כניסה הרשמה צור קשר

הערכת חשיפה תעסוקתית לתחליפי פרכלורואתילן בבתי עסק לניקוי יבש

מאת:ד"ר אשר פרדו, מנהל מחלקת מחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:28/06/2015


פרכלורואתילן הוא ממס אורגני שאחד השימושים הבולטים בו היה עד לפני למעלה מעשור לניקוי יבש גם בבתי עסק קטנים המפוזרים באזורים עירוניים ולעתים בבנייני מגורים. חומר זה סווג ע"י הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) כחשוד כמסרטן לאדם והוא רעיל לכבד. במחקרים שנעשו באזורי מגורים שבהם מוקמו בתי עסק לניקוי יבש התברר ששיעור מקרי הסרטן גבוה מאזורים אחרים וזיהום סביבתי של פרכלורואתילן נחשד כגורם אפשרי. הסיכון הבריאותי משימוש בו הביא לירידה בשימוש בתהליכי ניקוי יבש והכנסת חומרים תחליפיים למטרה זו. בשנת 2010 עדיין השתמשו כ- 70% מבתי עסק לניקוי יבש במחוזות שונים בארה"ב בפרכלורואתילן כחומר הניקוי, ואילו בתי עסק אחרים השתמשו בעיקר בשני תחליפים: שמו המסחרי של האחד הוא DF-2000 ושמו של השני SolvonK4.

DF-2000 הוא תערובת של תזקיקי נפט פחמימניים שמקורם במקטע הנפתא הכבד ובמקטע האיזופרפיני של נפט שעברו טיפול מימני בנוכחות קטליזטור להוצאת תרכובות גפרית חנקן ותרכובות אורגניות ארומטיות. נקודת הרתיחה שלו נעה בתחום Cº174 - Cº234. המרכיב הכימי העיקרי ב- SolvonK4 הוא בוטילאל (נגזרת בוטילית של אצטל) בתוספת כמויות קטנות מאד של כהל בוטילי (בוטנול) ופורמאלדהיד. הבוטנול והפורמאלדהיד הם תוצרי פירוק של הבוטילאל בתהליך ברמה נמוכה מאד. שני התחליפים דליקים.

תהליך הניקוי בתחליפים במכונות לניקוי יבש נעשה בד"כ בתופים סגורים אליהם מוזרם החומר במערכת סגורה וגם תוספי ניקוי כגון דטרגנטים מוספים בהזרקה לצנרת המזינה. לאחר הניקוי מנוקז הממס והבגדים עוברים יבוש תחת ואקום וחימום. ניקוי נוסף של כתמים או נקודות לכלוך שלא נוקו דיים בתהליך עוברים בד"כ טיפול נקודתי נוסף בחומר באופן ידני. ביצוע התהליך במעגל סגור מונע שחרור חומר לאטמוספירה. נוזל הניקוי עובר השבה לתהליך לאחר שזוקק מדטרגנטים, שאריות בד, שעוות, שמנים ומים. פסולת זו מצטברת כבוצה ומסולקת בתדירות שבועית.

הערכת חשיפה תעסוקתית בתהליך ניקוי יבש שבו נעשה שימוש בשני התחליפים של פרכלורואתילן התמקדה בהערכת חשיפה של העובדים, נתיבים פוטנציאליים לחשיפה, תנאים ושיטות עבודה שתורמים לחשיפה, זיהוי שיטות בקרה לצמצום החשיפה והסיכון, והערכת ההתאמה של כפפות להגנת העור בתהליך. דגימות אוויר  אישיות נלקחו להערכת החשיפה הנשימתית לחומרים השונים. דגימות טלאי נלקחו להערכת חשיפה עורית. הטלאים הודבקו לכפות הידיים מתחת לכפפות העור שהיו בשימוש כדי לבדוק אפשרות של חדירת החומרים דרך הכפפות וחשיפת העור אליהם.

בתהליך הניקוי בו משתמשים ב- SolvonK4 לא עלו הריכוזים המשוקללים של בוטילאל על 0.3 חל"מ על פני יום עבודה. במדידה על פני תהליך לא עלו רמות החשיפה על 2 חל"מ בעת טעינת הכביסה ופריקתה מהמכונה. רמות הפורמאלדהיד והבוטנול כממוצע משוקלל היו זניחות ואילו מדידות פורמאלדהיד על פני זמן קצר לא הניבו ריכוז גבוה מ- 14% מרמת התקרה המותרת לחשיפה. לא נקבעה רמה מרבית מותרת לחשיפה עבור בוטילאל ועל כן התבצעה הערכת הסיכון הבריאותית על פי מודל ה"בקרה המדורגת". מודל זה מאפשר להעריך את דרגת הסיכון של גורם סיכון כימי על פי משתנים שונים והוא שימושי גם במצבים בהם לא נקבעה לחומר רמה מרבית מותרת. המודל מאפשר לבדוק אם רמת בקרה הנדסית נתונה היא מספקת לגבי סיכון נתון. על פי המודל וכן על פי מודל נוסף הסיכון הבריאותי בתהליכי ניקוי סגורים ב- SolvonK4 נמוך ביותר. גם ריכוזי ה- DF-2000 היו נמוכים מאד בתהליך הניקוי היבש בתנאים שנבדקו. ריכוזים נמוכים מ- 6 מ"ג/מ"ק נמדדו כממוצע משוקלל על פני יום עבודה וריכוזים עד 37 מ"ג/מ"ק נמדדו על פני זמן קצר שכלל את שלב הניקוי ושלב הפריקה שהם השלבים הגורמים למירב הפיזור של החומר באוויר. הרמה המרבית המשוקללת המותרת לחשיפה על פי חישוב שנגזר מהנחיית ה- ACGIH היא 1142 – 1200 מ"ג/מ"ק ובהשוואה לרמה זו רמת החשיפה שנמדדה בתהליך הניקוי ב- DF-2000 היא נמוכה.

עקבות של החומרים נמצאו על עור ידיהם של עובדים אחרי שהשתמשו בכפפות עור. ממצא זה מצביע על אי ההתאמה של כפפות עור להגנה ועל הצורך בהגנה באמצעות כפפות בלתי חדירות לשני חומרי הניקוי. מידע מועט קיים לגבי הרעילות והסיכון הבריאותי של SolvonK4. מידע שהתפרסם ביחס להשפעות של חדירה דרך העור ודרכי העיכול מתייחס לחשיפה אקוטית בלבד בדרכים אלו ומציין גירוי עור ודרכי עיכול. חשיפת חולדות במשך 3 חודשים לריכוזים גבוהים של בוטילאל (478 חל"מ) לא גרמה להשפעות בריאותיות שליליות. על פי המידע הקיים מוערך שהסיכון והרעילות נמוכים אם כי חסר מידע על השפעות של חשיפה כרונית על מערכות גופניות שונות וביניהם מערכת העצבים, מערכת הרבייה, סנסיטיזציה ועוד.

מידע מועט קיים גם לגבי DF-2000, אך תערובת זו קרובה בהרכבה למקטעי נפתא אחרים, שלגביהם קיים מידע טוקסיקולוגי ורפואי, ולכן ניתן לצפות להשפעות דומות לאלו של מקטעים קרובים של זיקוק נפט ובהן השפעות על מערכת העצבים המרכזית, גירוי עורי ונזק לריאות משאיפה חוזרת לאחר בליעה. סילוק הרכיבים הארומטים מחומר הניקוי מקטין את הסיכון הבריאותי שעלול להגרם ממנו.

לאור ממצאי הההערכה של החשיפה ל- SolvonK4 ול- DF-2000, הערכה טוקסיקולוגית חלקית המסתכמת ברעילות נמוכה והעדר מקטעי חומרים ארומטים (כגון בנזן) בחומרי הניקוי ניתן לומר שמדובר בשני חומרים ראויים כתחליפים לפרכלורואתילן בתהליך ניקוי יבש של בגדים ואריגים תוך הקפדה על הירארכיית הגנה מקובלת לעבודה בחומרים כימיים.
 

 
 
מקור:
 
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה