כניסה הרשמה צור קשר

קרינה בלתי מייננת – מקורות מידע

מאת:ד"ר אמנון דבדבני, מומחה לסיכוני קרינה בלתי מייננת ומדריך ארצי לקרינה בלתי מייננת, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:29/12/2016


נושא סיכוני הקרינה הבלתי מייננת הינו סבוך ומורכב, ומשלב היבטים פיזיקליים, הנדסיים ובריאותיים – מהי הקרינה עצמה, כיצד היא נוצרת ומתפשטת ומהן השפעותיה האפשריות על גוף האדם.
 
המידע שבידי הציבור בנושא הקרינה אינו שלם, ולעיתים אף אינו מהימן, והדבר תורם לחששות מפני סיכוני הקרינה. רבים מעוניינים לדעת מהן הסכנות בחשיפות השונות וכיצד יש להתגונן בפניהן – מטלפונים סלולריים, מרשתות WiFi, מאנטנות בקרבתנו ועוד.

בכתבה זו ננסה לתת הכוונה למקורות מידע מהימנים העוסקים בקרינה הבלתי מייננת. נציין שמרבית אתרי האינטרנט שנפרט נותנים מענה לחשיפות של הציבור הרחב ופחות לחשיפות תעסוקתיות לקרינה. נפרט את העיקריים שבהם. 


מקורות מידע בישראל

 
1. "תנודע"

"תנודע" הינו מרכז הידע הלאומי בנושא הקרינה הבלתי מייננת והשפעותיה על הציבור. המרכז הוקם בעקבות החלטת ממשלה, לשם מתן מידע בנושא הקרינה לציבור ולמשרדי הממשלה. ל"תנודע" קיים אתר אינטרנט ובו מוצגים היבטים שונים של הקרינה וסיכוניה, וניתנות תשובות לשאלות נפוצות. באתר ניתן למצוא קישורים למקורות מידע בארץ ובעולם.

לאתר האינטרנט של
מרכז "תנודע".

 
2. המשרד להגנת הסביבה

אגף מניעת קרינה ורעש במשרד להגנת הסביבה עוסק בפיקוח על החשיפות הסביבתיות לקרינה בלתי מייננת. הוא אינו עוסק בחשיפות אישיות או בחשיפות תעסוקתיות. באתר של המשרד להגנת הסביבה ניתנים הסברים על הקרינה, ומפורטים החוק והתקנות, מדיניות המשרד, סיפי החשיפה המותרים לאוכלוסיה הכללית, היתרים והנחיות ועוד. עוד ניתן למצוא באתר מידע על היתרים שנתנו לאתרים סלולריים.

לאתר האינטרנט של אתר
המשרד להגנת הסביבה.


3. אתרים נוספים
 
  • משרדי ממשלה נוספים עוסקים בקרינה בלתי מייננת, בהיבטים שונים: משרד הבריאות, משרד התקשורת, משרד החינוך, משרד התשתיות הלאומיות ועוד. באתרי המשרדים ניתן למצוא מענה להיבטים שבאחריותם. לדוגמה, באתר משרד הבריאות נתנו המלצות בנושא שימוש בטלפונים סלולריים, ובאתר משרד החינוך מפורסמים חוזרי מנכ"ל בנושא סיכוני קרינה בבתי ספר.
  • עוד קיים אתר לפורום החברות הסלולריות, ובו ניתן למצוא מידע על הרשת הסלולרית וכן על רמות "קצב הספיגה הסגולי", ה-SAR, של טלפונים סלולריים מדגמים שונים. לאתר האינטרנט של פורום החברות הסלולריות.


מקורות מידע בעולם

1. ארגון הבריאות העולמי

ארגון הבריאות העולמי (ה-WHO) מקיים תכנית בינ"ל להתגוננות בפני שדות אלקטרומגנטיים (EMF Project), שמטרתה להעריך את סיכוני החשיפה לקרינה. באתר של הארגון ניתן למצוא מידע ופרסומים שונים בנושא הקרינה והשדות, פירוט של בסיסי ידע ואף מידע על האופן שבו מדינות שונות מתמודדות עם סיכוני הקרינה.

לאתר האינטרנט של
ארגון הבריאות העולמי.

2. הועדה הבינ"ל להגנה בפני קרינה בלתי מייננת

ICNIRP הינו הועדה הבינ"ל להגנה בפני קרינה בלתי מייננת, אשר מפרסמת קווים מנחים להתגוננות בפני קרינה מסוגים שונים. באתר של הועדה ניתן למצוא מידע בנושא סיכוני הקרינה וכן את הקווים המנחים להתגוננות ("הרמות המותרות").

לאתר האינטרנט של
ICNIRP.

3. הסוכנות הבינ"ל לחקר הסרטן

IARC, הסוכנות הבינ"ל לחקר הסרטן, עוסקת בין היתר בסיווג הגורמים המסרטנים. ניתן למצוא באתר האינטרנט של IARC פרסומי "מונוגרמות" בנושא קביעת הסיווג לשדות מגנטיים בתדר רשת החשמל ולקרינה הבלתי המייננת, בקטגוריה 2B ("מסרטן אפשרי").

לאתר האינטרנט של
IARC.

4. מנהל הבטיחות והבריאות בתעסוקה של ארה"ב

מנהל ה-OSHA האמריקאי עוסק בהיבטי סיכוני הקרינה ודרכי ההתגוננות מפניה. באתר של OSHA ניתן למצוא מידע בנושא הסיכונים, רמות החשיפה המותרות ע"י גופים אמריקאיים ובינ"ל (ובהם ארגון הגיהותנים התעסוקתיים האמריקאי, ה-ACGIH, מכון התקנים האמריקאי, ANSI והארגון הבינ"ל של מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה, IEEE) ודרכים ליישום ההתגוננות מהקרינה.

לאתר האינטרנט של
OSHA.

5. אתרים נוספים

קיימים אתרי אינטרנט של מכונים שונים בעולם, מוסדות מחקר, רשויות וארגונים אחרים. באתרים שפורטו קודם ניתן למצוא הפניות אליהם. 

 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה