כניסה הרשמה צור קשר

פתרונות מוצעים לענף הבנייה לצמצום סיכוני בטיחות ובריאות תעסוקתית

מאת:ד"ר אשר פרדו, מנהל מחלקת מחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:28/06/2017


אתרי בנייה עתירים בגורמי סיכון העלולים לגרום לתאונות עבודה ולמחלות מקצוע. מניעת סיכונים ובקרתם בענף הבנייה מהווים אתגר מתמשך על מנת לצמצם את המספר הרב של תאונות עבודה, ובהן מספר גבוה של תאונות קטלניות, ושל פגיעות בריאותיות אקוטיות וכרוניות. מאמר זה מציג שלושה פתרונות שמטרתם לצמצם את הסיכונים הבטיחותיים והבריאותיים בעבודת בנייה.

באתרי בנייה עלולים חפצים מטולטלים ותלויים להתפתל כשהם תלויים ונישאים, או להתנתק ולגרום לפגיעה חמורה בעובדים סמוכים. כמו כן קשירת שרשראות למטען הנישא מתבצעת לפעמים ע"י עובדים במפלסי גובה שונים כאשר העבודה מוגדרת כעבודה בגובה וקיים סיכון לנפילה ופגיעה. בהיבט נוסף, סילוק של בטון שנוסר או נופץ כגון משטחי רצפה, מדרכות ושבילי תעבורה עלול לגרום לפיזור אבק מזיק וחשיפה לסיליקה גבישית חופשית. אחד הפתרונות לשלושת התרחישים המסוכנים לעיל ולצמצום הסיכון (נפילה מגובה, היתקלות בעצמים וחשיפה לסיליקה) הוא שימוש במערכות נשיאה של אריחי בטון גדולים וצינורות כבדים באמצעות הפעלת ואקום. שיטת טלטול עצמים ומטענים באמצעות ואקום עדיפה בהרבה מקרים על השיטות המסורתיות של קשירה ושימוש בשלשלאות. זאת, כיוון שהיא מונעת צורך בעובדי קרקע שנדרשים להיות נוכחים סמוך או סביב המטען כדי לקשרו בשרשראות, לטפס על משטחים גבוהים לצורך הקשירה, או לכרוך שרשראות או קפיצים סביב צינורות כדי לתמוך בהם בעת הטלטול ע"י מנוף או אמצעי אחר.
 
איור 1: הפעלת ואקום לשינוע וטלטול לוחות ועצמים מבטון (באדיבות NIOSH ואתר Vacuworx).

שימוש בוואקום כאמצעי לטלטול משאות יוגדר בקטגוריה של בקרה הנדסית בהירארכיית המניעה והבקרה של סיכונים. בכלי הרכב (טרקטור, טרקטורון או כלי אחר) מותקנת מערכת בת 4 רכיבים: משאבת ואקום המופעלת ע"י מנוע עצמאי ברכב או ע"י מערכת הידראולית של הרכב המאחסן, מאגר ואקום ושסתום לאספקת ואקום במקרה של כשל במערכת הכוח, כרית הצמדה לעצם הנישא, לוח התרעה חזותי וקולי. כדוגמה למשאבת ואקום המופעלת ע"י ההידראוליקה של הרכב הנושא ניתן לציין משאבה הפועלת בקצב זרימה מינימלי של 10 גלון לדקה ולחץ מקסימלי של 3000 PSI.

הפתרון השני המוצע בכתבה זו מתייחס לטכנולוגיה גיאופיסיקלית המאתרת במדוייק את מיקומם של כבלי חשמל תת-קרקעיים באתרי בנייה או שיפוץ. פגיעה בכבל תת-קרקעי ע"י כלים הנדסיים וכלי עבודה המופעלים ידנית עלולה לגרום לסיכון התחשמלות ולשיבושי חשמל באזורים שהכבל הנפגע הוא חלק ממערכת אספקת החשמל אליהם. פגיעה כזו עלולה להתרחש בעבודות שונות וביניהן חפירות, חציבות, קידוחים, פיתוח נופי, תיעול והנחת צנרת, התקנת גדרות. טכנולוגיית האיתור מורכבת מצירוף טכנולוגיות לרבות מציאות רבודה (augmented reality), מערכת מידע גיאוגרפי (GIS), מערכת GPS, מערכות זיהוי מונחות גלי רדיו, חיישנים, בסיסי נתונים גיאו-מרחביים והתקנים תת-קרקעיים. גם אפליקציות סלולריות יכולות להיות מרכיב במערכת. המערכת מספקת התרעה כאשר מתקרבים לכבל חשמלי בעת חפירה או עבודה אחרת ומספקת קואורדינטות אורכיות ורוחביות של מיקום הכבל. התוכנה עבור טלפונים סלולריים חכמים מחברת את הטלפון לשרת אינטרנטי של GIS והתצוגה יכולה להיות של מפה, טקסט, או חזות תלת מימדית. המערכת מאפשרת התבוננות בנתונים ממספר מערכות GIS  ומפות אינטר-אקטיביות בו-זמנית. אספקת המידע בזמן אמת חוסכת זמן להשגת מידע לא שלם ומונעת עיכובים וטעויות אנוש. בישראל יש מספר חברות הזנק ואחרות לפיתוח טכנולוגיות של מציאות רבודה.

 
איור 2: איתור כבלים תת-קרקעיים בטכנולוגיית מציאות רבודה (NIOSH) (באדיבות AR) 

אחת העבודות השכיחות באתרי בנייה ושיפוצים או בסלילת דרכים היא חציבה באמצעות פטיש אוויר (קונגו), לרבות חציבה בבטון. בנוסף לחשיפה לרעש בעוצמות גבוהות מאד ולרטט כאשר הפטיש הפניאומטי מופעל באופן ידני, קיים גם הסיכון הבריאותי מחשיפה לאבק שעלול לכלול אבק מזיק כגון סיליקה גבישית. אבק מתהליכי בנייה נמצא קשור גם לגרימת מחלות ריאה חסימתיות כרוניות (COPD). פתרון לצמצום החשיפה לאבק הוא הרטבה מתמשכת של נקודת החציבה באמצעות הזרמת מים לקצה החוצב. הרטבת חלקיקי האבק מלכדת אותם יחד ועקב המשקל הגדל הם שוקעים עוד בטרם הגיעו לאזור הנשימה של העובד. אמנם המערכת המוצעת אינה זמינה באופן מסחרי עדיין, אך ניתנת להתקנה עצמית באמצעים זמינים הכוללים מיכל מים, משאבה, ספק כוח חשמלי, צינור מים וראש רסס המורכב על פטיש האוויר. דוגמה למערכת כזו היא משאבה המופעלת בזרם חשמלי ישר (300 אמפר) ובמתח של 12 וולט ומחוברת למיכל מים בן 100 ליטר הנישא על עגלה (ראו תמונה). ניסויי שדה הראו שהפעלת זרימת המים בקצב של 350 סמ"ק לדקה מספיקה למשמרת עבודה מלאה בפטיש. ניסויים במערכות דומות הראו שהחשיפה לאבק מזיק צומצמה ב- 70% - 90%. התקנת מערכת בקרת אבק על פטיש האוויר כמתואר כאן גורמת להפחתה בזיהום סביבתי וחשיפת עובדים השוהים בסביבת נקודת החציבה ואינה בהכרח פוגעת ביעילות העבודה. כמו כן, צמצום פיזור האבק יוצר ראות טובה יותר של נקודת החציבה. 
 
איור 3: הרטבת אבק בעת חציבה בפטיש אוויר איור 4: מיכל אספקת מים לפטיש האוויר
(באדיבות NIOSH)

הפתרונות המוצגים כאן מאגדים פתרונות פשוטים יחד עם פתרונות טכנולוגיים מתקדמים, אך כולם מכוונים לצמצום סיכונים בטיחותיים ובריאותיים בענף הבנייה. אי לכך, יש מקום לעודד את ישומם בשטח.

מקור: 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה