיכונים הקיימים, כך שניהול הסיכונים לתהליכים חדשים יתבסס על בסיסי הנתונים שהוכנו בשלב הראשון.
שלב שלישי – השלמת החסר – לאחר בניית בסיס הנתונים ושכפולו לתהליכי עבודה שונים, נדרש להשלים את ניהול הסיכונים לתהליך העבודה תוך כדי ההתמקדות בהבדלים ובשוני שבין תהליכי העבודה השונים ובתפר בין המשימות השונות / עמדות העבודה השונות בתהליך העבודה.

התוצר של ביצוע תהליך זה במחלקות השונות הוא בסיס נתונים רחב של ניהולי סיכונים שונים במקום העבודה. השאלה שעולה כעת היא האם התייחסנו לכלל תהליכי העבודה ועמדות העבודה במקום העבודה ? התשובה היא עדיין לא. כפי שציינו מקום עבודה הינו דינמי ולו תהליכי עבודה חדשים ועמדות עבודה חדשות. הכלי המשלים לניהול הסיכונים הינו כלי המבוסס על ניהולי סיכונים מקדים למשימות שהן משימות לא שגרתיות – Pre Task Planning (P.T.P).

צירוף נציגי המחלקה לצוות המבצע את תהליך ניהול הסיכונים בפועל חשוב מאד, נציגי המחלקה לומדים כיצד למפות את תהליכי העבודה אותם הם מבצעים או עומדים לבצע. כמו כן נציגי המחלקה לומדים מהם גורמי הסיכון להם חשופים העובדים במחלקה והופכים לגורמים המנהלים את גורמי הסיכון – "בעלי הסיכון" (Risk Owner).

בסיום התהליך, תוך סיוע בכלי ה- P.T.P יוכלו נציגי המחלקה, תוך סיוע במהנדס  / ממונה הבטיחות במקום העבודה, לבנות ניהול סיכונים למשימות חדשות וייחודיות אותן הם עומדים לבצע תוך התייחסות לבסיס הנתונים הקיים והשלמת פערים בסיוע מהנדס / ממונה הבטיחות במינימום זמן.
לשיטת עבודה זו מספר יתרונות משמעותיים:

 
  1. ניהול סיכונים מתמשך לעמדות עבודה ותהליכי עבודה – ניהול הסיכונים מתעדכן בכל עת על בסיס בסיסי הנתונים הקיימים, גורמי סיכון חדשים מזוהים, אמצעי בקרה ורידוד חדשים לגורמי סיכון מוגדרים והתהליך "חי ונושם" באופן קבוע במקום העבודה.
  2. חסכון במשאבי זמן ותקציב - בסיס נתונים מאפשר בניית ניהול סיכונים לתהליך עבודה חדש או תהליך המבוצע בתדירות נמוכה בפרקי זמן קצר קצרים באופן יחסי. בנוסף, יעילות העבודה משתפרת הן מבחינת ההכנות לקראת ביצוע העבודה והן מבחינת ביצוע העבודה עצמה, לכל תהליך עבודה קיים מיפוי של שלבי עבודה קבועים - מצב המסייע להכין את צוותי העבודה לקראת הביצוע ומפחית את אי-הוודאות טרם תחילת עבודה.
  3. חיבור צוותי העבודה לתחום הבטיחות וניהול הסיכונים – צוותי העבודה השתתפו בתהליך ניהול הסיכונים הראשוני ומבצעים ניהול סיכונים מחודש עבור כל תהליך עבודה חדש או עמדת עבודה חדשה על בסיס נתונים קיימים תוך כדי התייעצות עם מהנדס / ממונה הבטיחות במקום העבודה מצב המחבר את צוותי העבודה לתחום הבטיחות וניהול הסיכונים.
עם הזמן, תהליך ניהול הסיכונים יהפוך לחלק מהשגרה התפעולית של מקום העבודה, כך גם יגדל בסיס הנתונים ורמת הבטיחות במקום העבודה תשתפר.

בכתבה הבאה נעסוק באופן בו נבנים בסיסי הנתונים: משפחות גורמי הסיכון, גורמי הסיכון בכל משפחה וכן דוגמאות לפגיעה של גורמי הסיכון שמטרתם להקל על צוות כתיבת ניהול הסיכונים לבצע את תפקידו.

 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה