כניסה הרשמה צור קשר

האם 'עבודות בית' מהוות סיכון בריאותי?

מאת:יחידת האינטנרט, המוסד לבטיחות ולגיהות, על-פי אתר ScienceDaily

תאריך:30/03/2015


מה המכנה המשותף בין סדין הדוק וצר המהודק למיטה ולקריש דם בשורש כף היד? שניהם קשורים למצב הנקרא 'שיתוק סידור הסדין'. כפי שמרמז שם השיתוק הוא מופיע אצל אלו שעוסקים במשך זמן רב ובאופן חוזר בהחלפת סדינים מתוחים תוך כדי משיכה של הסדין שוב ושוב על גבי פינות המזרן. אבל זה גם דווח בקרב שחקני כדורסל ובאלה שעושים שכיבות סמיכה כתרגיל.

הנזק נגרם על ידי תנועת הכיפוף המתמשכת של שורש כף היד הגורמת שבץ זעיר בעורק כף היד. קריש הדם זורם לעבר העצב המדיאני וכתוצאה מכך קוטע את זרימת דם לעצב המדיאני ומייצר סימפטומים שכוללים חוסר תחושה או חולשה.
 
מקרה מחקרי שתואר לאחרונה על ידי נוירולוגים מהמרכז הרפואי Wake Forest Baptist ושפורסם במהדורת ספטמבר של   Journal of Clinical Neuromuscular Disease
 
המקרה מעורבת אישה בת 73 בריאה ופעילה, שמצאה עצמה בסתיו אחרון קצת במבוכה כשהיא הייתה צריכה לסמוך על נכדתה שתעזור לה עם כמה עבודות בית. לא משנה כמה קשה היא ניסתה, היא לא יכלה להחליק את הפינה האחרונה של סדין מעל מזרן. לפעמים היא הבחינה בתחושה "סיכות ומחטים 'בידה, אבל אחרי שניערה את ידה לזמן מה, חוסר התחושה נעלם.
 
כמה שבועות לאחר מכן, מול משימת הסדין ללא נכדתה שהיתה שם בכדי לעזור לה, האישה ניסתה במשך זמן מה למתוח את הסדין על גבי המזרן ללא הצלחה. כשהיא הזיזה את ידה מהסדין אגודלה התעקם, זה היה הרגע שהיא קראה לרופא שלה
 
בבדיקה ראה הרופא שהמטופלת שלו איבדה את רוב היכולת לבצע משימות פשוטות כגון קשירת שרוך או לקפל שרוול באמצעות ידה הימנית. בעוד הרופא חושד שהמטופלת שלו סובלת מתסמונת חריפה של התעלה הקרפלית, קרא לנוירולוג לבצע בדיקת הולכה עצבית וצילום אולטרסאונד של כף היד. רופאים מעטים בלבד ראו את מה שראה הנוירולוג בבדיקה. זרימת צבע ברזולוציה גבוהה בדופלר הצביע על מקרה נדיר בו היתה זרימת דם בזרוע, אך לא בשורש כף היד בסמוך לעצב נפוח שנפצע.
 
זמן קצר לאחר הבדיקות, המטופלת עברה ניתוח כדי להקל על חלק מהלחץ על העצב, אבל הבעיה באגודלה נמשכה. המנתח של האישה יעץ לה לחזק את האגודל על ידי ביצוע הפעילויות היומיומיות שלה. גם אם התקשתה לעשות אותם, הנסיון לבצע את המטלות היומיומיות יכול לעזור. לאט לאט, האסטרטגיה עבדה, בהתחלה היא הצליחה להרים מהדק נייר. כשהצליחה לפתוח ולסגור קליפס שאוחז ניירות, היא ידעה שהיא התקדמה. זה לקח כמעט שנה לעצב בשורש כף היד להתפתח בערוץ חדש שאיפשר לאגודלה לתפקד.
 
עבור אלו עם בעיות עורק המדיאני, תנועה חוזרת יכולה להיות טראומה לשורש כף היד ולהוביל לתסמינים חמורים של תסמונת התעלה הקרפלית. עבורם עבודת בית פשוטה כמו לסדר את המיטה יכולה להיות סכנה, במיוחד אם את הסדין אינו מתאים.

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה