כניסה הרשמה צור קשר

הפקת דלק מטוסים מפסולת ביתית

מאת:ד"ר אשר פרדו, מנהל מחלקת מחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:29/06/2014


החל משנת 2017 מתכננת חברת British Airways להפעיל חלק מטיסותיה הטרנס אטלנטיות בדלק המופק מפסולת. בפרוייקט משותף וראשוני בעולם, הנקרא "שמים ירוקים", חברה חברת התעופה לחברת דלקים בארה"ב כדי להפיק דלק נוזלי מאשפה ביתית. בכך תצטרף החברה למגמה העולמית המתרחבת לשימוש בביו-דלק המופק מחומרי גלם ביולוגיים.

לצורך הפרוייקט נשכר ממזרח ללונדון שטח בן 81 דונם שבו שכן עד שנת 2012 בית זיקוק גדול לנפט. פרוייקט "שמים ירוקים" ינצל את תשתיות החשמל באתר בית הזיקוק להפקת הדלק. כמו כן תנוצל מערכת איסוף הפסולת הביתית הקיימת בבריטניה כדי לספק חומר גלם לפרוייקט.

הדלק שיופק יהיה בעל איכות גבוהה. תהליך ההפקה מהפסולת הביתית  ייצר דלק שתכולת האנרגיה שלו כפולה מזו המתקבלת משריפת אותה פסולת לצורך הפקת חשמל. בהיבט איכות הסביבה העולמית, הדלק שיופק מסוגל לצמצם עד 95% מפליטות גזי החממה הנפלטים משימוש בדלק שמקורו בנפט גולמי. בנוסף לכך, תמנע פליטת הגז מתאן, שפליטתו מפסולת המתפרקת באתרי הטמנה מעלה את פוטנציאל אפקט החממה פי 30 מהפוטנציאל של הגז פחמן דו-חמצני.

הדלק החדש יופק בשילוב של שתי טכנולוגיות. בשלב הראשון מנקים את הפסולת מחומרים מזיקים ומחומרים הניתנים למיחזור. בשלב הבא חל תהליך שריפה של הפסולת בסביבה דלת חמצן ובו נוצרת תערובת גזית של מימן ופחמן חד חמצני. בשלב השלישי הופכים את התערובת הגזית לדלק נוזלי בתהליך  Fischer – Tropsch, תהליך שידוע זמן רב בהפקת דלק נוזלי מגז טבעי ופחם, ועבר כיוונון עדין לפסולת אורגנית.

חילוף הדלק יתריים בתחילה במספר מוגבל של טיסות, אך חברת התעופה מתעתדת להרחיב את השימוש בטיסותיה בהדרגה בדלק ממקור פסולת עד להגעה ליעד של 30% החלפה בשנת 2050, על פי מפת הדרכים שהתוותה תעשיית התעופה הבריטית. החברה הבריטית צופה שהשימוש בפסולת ביתית כמקור לדלק יגדל במדינות שנתקלות בקשיים בפינוי פסולת.

לדעת אנשי סביבה ובמסגרת הנטייה העולמית לפיתוח סביבה ירוקה ולקיימות, ערוץ השימוש בפסולת עירונית, המתבססת על פסולת ביתית, כמקור דלק הוא ערוץ מבטיח לתעשייה. לגבי מטוסים, אחד היתרונות הוא היכולת למקם את הפקת הדלק ליד שדות תעופה ובכך לצמצם עלויות הובלה ולוגיסטיקה. מספר חברות אמריקאיות שלחו מכתב כוונה לחברה המפתחת ביו-דלק לגבי רצונן לנסות את השימוש בדלק כזה, והפרוייקט המתהווה עם חברת התעופה הבריטית בוודאי יתן דחיפה לכך. בשלב זה משתפת התעשייה האווירית בארה"ב פעולה בפיתוח ביו-דלק למטוסים מפסולת עירונית בעזרת מלגה ממשרד החקלאות שם. 

ראוי לציין שנבחנים גם מקורות ביו-דלק אחרים כגון דלק המופק מפסולת צמחית שעברה תסיסה. חברת "לופטהנזה" הגרמנית החלה להשתמש בביו-דלק ב- 2011 בטיסות מסחריות. חברת תעופה אמריקאית גדולה תחל שימוש מסחרי מוגבל בדלק הניתן לחידוש ומופק מפסולת חקלאית ומוצרי שמן טבעי שאינו משמש למאכל. כבר בשנת 2006 התאגדו חברות תעופה, יצרני מטוסים ומנועיהם, יצרני אנרגיה, חוקרים וסוכנויות ממשלתיות בארה"ב ויצרו מיזם לעידוד יצור של דלק סילוני חלופי. גם ב- 2010 נוצר מיזם כזה להאצת הפיתוח של דלק חלופי מסחרי לתעופה. המיזמים ורצונה של תעשיית התעופה לקדם שימוש בביו-דלק נובע מהגבלות על שימוש בדלק המבוסס על נפט עקב המגמה להפחית פליטה של גזי חממה. על אף שסקטור התעופה בעולם גורם רק ל- 2% מסך הפליטה העולמי של גזי חממה, המיזמים לפיתוח דלק חלופי צוברים תאוצה הן עקב הצפי לגידול בדרישה לתחבורה תעופתית (ואז יש חשש לעלייה באחוז התרומה של סקטור זה לפליטות גזי חממה) והן עקב מחוייבות התעשייה לאפס תוספת של פליטת תרכובות פחמניות לאטמוספירה החל משנת 2020. סיבה נוספת היא הצורך להתחרות בדלקים המבוססים על נפט עקב תלות בשינויי מחירים דינמיים.

לצד המצדדים יש גם התוהים לגבי ידידותיות הפסולת העירונית לסביבה. לדוגמה, שריפת פלסטיק, הנמצא בפסולת עירונית, עלולה לגרום לתרומה לגזי חממה. לעומת זאת אם פלסטיק זה ימוחזר ולא יומר לדלק יהיה לכך ערך התואם את תפיסת הקיימות. יתכן ולגבי פלסטיק יש להפריד בין פלסטיק הניתן למיחזור ופלסטיק שאינו ניתן למיחזור אך יש לו ערך כדלק. פלסטיק שאין לו ערך כדלק ואינו ניתן למיחזור יהיה מתאים, כנראה, לקבורה. הרכב הפסולת וניהול הפיכתה לדלק עשויים להיות גורמים משמעותיים בפרופיל הקיימות של הדלק.

ומה באשר לחשיפה תעסוקתית בתהליכי יצור ביו-דלק? בנוסף לגורמי הסיכון הביולוגיים, שמקורם בפסולת הביתית עצמה, יש לתת את הדעת לחשיפה פוטנציאלית לממסים אורגניים בתהליך, כגון מתנול, ולקטליזטורים שיכולים להכיל חומרים קאוסטיים חזקים.

מקור:

http://www.scientificamerican.com/article/garbage-fuel-will-power-british-airways-planes/

 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה