כניסה הרשמה צור קשר

מיטה רכה – עבודה קשה: פתרונות ארגונומיים לגורמי סיכון בעבודת חדרניות בבתי מלון– חלק ב

מאת:ד"ר יוהנה גייגר, ארגונומית ארצית, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:28/12/2016


חלק ב' – המשך לכתבה  מיטה רכה – עבודה קשה: פתרונות ארגונומיים לגורמי סיכון בעבודת חדרניות בבתי מלון - חלק א' שפורסם.

חדרניות בבתי מלון חשופות לגורמי סיכון רבים ולשיעורים גבוהים של פגיעות שריר ושלד. סידור המיטה הוא אחת המטלות שמעלות את הסיכון לפגיעות שריר ושלד. .  בכתבה הקודמת נבחנו אפיוני העבודה של חדרניות וגורמי הסיכון אשר להם הן נחשפות. להלן פתרונות להפחתת גורמי הסיכון בסידור מיטות.  
 
סידור מיטות – אתגר ביו-מכני

 
בזמן החלפת מצעי המיטה על החדרנית להרים את ארבע פינות המזרון כדי להוציא, להכניס ולמתוח את הסדין. בסך הכול, מתבצעות כ-8 הרמות בכל מיטה. גובה המיטה מחייב את העובדת להימצא במנח של כיפוף הגב, לעתים בשילוב עם פיתול, בזמן ביצוע הפעולה. השילוב של מנחי גב בלתי ניטרליים עם הפעלת כוח בהרמת המזרון או בדחיפת המיטה, עם הושטת הידיים רחוק מהגוף ועם חוזרנות גבוהה, עלול להעביר עומסים ניכרים לגב התחתון. 

במחקר מעבדה שבחן פעולות סידור מיטה מצאו החוקרים מילבורן וברט כי הכוחות המופעלים על עמוד השדרה הלומברי עברו ברוב המקרים את כוחות הדחיסה המרביים המומלצים על ידי NIOSH.  במחקר, שפורסם בשנת 1999, בתחילתן של "מלחמות המיטה" ומגמת הכנסתן של "מיטות היוקרה" הגדולות ביותר, הומלץ על אמצעים להפחתת עומסים, כגון הנהגת עבודה בזוגות והימנעות מהשימוש במיטות נמוכות ובמזרנים גדולים. 

כחמש שנים לאחר מכן, נערכה בחינה נוספת של העומסים הביו-מכניים הכרוכים בסידור מיטות בבתי מלון, תוך השוואת הפעולות ל"אינדקס ההרמה" של NIOSH. אינדקס ההרמה הוא תוצר של משוואת NIOSH לניתוח מטלות ניטול והוא מאפשר השוואת העומס בפעולה הנבדקת לעומס המרבי המומלץ. אינדקס הרמה של פחות מ-1.0 מסמן פעולת ניטול שניתן לביצוע על ידי רוב העובדים הבריאים מבלי להגביר את הסיכון לפגיעות בגב התחתון. ציון שמעל  1.0 מסמל פעולה שבה המשקל המורם גבוה מן המומלץ לתנאי ההרמה, והעלולה להגביר את הסיכון לפגיעה. חישוב ביו-מכני של פעולת הרמת קצה המזרון של מיטת "קינג" הפיק אינדקס הרמה של 1.29; פירוש הציון הוא כי הפעולה אינה בטוחה עבור חלק מן האוכלוסייה, בפרט עבור נשים. הפרמטרים המשמעותיים ביותר בציון היו גובה המיטה (כ-36 ס"מ מן הרצפה) ומשקל המזרון.    
 
ניתוח ביו-מכני של הרמת פינה של מזרון קינג: חישוב אינדקס ההרמה
מקור:  Frumin
דוגמה לפעילות הרמת מרכז המזרון לצורך סידור סדין
מקור: Milburn


הפחתת המאמץ בסידור מיטות – בחינת פתרונות
 
לאחרונה, יצאו החוקרת קריסה הריס-אדמסון ועמיתיה בסן פרנסיסקו לבחון אמצעים להפחתת רמת העומס בפעולת סידור מיטות בבתי מלון. ממצאיהם הוצגו בכנס השנתי של ארגון גורמי אנוש וארגונומיה (HFES) בספטמבר האחרון.   

לאחר ניתוח צורת עבודתן של העובדות, התמקדו החוקרים בדרישה לבצע הרמות חוזרות של פינות המזרון על מנת לסדר את הסדינים. הם בחנו את השלכותיהם של שני אמצעים להפחתת העומס: שימוש בסדין עם גומי, ושימוש בכלי עזר מיוחד להפחתת המאמץ ומשך ההרמה.  

 
נערכו תצפיות ומדידות על קבוצה של 15 חדרניות, תוך ביצוע עבודתן בארבעה תנאים:
  1. סידור מיטה עם סדין שטוח, ללא כלי עזר
  2. סידור מיטה עם סדין גומי, ללא כלי עזר
  3. סידור מיטה עם סדין שטוח, עם כלי עזר
  4. סידור מיטה עם סדין גומי, עם כלי עזר
במהלך הניסוי נמדדו פרמטרים קרדיו-וסקולריים – לחץ הדם לפני ואחרי, ודופק רציף. כמו כן, נערכה מדידת מנחי גוף ותנועתיות הגב באמצעות מכשיר ניטור לביש (LMM), ומדידות פעילות חשמלית של שרירי הידיים (EMG). 

העובדות התבקשו להעריך את מידת המאמץ, על פי סולם מקובל של תפיסת מאמץ (Borg CR-10).  בנוסף, הן התבקשו להביע את דעתן על מידת השימושיות והיעילות של האופציות השונות.  

שימוש בכלי עזר לסידור מיטות
 
כלי העזר המוצע הוא משולש מחומר פלסטי קל משקל, המצויד בידית אחיזה נוחה. על החדרנית להחליק את המכשיר המשופע בין בסיס המיטה למזרון כדי להרים את קצה המזרון, ללא צורך בהפעלת כוח סטטי ביד אחת. השיפוע מאפשר את שליפת הסידן והכנסת סדין חדש ללא צורך בהרמה חוזרת.  
 







מכשיר עזר להרמת המזרון
 
השימוש בסדין גומי מונע את הצורך בהרמות חוזרות של המזרון כדי להשלים את קיפולי קצות הסדין. 

נבדקה השפעת השינויים על מאמץ שרירי הידיים, ועל מספר ההרמות הנחוצות לסידור מיטה. בין שאר הממצאים:

 
  • השימוש בכלי העזר הפחית באופן משמעותי את מידת המאמץ הנדרש (על פי מדידת EMG).
  • השימוש בכלי העזר הפחית את מספר ההרמות הנחוצות בכ-40%.
  • לשימוש בסדין הגומי לא הייתה השפעה משמעותית על פעילות השרירים.
  • השימוש בסדין הגומי הפחית את מספר ההרמות הנחוצות בכ-33%.
  • השימוש בכלי העזר יחד עם סדין הגומי הפחית את מספר ההרמות הנחוצות בכ-48%.
  • השימוש בכלי העזר יחד עם סדין הגומי הביא להפחתה ניכרת בתפיסת המאמץ בכל אזורי הגוף (צוואר, כתפיים, אמה, שורש כף היד, גב ורגליים).

מספר ממוצע של הרמות במשמרת:
 
מקור: Harris-Adamson


ממצאים נוספים:
בבחינת ההשפעה על פריון העבודה נמצא כי השימוש בכלי העזר האריך את הטיפול במיטה בכדקה אחת, דהיינו, תוספת של כ-20 דקות למשמרת. השימוש בסדין גומי הפחית את משך הטיפול במיטה בכחצי דקה. השימוש בכלי העזר יחד עם סדין גומי הוסיף כשליש דקה למיטה, או סך הכול 7 דקות למשמרת.  



 
עם זאת, רוב העובדות (כ-60% עד 70%) סברו כי השימוש בכלי העזר שיפר את הדיוק, הנוחות, וקלות העבודה. כמעט כל העובדות העדיפו את השימוש בסדין הגומי. 
תוצאות המחקר מראות כי אפשר – באמצעים פשוטים, יחסית – להפחית באופן משמעותי את העומס הביו-מכני במטלת סידור המיטה, ובכך להפחית את הסיכון לפגיעות שריר ושלד. 

מקור:
Harris-Adamson, Lam, Hill, Smith 2016. Biomechanical, Physiological & Subjective Evaluation of Bed Making Among Hotel Room Cleaners. Presented at HFES Annual Conference Washington, DC. 

לרשימת מקורות מלאה

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה