כניסה הרשמה צור קשר

אנתרופומטריה מצילה חיים – מחקר של CDC-NIOSH בקרב עובדים בסיכון

מאת:ד"ר יוהנה גייגר, מדריכה ארגונומית ארצית, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:28/10/2015


ניתוח ותכנון סביבות עבודה על פי שיקולים אנתרופומטריים – מדידות ממדי אנוש -  משפרים את תחושת העובד, ומקלים על תפקודו. אך התאמה אנתרופומטרית נכונה עלולה גם להיות עניין של  חיים או מוות. 

האנתרופומטריה עלתה לכותרות במדינת ישראל בעת חלוקת ערכות מגן לתושבי המדינה, כאשר התברר כי המסכות המיועדות לשרת את כלל אוכלוסיית המבוגרים אינן בהכרח מותאמות לבעלי זקנים או למרכיבי משקפיים, ועלולות לספק הגנה לא מלאה לאוכלוסיות אלו, עקב תכונותיהן האנתרופומטריות. 
 
מחקר חדש של המרכז לבקרת מחלות והמכון הלאומי לבטיחות ובריאות בעבודה (CDC-NIOSH) בחן את הקשר בין מדידות אנוש ומצבי חירום. עובדי חירום מסתמכים על ציוד מגן אישי, לרבות מסיכות, נשמיות, כפפות, נעליים, ביגוד מגן ועוד, לשמירה על בריאותם ובטיחותם בעת התפקוד. ציוד שאינו מותאם לממדי העובד עלול למנוע את תפקודו המיטבי, ואף לפגוע בבטיחותו. המרכז האמריקני לבקרת מחלות (CDC)  פרסם לאחרונה את תוצאותיהם של מחקרים מקיפים שערך בקרב מכבי אש ונהגי משאיות.


מכבי אש 

בקרב כ- 1.1 מיליון מכבי האש בארצות הברית נרשמות כל שנה כ-66,000 פגיעות וכתשעים עד מאה מקרי מוות. בטיחותם של לוחמי האש תלויה בתפקוד מרבי של ציוד המגן, של מכונות הכיבוי ושל כלי הרכב. לדוגמה, אם אורכה או מיקומה של חגורת הבטיחות ברכב אינם מאפשרים את סגירתה סביב גוף הכבאי בזמן שהוא חוגר ציוד מלא, הוא יהיה חשוף לסכנה מוגברת בעת תאונה. שיעור התאונות הקטלניות בקרב כבאים גבוה פי ארבעה משיעור מקרי המוות בקרב כלל העובדים. 

עיצוב ציוד הכבאים מתבסס בחלקו הגדול על נתונים אנתרופומטריים משנות ה-50 וה-70. שינויים בממדי העובדים שחלו בעשורים שחלפו יוצרים אי-התאמה בין העובדים של היום לבין הציוד בו משתמשים. בעקבות פנייה מהקרן לזכרם של חללי שירות הכבאות, יצר ארגון NIOSH  פרויקט שיתופי לעדכן את בסיס הנתונים וליצור תקנים חדשים לציוד המגן. 

בשלב הראשון, ערך NIOSH  במהלך השנים 2008-2012 סקר אנתרופומטרי בארבעה מחוזות ברחבי ארצות הברית. הנתונים שנאספו מ-951 מכבי  אש כללו 71 ממדים שונים.  שיטות הדיגום והמדידה התבססו על צרכיהם היומיומיים של מכבי האש ועל אפיוני האוכלוסייה באזורים גיאוגרפיים שונים. על מנת לוודא כי הנבדקים בסקר ייצגו את כלל מכבי האש, בוצע ניתוח של חלוקת אוכלוסיית מכבי האש בין גברים לנשים, בין קבוצות אתניות שונות, ובין אזורי מגורים שונים. עבור כל נבדק, נרשמו מדידות גוף ללא ציוד מגן בעמידה (20 מדידות) ובישיבה (18 מדידות).  נמדדו גם משקל וכוח לפיתה. בהמשך, הנבדקים לבשו ציוד מגן מלא, כולל חפצים הנישאים בדרך כלל בכיסים, או החגורים לחליפה. שוב נשקלו, נמדדו בישיבה ובעמידה, ועברו בדיקת כוח לפיתה עם כפפות העבודה. על פי ממצאי המדידות, ציוד המגן הוסיף למשקלם של הגברים כמעט 12 קילוגרם; לנשים 10.5 ק"ג. ציוד המגן הוסיף בממוצע 13.6 ס"מ לרוחב הכתפיים של הגברים, ו-15.5 ס"מ לנשים. עומק החזה גדל ב-0.8 ס"מ בממוצע. כוח הלפיתה הופחת בזמן לבישת כפפות המגן כמעט ב-10 ק"ג בקרב גברים, וב-8.6 ק"ג בקרב הנשים. למדידות אלו השלכות מרחיקות לכת בעיצוב תאי הכבאיות, בקביעת המרחב הנדרש בישיבה, לעיצוב ביגוד המגן עבור מכבי אש ועוד. נמצא כי נדרשים שינויים במידות ובצורת הציוד הקיים על מנת להתאימו לעובדי החירום של היום.

המחקר המקיף אפשר גם השוואה בין ממדיהם של מכבי האש לבין ממדי כלל האוכלוסייה.  בין הנתונים שעלו מן הסקר האנתרופומטרי:

 
  • מכבי אש (גברים) כבדים מגברים באוכלוסייה הכללית בעשרה קילוגרם בממוצע. 
  • לוחמות אש גבוהות מכלל אוכלוסיית הנשים כמעט ב- 3 ס"מ.
  • היקפי בית החזה של כבאים גדולים מאלה של האוכלוסייה הכללית.
 
מסד הנתונים, הראשון מסוגו, נמסר לארגונים של מכבי אש וליצרני ציוד המגן והכבאיות. NIOSH סייע לארגוני כבאות וליצרני ציוד ביישום הנתונים לתכנון ולעיצוב הציוד או להתאמתו.  לדוגמה, כל הכבאיות של שירותי הכבאות בעיר גדולה צוידו במערכת חגורות בטיחות חדשה ומותאמת לממדיהם של לוחמי האש של היום. בסיס הנתונים המעודכן איפשר לארגונים מקצועיים לפתח תקנים חדשים עבור ציוד כבאות, חגורות הבטיחות בכבאיות, ציוד מגן ועוד. 
 
ביצוע מדידות אנתרופומטריות בקרב מכבי אש


נהגי משאית

אוכלוסייה נוספת אשר זכתה לסיוע ה-NIOSH בעדכון אנתרופומטרי היא כמיליון וחצי העובדים המועסקים כנהגי משאיות בארצות הבריאות. נהגי משאיות עובדים בממוצע כ-41.5 שעות בשבוע. התאמה טובה של תא הנהיגה חיונית לנוחותם בנהיגה. מבנה תאי הנהג ברוב כלי הרכב מותאם לנתונים אנתרופומטריים מלפני שלושים שנה ויותר.

נתונים שמעידים על אי-התאמה של תאי הנהג לצרכי הנהגים של היום מצביעים גם על עלייה דרמטית ברמת הסיכון שלהם:

 
  • נהגי משאיות רבים מדווחים על אי-שימוש בחגורת בטיחות בזמן הנהיגה, ולכן הם חשופים לסכנת פגיעה חמורה במקרה של תאונה. ששים ושניים אחוזים מהנהגים שאינם חוגרים חגורת בטיחות ציינו כי החגורה אינה נוחה להם. 
  • כ-36% מתאונות ההתנגשות של משאית עם רכב אחר מתרחשות ב"שטח המת" סביב הרכב, האזור בו ראיית הנהג מוגבלת.  שדה הראייה של נהג המשאית תלוי בהתאמה טובה של המושב והמראות לממדי הנהג.
 
בשנת 2006 החלו חוקרי NIOSH בסקר אנתרופומטרי נרחב במטרה לעדכן את מסד הנתונים המתייחסים לנהגי משאיות באופן מפורט. בשיתוף פעולה עם תעשיית ההובלה וארגונים מקצועיים, נאספו נתונים אנתרופומטריים שכללו 35 מדידות של כמעט 2,000 נהגים. הנתונים הראו שוני משמעותי בין אוכלוסיית הנהגים של היום והאוכלוסייה של לפני 30 שנה. תהליכים המשפיעים על שינוי בממדי הנהגים כוללים את הגידול בגובה וברוחב הממוצעים בכלל האוכלוסייה, וכניסתן של נשים רבות לתפקידי נהיגה.

הנתונים המעודכנים נמסרו לגורמים מובילים בתעשיית ההובלה. ארבעה יצרני משאיות ושלושה ספקים של חלקים הסתייעו בנתונים בעיצוב מחדש של תאי נהג. שיפורים כגון כניסה קלה יותר לתא הנהג, שדה ראייה רחב יותר, חגורות בטיחות נוחות יותר ומושבים המתכווננים לנוחות טובה יותר תורמים הן לנוחות והן לבטיחות הנהגים. ארגון מהנדסי הרכב
(Society of Automotive Engineers) הודיע על תכניותיו ליצור תקנים חדשים לתאי נהגי המשאיות תוך שילוב הנתונים העדכניים. 

יישום ידע אנתרופומטרי בתכנון עבור אוכלוסיות עובדים בסיכון עשוי לא רק לשפר את נוחותם, אלא גם להציל את חייהם בשעת חירום. 

מקורות נוספים:

 
http://blogs.cdc.gov/niosh-science-blog/2015/09/16/anthropometry/
Hsiao et el, 2014. Sizing Firefighters: Method and Implications. Human Factors. 56:5, 873-910

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה