כניסה הרשמה צור קשר

בריאות ובטיחות תעסוקתית בענף מעצבי השיער

מאת:ד"ר אשר פרדו, מחלקת מחקר, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:01/04/2014


באירופה, סלונים לעיצוב שיער הם בד"כ עסקים עצמאיים הכוללים פחות מ- 3 עובדים בממוצע. התפתחות המגמה של הקמת רשתות מסחריות של סלונים לעיצוב שיער הביאה לירידה בסלונים עצמאיים שמעסיקים 5 – 10 עובדים. סלונים לעיצוב שיער ממוקמים באזורים מסחריים או בבתים וישנם גם מעצבים ניידים רבים המבצעים עבודתם בבתים של לקוחות או בסלונים אחרים בהם הם שוכרים עמדת עבודה לפי צורך.

עיצוב שיער באירופה הוא בעיקר עסק בו עובדות נשים (80%). רבות מהן עובדות עבודה חלקית ונשארות בסקטור זה זמן קצר. הסקטור מאופיין בעובדים צעירים כאשר 80% מהעובדים הנקלטים הם מתחת לגיל 26 ו- 56% מתחת לגיל 19. הסקטור כולל גם מהגרים רבים. ההשכלה של העובדים בעיצוב שיער היא תיכונית ברוב המקרים. קטנות העסק והבדלים בשכר בין מדינות האיחוד האירופי אינם תורמים להשגת מחזור שנתי משמעותי בעסק של עיצוב שיער ורמת השכר אף נמוכה מהממוצע הלאומי במדינות אירופה השונות. מצב זה גורם לצמיחת כלכלה לא חוקית בסקטור, המשפיעה על תנאי העבודה של העובדים, לרבות שעות עבודה ארוכות.

גורמי הסיכון הבריאותי והבטיחותי לעובדים בעיצוב שיער הם רבים. אחד התוצאים לסיכונים אלה הוא שכיחות גבוהה של דלקות עור. במחקר אחד בבריטניה דווח על 70% ממעצבי השיער שסבלו מבעיות עור בתקופה מסויימת בקריירה שלהם. העלות הישירה והעקיפה של מחלות עור אלו נאמדת ב- 5 מיליארד יורו בכל שנה באירופה בלבד. מחקר דני הראה שיעור של 57 מקרים של תחלואת עור לכל 10,000 עובדים בעיצוב שיער בשעה שבכל התעסוקות האחרות השיעור המקביל הוא 6 לכל 10,000 עובדים. מחקר בצרפת הראה שבעוד שמעצבי שיער מהווים 1% מכוח העבודה, 20% מחולי אסתמה תעסוקתית הן מעצבות שיער. חומרים בעיצוב שיער חשודים כמסרטנים ונזקי שלד-שריר שכיחים פי חמש במעצבי שיער מאשר בעובדים אחרים. עזיבתם של צעירים מתחת לגיל 35 את הסקטור בעקבות פגיעה בריאותית יוצרת עומס כספי על החברה (דרישה גבוהה לביטוח לאומי ושירותי בריאות) והשלכה שלילית על התועלת מהשקעה בהכשרת העובדים לקריירה ארוכה.

האיחוד האירופי חילק את גורמי בסיכון העיקריים בעצוב שיער ל- 9 קטגוריות כלהלן:

 
  1. גורמים ארגונומיים
בעיות גב תחתון ודלקות ורידים מתפתחות אצל מעצבי שיער כתוצאה מעמידה ממושכת ועיוות תנוחות גוף כלפי הלקוח. הצוואר כפוף קדימה ולצד ויוצר עיוות בחוליות ושרירי הצוואר. עובדים בעיצוב שיער יושבים על כסאות נטולי משענת לזמן ארוך. כתפי המעצבים מורמות לגובה כאשר הם יושבים ורוצים להגיע לגובה הראש ותנוחה זו יוצרת עומס על הכתף. בעיצוב שיער יש אלמנט של עבודה חוזרנית
 
  1. גורמים כימיים
סביבת העבודה של מעצב השיער היא רטובה בחלק מהעבודות. בחומרי הצבע ובחומרי טיפול בשיער יש מרכיבים כימיים העלולים לגרום לדלקת עור ראשונית לדלקת עור אלרגית. הרטבה מתמשכת של היד עלולה לתרום לעלייה בדלקות העור עקב החלשת המחסום הטבעי בעור וגם הכפפות הצמודות בהן משתמשים עובדים בעיצוב שיער תורמות לאפקט אוקלוזיבי והגברת אפשרות של התפתחות דלקת. תשומת לב בהערכת הסיכונים לגורמים כימיים יש לתת לקבוצות התכשירים הבאית:
 
  • תכשירי חפיפה וטיפול בשיער
  • צבעי שיער
  • תכשירים להחלקת שיער
  • תכשירים לעיצוב צורת השיער
  • חומרים לניקוי רטוב וחיטוי

מניעת חשיפה נשימתית המתבססת על איוורור אינה מספקת או אינה קיימת בסלונים לעיצוב שיער. אריזות תכשירים אינן נסגרות מיד אחרי השימוש ונשארות פתוחות כאשר קיים פוטנציאל להתנדפות של חומרים נדיפים מהן. בנוסף, קיימת אכילה ושתייה בחדרי העבודה.
 
  1. גורמים ביולוגיים
יש להזהר מהדבקה ע"י בקטריות, וירוסים ופטריות ביחוד כשמדובר בשימוש בכלים מלקוח ללקוח ללא ניקוי. חלק מהכלים חדים ועלולים לגרום לפציעה. מגע עם ראשי לקוחות ללא טיפול הולם בפציעה עלול להוות נתיב לזיהום חיידקי ופטרייתי.
 
  1. גורמים פיסיקליים
גורמים של מיקרו-אקלים בסלון לעיצוב שיער, כגון טמפרטורה, לחות, תאורה, עלולים להיות לקויים בסלונים לעיצוב שיער. גורמים אלה קשורים בעיקר בנוחות, אך לחות גבוהה עלולה ליצור תנאים נוחים להתפתחות בקטריות ופטריות. מכשירי הטיפול, כגון מייבשי שיער, עלולים לגרום לרעש.
 
  1. סיכוני חשמל
סלון לעיצוב שיער מצוייד במיכשור חשמלי מגוון. בנוסף לאפשרות של מיכשור לא תקין מבחינת בטיחות חשמל יש לזכור שחלק מהעבודה נעשה בסביבה רטובה המהווה גורם סיכון נוסף לגבי סיכוני חשמל.
 
  1. החלקות, מעידות ונפילות
העדר מרחב תנועה נאות בסלון, מתיחת כבלי חשמל לאורך מעברים, רצפה רטובה, ציוד נייד עלולים להוות מפגע ושייכים לקבוצה זו של גורמי סיכון.
 
  1. כוויות וחתכים
הגורמים לסיכונים אלה עלולים להיות שימוש במים חמים, מכשירי חשמל מתחממים ( מייבשי שיער) וכלים חדים.
 
  1. סיכוני אש
קיים שימוש בחומרים דליקים בסלונים לעיצוב שיער. ברבים מהם אין פתחי מילוט במקרה של שריפה.
 
  1. גורמי סיכון פסיכו-סוציאליים
גורמים אלה נוגעים בעיקר ללחץ בעבודה כתוצאה מריבוי לקוחות ודרישה לרווח כספי ומהצקות של מעסיקים, לרבות הצקה מינית.
על אף שסלונים לעיצוב שיער אינם נתפסים כמפעל או מקום עבודה יצרני, כדוגמת תעשיה, בניין וחקלאות, הם מכילים שילוב של גורמי סיכון רבים ונדרשת גישה מלאה לבקרת הסיכונים החל מהערכת חשיפה וסיכון וכלה בהצגת פתרונות לסיכונים אלה.
 
מקור:

https://osha.europa.eu/en/publications/literature_reviews/occupational-health-and-safety-in-the-hairdressing-sector
 



 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה