כניסה הרשמה צור קשר

ארגונומיה לעובדי בריאות

מאת: אביטל רדושר, מדריכת ארגונומיה ארצית, המוסד לבטיחות וגיהות

תאריך:24/05/2021


עובדים רבים בתחום הבריאות חשופים לפגיעות שריר שלד, להלן מספר דרכים להפחתת הסיכון בעבודה של צוותי הרפואה:


1. העברת ציוד - פגיעות עלולות להתרחש כאשר העובד מעביר ציוד, כגון בלון חמצן, מכונות רנטגן ועוד. כדי להפחית את הסיכון, חשוב להשתמש בעגלות נשיאה ייעודיות. הקפידו לדחוף את הציוד, במקום למשוך אותו, ושמרו על הזרועות קרובות למרכז הגוף, כך שהדחיפה תתבצע עם כל הגוף ולא רק בעזרת הידיים.

2. העברת מטופלים - לעובדים רבים תחושה כי השימוש במנוף להעברת חולה אינו יעיל, מפני שהוא גורם לעיכובים רבים בעבודה, אך ממצאים של OSHA מראים כי החיפוש אחר איש צוות נוסף שיעזור בהעברה ידנית כרוך בפרקי זמן ארוכים פי שלושה מזמן השימוש במנוף.

3. חיסונים – לרוב, חיסונים מתבצעים כאשר המטופל יושב על כיסא ואיש המקצוע הרפואי רוכן כדי להזריק לזרוע. פעולת החיסון אמנם אורכת דקות ספורות, אך אנשי מקצועות הבריאות מבצעים מספר רב של חיסונים ביום, ולכן הם נאלצים להימצא במנח כיפוף זמן ממושך. כדי למנוע את הכיפוף, מומלץ למקם את האדם המתחסן על כיסא גבוה מעט, או על מיטת טיפולים, כך שאיש המקצוע יוכל לעשות לעמוד זקוף ולבצע את החיסון.

4. עובדי אמבולנס - צוותי אמבולנס נאלצים לבצע פעולות הרמה וטיפול ידני רבות במהלך עבודתם היומיומית. על פי נתונים של משרד העבודה האמריקאי, הסיכון לפציעה בקרב עובדי רפואת חירום גדול פי 3 מהסיכון בקרב עובדים אחרים בתעשייה הפרטית. כדי למנוע פגיעות אפשריות בעובדים, מומלץ להשתמש באמצעי עזר, כגון אלונקות עם מנגנון הרמה, שימנעו את הצורך בכוח רב בהרמת המטופל; שימוש בבמת הרמה של האמבולנס להפחתת הצורך בנשיאה של אלונקה לרכב. צוותי החירום אמנם אחראים לשמירה על בריאות הציבור, אך חשוב להכשירם בפתרונות ארגונומיים התנהגותיים - לשמירה על בריאותם הם בעבודה.

5. גורם סיכון משמעותי בקרב עובדי הבריאות הינה עבודה חוזרנית לכן מומלץ במידה וניתן לדאוג לרוטציה בין מטלות ותפקידים לאורך יום העבודה.

6. עובדי מעבדה - מומלץ שפריסת המעבדה תהיה תואמת את תהליך ורצף העבודה במעבדה, מומלץ לדאוג לכך שאבזרים שנמצאים בשימוש תדיר יהיו בהישג יד מול העובד. וכן מומלץ על ארונות שקופים מאפשרים לראות את המלאי במבט חטוף וחוסכים זמן בחיפוש ציוד.

 

7. בזמני חירום לעיתים נאלצים לפתוח מחלקות מיוחדות, חשוב לשים לב שיש מספיק מרחב והגישה אינה מוגבלת לאזור העבודה, ושניתן להזיז את הציוד בקלות, ושיש תאורה מספקת לביצוע המטלות.  

8. מעברים בין מחלקות - חשוב לשים לב שהמעברים אינם צרים מידי ושהם מאפשרים מעבר עם אמצעי שינוע שונים, בנוסף חשוב לוודא שאין הפרשי גובה או רצפה חלקלקה.

9. במידה ונדרשת עבודה מעל מספר דקות באותה עמדה, יש לוודא שמשטח העבודה נמצא בגובה המתאים ולשמור את הראש והכתפיים במצב זקוף וניטרלי כדי לאפשר מנח בו הזרועות רפויות ומרפקים קרובים לגוף.

10. בעמדות הדורשות ישיבה ממושכת - יש לפנות מכשור וציוד הקיים באזורי ישיבה ייעודיים מול הדלפק ולאפשר מיקום נוח לרגליים ועומק ישיבה. מומלץ להתאים כיסאות עבודה ייעודים, בעלי אפשרות כיוון גובה והתאמה לעבודה במעבדה. יש לשים לב לגובה הכיסא וקיום בוכנה גבוהה מספיק לעבודה מול דלפק בגובה 90 ס"מ. בנוסף, יש לוודא קיום הדום מותאם לתמיכה ברגליים בעת ישיבה גבוהה.

  
לקריאה נוספת ולהמלצות ארגונומיות, מומלץ לפנות לאתר המוסד לבטיחות ולגיהות 
https://www.osh.org.il/heb/Prof/ergonomics

 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה