כניסה הרשמה צור קשר

שימוש בחומצה הידרופלואורית בניקוי מכוניות

מאת:ד"ר אשר פרדו, מנהל מחלקת מחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:25/10/2015


חומצה הידרופלואורית (HF) גורמת לקורוזיה חריפה של רקמות וכוויות כימיות עמוקות. חומצה הידרופלואורית עלולה לגרום לרעילות מערכתית קטלנית ולמוות. לאחרונה התפרסם שקיים שימוש בחומצה בעת שטיפת מכוניות ומשאיות (לא בכל מקום שטיפה) וניקוי יסודי שלהן בחוץ ובפנים. החומצה נמצאה בתכשירי ניקוי, מסירי חלודה ומבריקי אלומיניום. אחת הסיבות לשימוש בחומצה היא היותה יעילה בהסרת זיהומים ולכלוכים שנדבקו למכונית בדרכים.

יוני מימן חופשיים שמקורם בחומצה גורמים לקורזיה וכוויות בעור ואילו יוני הפלואוריד גורמים להרס מקומי של תאים וכך חודרים דרך העור פנימה ויוצרים נמק בשרירים ועצמות. חשיפת עיניים לחומצה גורמת לגירוי חזק וסיכוי לנזק קבוע לחלקי העין. הרעילות המערכתית של יון הפלואוריד בחומצה עלולה לגרום מכל דרך חשיפה להפרעות קצב קטלניות שמקורן ברמות חסר של סידן (עקב התחברות עם פלואוריד) תוך תקופה קצרה ורמות עודף של אשלגן.

ריכוז החומצה בתכשירים/תמיסות שבהם משתמשים לניקוי מכוניות נמוך מ- 20%, אולם דווקא בריכוזים אלה יש לחומצה אפקט רעיל הדרגתי ומצטבר. מסיבה זו המשתמשים אינם חווים אתרעת כאב ואינם חשים מייד בכוויה בעור בעת מגע. נימול או חוסר תחושה בהשראת נזק לעצבים הנגרם מהפלואוריד שבחומצה מקהה את תחושת הכאב אצל האדם נחשף ומותיר אותו ללא מודעות לנמק הנגרם ויכול להתקדם גם עד 24 שעות לאחר החשיפה.

חשיפה מתרחשת בעת ריסוס ידני של תמיסת החומצה או שפיכת דליים עם החומר על המכונית/משאית. בנוסף לתכשירים מוכנים משתמשים בתכשירים מרוכזים אותם מוהלים ובעת העברת התמיסה המרוכזת לכלי אחר ומיהולה מתרחשת חשיפה.  לעתים קרובות מכילים התכשירים חומצות נוספות העלולות לגרום לכוויות, כגון חומצה גופרתית וחומצה זרחתית, וגם מלח אמוניום-מימן פלואוריד שבמגע עם מים יוצר חומצה הידרופלואורית ולכן הוא בעל רעילות דומה.

במדינת וושינגטון בארה"ב נפגעו 49 עובדים בין השנים 2001-2013, בהם מקרה מוות אחד, משימוש בחומצה הידרופלואורית בתהליכי ניקוי של מכוניות ומשאיות. בין עובדים אלה היו גם סוכני מכוניות חדשות ונהגי משאיות. ריכוז החומצה ההידרופלואורית בתמיסות שהיו בשימוש נע בין 0.5% - 20%. חציון הגיל של הנפגעים היה 29 שנים והכוויות שנגרמו התפלגו בין כל דרגות החומרה. שניים מתוך שבעה עובדים שאושפזו עקב הפגיעה נזקקו לניתוח ומלבד אחד חזרו כל השאר לעבודה, אך שניים נותרו עם נכות חלקית שהוכרה. ארבעים ואחד העובדים האחרים סבלו מכוויות, אך לא נזקקו לאישפוז. אתרי הפגיעות בקרבם היו שונים וכללו ידיים ואצבעות, ראש, עיניים, כפות רגליים, גב ואזורים נוספים. חלק מהעובדים במקרים שתוארו נעדרו למעלה מ- 21 יום מהעבודה כאשר תשלום עבור היעדרות מעבודה בגין הנזק מתחיל ביום ההיעדרות הרביעי לאחר תאריך הפגיעה. מקרה המוות (עובד בן 38) ארע לאחר בליעה של החומצה וגרימת הפרעות קצב חוזרות של חדרי הלב. שם החומר המסחרי שנבלע היה Fast Bright והוא הכיל חומצה הידרופלואורית בתכולה נמוכה מ- 12% וחומצה גופרתית בתכולה נמוכה מ- 20%. החומצה ההידרופלואורית נמהלה לריכוז של 0.65% בתמיסה, אך כיוון שבעמדת העבודה נכחו בעת האירוע גם התמיסה המרוכזת וגם התמיסה המהולה לא ניתן היה לדעת את מי מהשתיים בלע בעובד באופן תאונתי.

חלק מהסיבות לפגיעה בעובדים היו אי לבישת כפפות, או לבישת כפפות בלתי מתאימות, כגון כפפות כותנה, או לבישת כפפות מחוררות, או אי הסרה של כפפות שנספגו בתמיסה. אחד העובדים דווקא היה מצוייד בכפפות מתאימות ובמגן פנים, אלא בשעה ששפשף דופן מכונית גבוה ממנו נזלו טיפות חומצה לאורך ידית הכלי שאחז וחדרו דרך חפת השרוול לאמה ולגוף.

לצורך המחשת תרחיש של חשיפה לחומצה בעת ניקוי מכוניות מובא התיאור הבא. עובד התיז על רגלו בשוגג תמיסת חומצה הידרופלואורית בעת העברת תמיסת ניקוי ממיכל למיכל. הוא לא שטף מייד את המקום המותז והמשיך לעבוד כשעה וחצי נוספות כאשר מכנסיו ונעלו רטובים מהתמיסה. כעבור זמן זה החל להרגיש תחושת שריפה לא נוחה במקום הפגיעה. התפתח נמק מקומי בעקב יחד עם כוויות בחלק התחתון של הרגל. מטפל חירום מקומי שטף את הרגל עם תמיסת אנטידוט של סידן גלוקונט וגם בבית חולים קבל הנפגע זריקה של חומר זה כדי להתגבר על אפשרות של התפתחות חסר בעייתי בסידן בדם וברקמות. אעפ"י כן, נזקק העובד לחיתוך והסרת רקמת עור עקב הפגיעה. הוא שב לעבודה 6 שבועות אחרי הפגיעה, אבל התפתח אצלו עיקצוץ (paresthesia) קבוע בכף הרגל והוא הוכר כזכאי לדמי נכות חלקית קבועה.

ראוי לציין, שמספר המקרים שדווח במדינת וושינגטון אינו בא מכל מגזרי התעסוקה במדינה ואינו כולל, לדוגמה, בעלי ביטוח עצמאי, מעסיקים גדולים, עסקים עצמאיים שונים ומקרים של העדר דיווח ע"י נפגעים. עובדה זו מעלה את הסברה שפיזור המשתמשים בחומר ומספר הנפגעים ממנו, כנראה, גדול יותר. כמו כן, בין המוצרים שנבדקו בעקבות התחקיר היה לפחות אחד שמיוצר באופן בינלאומי, כלומר יתכן והתופעה של שימוש בתמיסות המכילות חומצה הידרופלואורית לשטיפת מכוניות היא כלל עולמית.

עקב התוצאות החמורות העלולות להגרם מחשיפה לחומצה הידרופלואורית מתבקשים מאמצים לאיתור תחליפים בתכשירים לניקוי מכוניות.

מקור:

http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm6432a4.htm?s_cid=mm6432a4_w

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה