כניסה הרשמה צור קשר

שימוש ארגונומי בטכנולוגיה ניידת

מאת:אביטל רדושר, מדריכת ארגונומיה ארצית, המוסד לבטיחות וגיהות

תאריך:05/02/2020


ישראל היא בין המדינות המובילות בעולם בתחום החידושים והטכנולוגיות המתקדמות. התפתחות הטכנולוגית מאפשרת לנו גמישות ונוחות בעבודה ומסייעת לנו להיות יעילים יותר. שימוש בטכנולוגיה ניידת הוא חיוני בחיי היום-יום שלנו, אך עלול להוביל לבעיות שריר-שלד אם לא משתמשים בטכנולוגיה כראוי.

כיצד מומלץ להשתמש בטכנולוגיה הניידת בצורה ארגונומית?

המטרה העיקרית היא לצמצם במידת האפשר את החשיפה והזמן שאנו מבלים בתנאים לא אופטימליים בעבודה בטכנולוגיה ניידת, כגון מחשבים, טאבלטים וטלפון סלולרי. לכן, בשלב הראשון ננסה להתאים את תנאי העבודה, ואם זה איננו אפשרי, נגביל את זמן העבודה ונבצע הפסקות תכופות יותר.

שימוש במחשב נייד

עיצוב מחשב נייד כיחידה אחת (מקלדת ומסך מחוברים) פוגע בדרישה הארגונומית להתאמה אישית למשתמש, כי כאשר המקלדת במצב אופטימלי, בגובה המרפק, המסך נמוך מדי ויגרום למנח קיצוני של הצוואר ולהפך, כאשר המסך בגובה העיניים המקלדת לא בגובה המרפק. לכן, לאנשים שמשתמשים במחשב נייד זמן ממושך, מומלץ להשקיע בציוד נלווה. עבור כל עבודה מתמשכת במחשב נייד מומלץ להשתמש במעמד המאפשר גובה מסך מרבי ומתאים לזווית ראייה בגובה העיניים, לשמירה על מנח ניטרלי של הצוואר. כמו כן, מומלץ לעבוד עם מקלדת ועכבר חיצוניים, שיאפשרו הקלדה בעמידה או בישיבה בגובה המרפק.

אם לא ניתן להשתמש במחשב בגובה העיניים, רצוי לעשות הפסקה של שתי דקות בכל רבע שעה ומומלץ להשתמש בתבניות ובהערות קוליות, כדי להימנע מהקלדה בסביבה לא אופטימלית. אם אין שולחן או עמדת עבודה מתאימים להנחת המחשב, מומלץ להימנע מהנחת המחשב על הברכיים, ובעזרת תיק עבודה או כרית להגביה את המחשב מהברכיים, כדי להעלות את גובהו ולהפחית את המתח בצוואר.

כשבוחרים מחשב נייד, יש להביא בחשבון את המידות. ככל שהמסך גדול יותר, קשה יותר להשתמש בו במקומות כגון מטוס, רכבת וכד'. מנגד, כאשר מסך המחשב קטן, הוא עלול להקשות על הראייה, ולכן יש להביא בחשבון את רזולוציית המסך, שתאפשר שימוש יעיל גם במחשב קטן. בנוסף, ככל שהמחשב קטן יותר, המקלדת קטנה יותר, לכן, יש לוודא שאפשר להקליד בקלות. בסך כל השיקולים יש לכלול את משקל המחשב הנייד ואת הציוד הנלווה, כגון סוללה חלופית, כונן דיסק חיצוני וכד' ומומלץ שיהיה קל ככל הניתן. וכן, חשוב לבחור תיק נשיאה שיתאים לכל הציוד.


נשיאת ציוד

כאשר בוחרים ציוד נישא, מומלץ לשאת על הגב משקל של עד 15-10% ממשקל הגוף. תיקי צד יוצרים עומס לא אחיד על עמוד השדרה ומגבירים את המתח בשרירים, ויכולים לגרום לכאבי כתף וצוואר ויובילו מהר יותר לעייפות ולאי-נוחות. לכן, תיקי גב עדיפים על תיקי צד, כי הם מאפשרים את פיזור העומס בצורה שווה על הגב. יש להתאים את רצועות הכתפיים כך שהתיק יהיה צמוד לגב ויתאים למנח אנטומי של עמוד השדרה. רצועות התרמיל לא יהיו קרובות מדי לצוואר, אבל גם לא רחוקות מידי, כדי שלא יחליקו על הצד החיצוני של הכתפיים. יש לתת עדיפות לרצועות מרופדות, אם אין ריפוד, רצועות רחבות יכולות למנוע לחץ על אזור הכתפיים. בעת אריזת התיק יש למקם חפצים כבדים בתחתיתו, וקרוב לגב. שימוש בתיקים בעלי תאים יחסוך זמן בחיפוש הציוד, יפחית את היקף הנזק שעלול להיגרם לציוד כתוצאה משפשוף ומהתנגשות ויחסוך זמן יקר בתנועת כיפוף בחיפוש בתחתית התיק. אך צריך לשים לב שריבוי מוגזם של תאים עלול להקשות על ההתמצאות ועלול להפוך את התיק לכבד יותר כשהוא ריק, מומלץ להימנע מתרמילים כבדים.  בתיק עם גלגלים נשתמש כאשר המשקל לנשיאה הוא מעל 15% ממשקל הגוף. אך יש לזכור לא להתפתות לשים משקל רב מדי בתיק הגלגלים, כי בשלב מסוים יהיה צורך להרימו.

טאבלט לעומת ספר - האם עדיף להשתמש בחומר מודפס או באמצעים טכנולוגיים לקריאה?
 
נושא זה שנוי במחלוקת. לרוב, טאבלט שוקל פחות מספר גדול, והוא נוח יותר לאחיזה. הטאבלט מגוון יותר באפשרויות שימוש,  אפשר להשתמש בו לרוחב ולאורך מה שאי אפשר לעשות בספר. אך הקריאה בטאבלט פאסיבית יותר ונעשית בעיקר תוך שימוש בשרירי העיניים. בספר לעומת זאת משערים שכאשר הופכים דפי ספר מבצעים מיקרו תנועות ומקלים על מנח הצוואר. כמו כן, לרוב האנשים יש נטייה להחזיק ספרים ועיתונים גבוה יותר, בגלל צורת האחיזה השונה מאחיזת הטאבלטים.
 
בכל זאת כיצד מומלץ להשתמש בטאבלט?

השימוש האידיאלי בטאבלט הוא כאשר הוא מורם לגובה העיניים. במידה שיש צורך להחזיק את הטאבלט לאורך זמן, מומלץ להשתמש בידיות אחיזה, כדי להפחית את העומס על היד ועל הזרוע. בזמן הקריאה, יש לשבת בנוחות ובאופן שמאפשר להשעין את היד שאוחזת בחומר הקריאה על שולחן או על משענת, כדי לא להעמיס על שרירי היד והאמה. מומלץ לשמור על מסך נקי ולהימנע מאור ישיר על המסך, למניעת בוהק שיקשה על הראייה. יש להתאים את בהירות המסך לאור הסביבתי ומומלץ להשתמש בסינון אור כחול בשעות הערב.

שימוש בטלפון נייד

רזולוציית המסך הגבוהה במכשירים החדשים מאפשרת לאנשים לקרוא יותר ולהתמקד למשך זמן ארוך יותר במסכי הטלפון. כתוצאה מכך, נוצר עומס על הצוואר ועל העיניים. אם ההמלצה לעבודה משרדית היא התרעננות והפסקה בכל חצי שעה, ההמלצה להפסקות בזמן שימוש במכשירים ניידים היא בכל 15 דקות.

הטלפונים החכמים מאפשרים תקשורת כתובה, אשר תופסת את מקומן של שיחות הטלפון שהיו נהוגות בעבר. כ-75% מהאנשים משתמשים באגודל אחד להקלדה ביד האוחזת את הטלפון, על אף ששימוש באגודל אחד להקלדה הוא אטי, יחסית לשיטות הקלדה אחרות, ומעמיס במיוחד על האגודל . כדי להפחית עומסים ולאפשר סימטריה בעבודת שתי הידיים, מומלץ לאחוז בטלפון ביד אחת ולהקליד בעזרת היד השנייה . כך מתאפשר גם טווח תנועה גדול יותר על המסך. מומלץ להרים את המכשיר, במקום להרכין את הראש, ולהתאים את תאורת הנייד לצורכי השימוש. כדאי להשתמש בקיצורים ובהקלטות קוליות, כדי למנוע תנועה חוזרנית של האצבעות בזמן הקלדה.  

לסיכום: טכנולוגיה ניידת נמצאת בשימוש על ידי רוב האוכלוסייה המודרנית, רובנו משתמשים במחשב נייד ובטלפון חכם. כדי להבטיח עבודה יעילה, תוך שמירה על בריאות ונוחות, מומלץ להקדיש מחשבה לפני תחילת העבודה במכשירים ניידים להגבלת זמן העבודה במנחים לא אופטימליים. 

 
data-cke-saved-src="https://www.osh.org.il/UploadedImages//01_2020/avital_200114_2.jpg"

מקורות
 
 
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה