כניסה הרשמה צור קשר

חשיפה תעסוקתית לרעש: הקמת בסיסי נתונים

מאת:ד"ר אשר פרדו, מנהל מחלקת מחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:28/05/2015


המכון הלאומי האמריקאי לבטיחות ובריאות תעסוקתית (NIOSH) ריכז ופתח באתר שלו את בסיס הנתונים של תוצאות המדידות של מפלסי רעש שביצע במסגרת הערכות סיכוני בריאות במקומות עבודה בין השנים 1996 – 2012. בסיס נתונים זה יכול לשרת חוקרים ובעלי עניין לצורך ניתוח הנתונים, צפייה במגמות חשיפה לרעש במגזרי תעשייה שונים, בניין וחקלאות ומטרות נוספות. הערכת סיכוני בריאות מתבצעת ע"י NIOSH לאחר הפניית בקשה ע"י עובדים או נציגיהם, או ע"י מעסיקים למכון הלאומי כדי לברר סוגיות של חשיפה תעסוקתית ונוכחות סיכונים במקום העבודה. היקף ההערכה משתנה ומבוסס על החומרה המשתמעת מהבקשה לבדיקה ועל השיפוט המקצועי של הבודקים.

בסיס נתוני הרעש שפורסם כולל נתונים מ- 73 סקרים של הערכת סיכונים ובהם 761 מדידות של חשיפה אישית ו- 536 מדידות שטח. בין המשתנים המופיעים בבסיס הנתונים נכללים:

 
  • סיווג ענף התעשייה לפי שיטת הסיווג של צפון אמריקה (מקביל לסיווג על פי SIC);
  • תיאור סוג העבודה או המתקן התעשייתי ;
  • תיאור העיסוק והפעילויות הגורמות לרעש;
  • סוג המיכשור שבו השתמשו למדידה;
  • קיומה/אי קיומה של תכנית לשימור השמע במקום העבודה הנבדק;
  • שימוש/אי שימוש בציוד להגנת האוזן;
  • תיאור המיקום של המדידה בתוך המתקן;
  • משכי המדידה על בסיס משמרת מלאה או חלקית, או על בסיס מטלה;
  • סוג הרעש (מתמשך/התקפי);
  • תוצאת המדידה המשוקללת ב- dBA;
  • אחוז מנת הרעש שנמדדה;
  • ניתוח תדירויות.
 
כמו כן מצויין בבסיס הנתונים אם החשיפה לרעש היתה משולבת בחשיפה לחומרים אוטוטוקסיים (חומרים הפוגעים במנגנון השמיעה).

הפרוייקט לריכוז נתוני המדידות של מפלסי רעש הוא פרוייקט מתמשך ויעודכן לפחות אחת לשנה. הנתונים מוצו מהדוחות הסופיים של הערכות הסיכונים ובמספר מקרים עובו מרישומי הבודקים עצמם. בדיקות אבטחת איכות לאימות הנתונים ודיוק הדיווח מתבצעות ב- 10% מהנתונים באופן אקראי.

מדידות אישיות בוצעו ע"י NIOSH באמצעות דוסימטרים אינטגרטיביים מסוג Type 2. התוצאות הושוו לתקני חשיפה מרביים מותרים מחייבים של הרשות לבטיחות ובריאות תעסוקתית (OSHA) ולתקנים המומלצים של המכון הלאומי האמריקאי. כמו כן מופיעה בבסיס הנתונים השוואה לרמת הפעולה.

הקריטריונים של OSHA להערכת חשיפה לרעש וקביעת רמות החשיפה המרביות שונים מאלו של NIOSH. התקנים הפדרליים קובעים את מפלס הרעש שווה הערך המרבי למשמרת עבודה מלאה כ- 90 dBA עם קריטריון הכפלת עוצמה וקיצור משך חשיפה מותר בחצי כל 5 dBA, בעוד שב- NIOSH מפלס הרעש שווה הערך המרבי המומלץ למשמרת עבודה מלאה הוא 85 dBA וקריטריון ההכפלה וקיצור הזמן עומד על 3 dBA באופן דומה לזה שנהוג במדינת ישראל ובאירופה. כתוצאה מכך קיים אחוז גבוה יותר של חריגות מחשיפה מותרת בבסיס הנתונים אם הניתוח נעשה על פי הקריטריונים של NIOSH בהשוואה לזה הנעשה על פי הקריטריונים של OSHA לגבי אותם הנתונים.

ראוי לציין שגם בידי מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במדינת ישראל קיים בסיס נתונים וניתן לפלחו לפי משתנים שונים.

ב- 28.5.15 צויין יום השמיעה הבינלאומי ובמסגרת זו חשוב להדגיש את חשיבות קיומה של תכנית לשימור השמע במקומות עבודה.
 
 
מקור:   

http://www.cdc.gov/niosh/data/datasets/RD-1005-2014-0/

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה