כניסה הרשמה צור קשר

אושרו תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (תכנית לניהול הבטיחות)

 

עודכן ב:18/10/2012

 

וועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה (15.10.2012) את תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (תכנית לניהול הבטיחות), התשע"ב- 2012. את התקנות לתכנית לניהול הבטיחות יזם משרד התמ"ת. התקנות ייכנסו לתוקף בתוך 18 חודש מיום פרסומן.

מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית הפיץ את טיוטת התכנית לגורמים המקצועיים כבר באוגוסט 2010 והגדיר את מטרת התקנות: "לקבוע קיומה של תכנית שיטתית פרואקטיבית לניהול הבטיחות במקום העבודה, כדי למנוע תאונות עבודה ומחלות מקצוע, לצמצם את הסיכונים ולמלא אחר דרישות החקיקה בנושאי בטיחות ובריאות תעסוקתית." התקנות כוללות פרקים כגון: ניהול סיכונים, תכנית הדרכות, בדיקות רפואיות, בקרה על ציוד וחומרים ועוד.

להורדת קובץ התקנות כפי שהתקבל ממנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית

השר שלום שמחון: "התקנות הללו מסדירות את הפעולות הניהוליות והארגוניות הנדרשות מהמעסיקים לצורך ניהולם הבטיחותי של המשימות והתהליכים בתעשייה, בבניה וביתר ענפי המשק. השטח זקוק ומחכה לתקנות האלה וכל התאונות והאסונות חוזרים ומוכיחים את הכרח שבהן."  

יורם אלעזרי אשר שימש עד לפני מספר שבועות בתפקיד ר'' מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית (מפקח עבודה ראשי) במשרד התמ"ת, הוביל את כתיבת התקנות החשובות והופיע בפני הועדה כדי לסייע בהשלמת המלאכה. יורם אלעזרי מציין כי "חשיבותן של התקנות בכך שהן יהוו תשתית במקומות העבודה, להפחתת הסיכונים ולקיום דרישות הבטיחות, זאת, באופן שיטתי ועל פי תכנית מנוהלת באחריותו של המעסיק. מדובר בתקנות מתקדמות מאוד הכוללות ניהול סיכונים, תכנית הדרכות, בדיקות רפואיות, בקרה על ציוד וחומרים ועוד".

הרעיון המסדר של תקנות תכנית לניהול הבטיחות:

א. מטרת התקנות לקבוע קיומה של תכנית שיטתית פרואקטיבית לניהול הבטיחות במקום העבודה, כדי למנוע תאונות עבודה ומחלות מקצוע, לצמצם אתהסיכונים ולמלא אחר דרישות החקיקה בנושאי בטיחות ובריאות תעסוקתית.

ב. נקבעו למחזיק במקום העבודה חובות ברורות הכוללות: הצהרה על מדיניות הבטיחות, אישור התכנית בחתימתו, מינוי אחראים, קביעת לוח זמנים ליישומה של התכנית וביצוע בקרה על יישומה. המחזיק נדרש להחליט לגבי הקצאת משאבים שהוא מקצה ליישומה של התכנית.

ג. ליבן של התקנות הוא תהליך ניהול הסיכונים אשר נדרש להתבצע במקום העבודה בצורה מקצועית, שיטתית ורציפה.

  • התשומות בתהליך ניהול הסיכונים כוללות: ניתוח של משימות ותהליכים, פעולות יזומות של איתור מפגעים, סקרי סיכונים, ניטורים סביבתיים, ניהול שינויים, ממצאי ביקורות ומבדקים, הפקת לקחים מתאונות.
  • התוצרים של תהליך ניהול הסיכונים הם בראש וראשונה הפחתת הסיכונים בתהליכים, במשימות ובסביבת העבודה, ובנוסף - תכנית הדרכות, תכנית בדיקות רפואיות, תכנית בדיקות בטיחות לציוד וחומרים.

 ד. כתיבת תכנית לניהול הבטיחות כרוכה בידע מקצועי מעמיק. לשם כך נקבע כי נחוצה הכשרה.

 ה. בתקנות ניתנה הדעת לשמירת כשירותם של בעלי התפקידים בתחום הבטיחות.

התקנות יחולו על מפעלים ומקומות בהם מתבצעת בניה או בניה הנדסית שמועסקים בהם 50 עובדים לפחות, ומקומות נוספים המפורטים בתקנות. בנוסף ניתנה סמכות למפקח עבודה אזורי להורות על הכנתתכנית לניהול הבטיחות עקב במקומות בהם יש סיכונים המצדיקים זאת.

התקנות קובעות תכנית בעלת פורמט אחיד ומובנה על פי פרקים. מקום העבודה נדרש להתייחסות לכל אחד מהפרקים. (ראה במסגרת פירוט הפרקים)

יצויין כי בעבר היו נהוגות תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (תכנית בטיחות), התשמ"ד- 1984, אך תקפן של תקנות אלה פג ביוני 1997. כיום למרבה הצער לא קיימת כל חובה על אף מעסיק במדינה לערוך ולקיים תכנית בטיחות במקום העבודה. פער זה הוא בלתי מתקבל על הדעת ולפיכך הייתה חשיבות עליונה להסדיר זאת, באמצעות תקנות חדשות ומתקדמות אשר הולמות את ההתפתחויות שחלו במשק בהיבטים ניהוליים וטכנולוגיים.

התקנות זכו לתמיכה רחבה ביותר, מצד המעסיקים כמו גם מצד נציגי העובדים ובראשם ההסתדרות. ממוני הבטיחות רואים בתקנות החדשות כלי חשוב וחיוני למימוש תפקידם בשטח.

הפרקים המחייבים בתכנית לניהול הבטיחות:
פרק ראשון: תאור מקום העבודה
פרק שני: מדיניות הבטיחות והבריאות התעסוקתית
פרק שלישי: תיאור מערך הבטיחות והבריאות התעסוקתית
פרק רביעי: ניהול סיכונים
פרק חמישי: הדרכות בטיחות ובריאות תעסוקתית
פרק שישי: בדיקות תקופתיות לציוד ולחומרים
פרק שביעי: בדיקות רפואיות תעסוקתיות
פרק שמיני: קביעת וחידוש הרשאות
פרק תשיעי: פעולות ומשימות נוספות
פרק עשירי: רשימת הוראות ונהלים

ניהול סיכונים מקצועי כולל את השלבים הבאים:
(א) זיהוי גורמי סיכון;
(ב) הערכת סיכונים;
(ג) ניתוח שיטות ואמצעים לבקרת סיכונים;
(ד) קבלת החלטות ובחירת הדרך לבקרת סיכונים;
(ה) יישום השיטות והאמצעים שנבחרו לבקרת סיכונים;    

מקור:
מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, משרד התמ"ת
יקי אלעד, מנהל יחידת האינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות

 

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 03.04.2024

 

שאלה:

האם קיימת בתחיקה הגבלה לטמפרטורת מים חמים במערכות לאספקת מים חמים?

 

התשובה:

התקנות הבאות מגדירות את טמפרטורת המים החמים במערכת לאספקת מים חמים.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע