כניסה הרשמה צור קשר

סיכום פרויקט "העצמת ממונים" של המוסד לבטיחות ולגיהות

 

עודכן ב:31/08/2014

 

פרויקט העצמת ממונים של המוסד לבטיחות ולגיהות, פרויקט חדשני, שבמסגרתו הוכשרו כ- 100 ממוני בטיחות קיבלו הכשרה בתחום מדעי ההתנהגות, מגיע לסיומו בימים אלה. הפרויקט התפרש על פני שנתיים וחצי ונוהל על ידי לבנת כהן, מנהלת מחלקת פסיכולוגיה ארגונית במוסד לבטיחות וגהות.

הכשרה זו מהווה השלמה לסל הכלים המקצועיים שממוני הבטיחות מקבלים בהכשרות מקצועיות שונות של המוסד לבטיחות ולגהות, ומהווה נדבך חשוב בשיפור יכולת ההתמודדות שלהם עם תפקידם. התכנית פותחה תוך כדי למידת השטח והקשבה לצרכי הממונים. במסגרת הפרויקט ממוני הבטיחות השתתפו ב – 4 מחזורים. כל מחזור כלל מפגשים קבוצתיים ומפגשים אישיים עם מנחות התכנית (מיכל עמית ולבנת כהן). ההדרכה במפגשים הקבוצתיים התקיימה במתכונת של הנחיית קבוצה, תוך מעורבות פעילה של המשתתפים, תרגול והתנסות חווייתית. נעשה שימוש בסימולציות, בשאלונים, בדמיון מודרך, בקבוצות דיון, בעבודה אישית ועוד.

הנושאים שהועברו במסגרת הקבוצתית כוללים את הנושאים הבאים: העצמה, חיזוק ומסוגלות של הממונים, תפיסת תפקיד ,תקשורת אפקטיבית, טיפול בהתנגדויות, הפחתת מתחים, השגת יעדים, תפיסת יוצרת מציאות וכו'. במסגרת המפגשים הקבוצתיים הוקדש זמן ללימוד עמיתים. המשתתפים למדו האחד מהשני תוך כדי שיתוף בדוגמאות, ברעיונות ובמתן פתרונות מהשטח. מספר משתתפים מכל קבוצה הכין מצגת בהתאם לידע וההתנסות המקצועית במקום עבודתו.  הקבוצה היוותה הן קבוצת לימוד והן קבוצת תמיכה. התכנים של המפגשים האישיים נקבעו על ידי ממוני הבטיחות. הממונים בחרו נושאים הייחודיים להם ולמקום עבודתם. חלק מהמפגשים נשא אופי של מפגשי ייעוץ ובחלקם נעשה שימוש בכלים אימוניים (coaching) בהתאם לנושא שהועלה על ידי ממונה הבטיחות.

במסגרת הפרויקט נערכו סיורים במקומות עבודתם של חלק מהמשתתפים: מפעל נשר, הנסון ישראל בע"מ, הסיורים כללו גם הרצאות בתחום ניהול הבטיחות ויישום התרבות הבטיחותית במקומות עבודה אלה.

בוגרי הפרויקט ברכו על התכנית ועל ההשקעה הישירה בגורם האנושי וציינו כי הכלים שקיבלו, סייעו להם בהובלה וקידום הבטיחות במקומות עבודתם. הבוגרים ביקשו להשתלם בפרויקט המשך שיקנה להם כלים נוספים על אלה שקיבלו בפרויקט  והמליצו להחיל את הפרויקט שעברו (פרויקט העצמת ממונים), גם על ממונים אחרים במשק.
 
הפרויקט מומן על ידי קרן מנוף של המוסד לביטוח לאומי, אגף שירותים מיוחדים בהשתתפות התאחדות התעשיינים והמוסד לבטיחות  וגהות.

לאור הצלחת הפרויקט והתענינות בפעילות המשך, המוסד לבטיחות ולגהות שוקל את האפשרות להעביר הדרכה המבוססת על תכני הפרויקט לממוני בטיחות, במסגרת "ימי כשירות".

 

מקור:לבנת כהן, מנהלת הפרויקט ומנהלת מחלקת פסיכולוגיה ארגונית, המוסד לבטיחות וגהות.

 

שלח להדפסה