כניסה הרשמה צור קשר

כדאי לארגוני עבודה להשקיע בבטיחות ובבריאות תעסוקתית

מאת:מרכז מידע, מדור ידע וחדשנות המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:27/09/2022


בשנים 2018-2017 ערך המוסד הקנדי לעבודה ולבריאות IWH מחקר לבחינת כדאיות ההשקעה הפיננסית של ארגוני עבודה בתוכניות משמעותיות לניהול הבטיחות והבריאות התעסוקתית. לצורך כך, נבחרו 334 ארגונים מענפי הייצור, הבנייה והתחבורה באונטריו, המעסיקים לפחות 100 עובדים במשרה מלאה, וששיעור הפציעות, התאונות ומחלות המקצוע בהם בשנים 2013–2018 היה נמוך ב-60% לפחות מהממוצע בענף התעסוקה שהם שייכים לו. כדאיות ההשקעה נבחנה על ידי חישוב ההחזר הכספי של הארגון הנובע מההשקעה. 

כדי להעריך את מידת ההשקעה של הארגונים, ערכו החוקרים ראיונות עומק עם מומחי OHS של הארגונים והתמקדו בנושאים הבאים: ניהול ובקרה, הדרכות בטיחות ובריאות תעסוקתית, ציוד מגן אישי, שימוש בשירותי מומחים חיצוניים ושיתוף של ההון החדש שהושג בזכות שיפור הבטיחות והבריאות בארגון. 

בחישוב ההחזר הכספי הנובע מההשקעה של הארגון כללו החוקרים את החיסכון בעלויות פרמטרים מוחשיים, הניתנים למדידה או לכימות כספי, כמו זמן עבודה שלא נגרע בזכות מניעת פציעות, תאונות או מחלות עבודה, וכן, את החיסכון בעלויות פרמטרים שאינם מוחשיים, שלא ניתנים למדידה ישירה, כמו מידת שביעות הרצון והמוטיבציה של העובדים, איכות העבודה ותדמית הארגון - פרמטרים המשפיעים על פריון ורווחיות הארגונים. 

שילוב עלויות הפרמטרים שאינם מוחשיים בחישוב החזר ההשקעה הכספית של הארגון הוא מאפיין חדשני במחקר מסוג זה ותורם משמעותית להבנת ההשלכות של יישום תוכניות לקידום הבטיחות והבריאות התעסוקתית. את הפרמטרים הללו השיגו החוקרים בעזרת תשאול מנהלי הארגון, ולצורך שקלול חיסכון העלויות שלהם בחישוב הכללי, כימתו אותם החוקרים למונחים כספיים. מנהלי הארגונים טענו כי הפרמטרים שאינם מוחשיים הם משמעותיים ואמיתיים בדיוק כמו הפרמטרים המוחשיים ומייצגים נכונה את התועלת הכספית הנובעת מההשקעה של הארגונים בתוכניות לקידום הבטיחות והבריאות. 

ממצאי המחקר הראו שקיים החזר השקעה חיובי בארגונים. עבור כל דולר שהושקע על ידי ההנהלה בבטיחות ובבריאות העובדים, התקבל החזר כספי של 1.24 דולר בענף הייצור, 1.34 דולר בענף הבנייה ו-2.14 דולר בענף התחבורה, וסביר להניח כי המספרים אף גבוהים מאלו, מכיוון שהעלויות של הפרמטרים המוחשיים חושבו באופן שמרני, יחסית. 

מקור
 

 

שלח להדפסה