כניסה הרשמה צור קשר

הפחתת גורמי סיכון פסיכו-סוציאליים בהשפעת סגנון הניהול

מאת:ליבנת כהן, מנהלת מח' פסיכולוגיה אירגונית, המוסד לבטיחות ולגיהות; עפ"י: The Leadership Factor, Accident Prevention

תאריך:06/04/2016


מאמר זה עוסק בהשפעה שיש לגורמי סיכון פסיכו-סוציאליים על בטיחות ובריאות העובדים במקום העבודה, ובהשפעה שיש לסגנון הניהול על הפחתתם של גורמי סיכון אלה.



הסביבה הפסיכו-סוציאלית, הבטיחות והבריאות

הסביבה ה"פסיכו-סוציאלית" מורכבת מגורמי סיכון (פסיכו-סוציאליים), שהם גורמי לחץ במקום העבודה הקשורים לדרך שבה העבודה מאורגנת ואשר עלולים לאיים על הבריאות (המנטלית והפיזית) ועל בטיחותם של העובדים. לדוגמה:

 
  • עומס עבודה יחד עם לחץ זמן;
  • היעדר השפעה של הפרט על העבודה היומיומית;
  • חוסר בהדרכה או אי הכנה מספקת לביצוע התפקיד;
  • יותר מדי או מעט מדי אחריות במסגרת התפקיד;
  • עמימות בנוגע להגדרת האחריות ומידת האחריות שיש לממלא התפקיד;
  • אי התאמה בין מעמדו של ממלא התפקיד להערכה לה הוא זוכה;
  • אפליה או הטרדה;
  • תקשורת לקויה;
  • אי קיום של דרישות חוק ונוהלי בטיחות נאותים;
  • היעדר תמיכה בנוגע לאיזון בין דרישות הבית והמשפחה לדרישות העבודה.

גורמי לחץ נוספים: דרישות-שליטה, מאמץ-תגמול

מחקרים מראים, שאחד מגורמי הלחץ המזיקים ביותר במקום העבודה הוא מצב של חשיפת העובד לדרישות גבוהות, או כאשר שהעובד נדרש במשך תקופה ארוכה לבצע מטלות רבות שיש להן מועד סופי (deadlines). גורם נוסף ללחץ מזיק הוא שליטה מועטה מדי של העובד על ארגון עבודתו ועל הניהול היום-יומי שלה. השילוב המלחיץ ביותר הוא כאשר מטילים על עובד דרישות גבוהות ומאפשרים לו שליטה מועטה במסגרת תפקידו, וזאת, ללא תמיכה חברתית בעבודה. מודל כזה נקרא: "מודל דרישה- שליטה- תמיכה"* תמיכה חברתית מעמיתים ו/או מהמנהלים הישירים בעבודה, עשויה לסייע לעובד להתגבר על ההשפעות המזיקות של גורמי הלחץ הנ"ל (דרישות גבוהות ושליטה נמוכה).

מודל דומה: "מודל חוסר איזון בין מאמץ לתגמול"**, מראה שמאמץ גדול בעבודה יכול להיגרם גם כאשר השקעה גדולה של מאמצים (פיזיים או מנטליים), להשגת מטרות ארגוניות, משולבת עם "תגמול" נמוך (= פיצוי נמוך או חוסר הכרה במאמץ במונחים של סטטוס, רווח פיננסי או התפתחות קריירה).

חלק גדול מהתנאים המלחיצים האלה נמצא בשליטתו של המנהל, ועלול להשתנות במידה רבה אפילו בתוך אותו ארגון ספציפי - תלוי במיומנויות, ביכולות ובערכים של המנהלים. לגורמים אלה יש השפעות מזיקות על העובדים הסובלים מהם. במסמך המתאר את ההשפעות שיש לגורמי לחץ ארגוניים על בריאות ובטיחות העובדים, מצביע ד"ר מרטין שיין***  על כך שגורמי לחץ מסוימים מזיקים יותר מאחרים.

עובדים הנדרשים להשקיע מאמץ גדול כשהחוויה שלהם היא שהם מקבלים תגמול נמוך מדי עבור מאמציהם - סובלים משיעור יותר גבוה של מחלות קרדיו-וסקולריות דיכאון, כאבי גב ופגיעות של מאמץ חזרתי (RSIs - Repetitive Strain Injuries) - בהשוואה לעובדים שמקבלים תגמולים גבוהים והכרה עבור מאמציהם.

נתונים המשווים בין אנשים העובדים תחת דרישות גבוהות ויש להם רמה גבוהה של שליטה בעבודתם לבין אנשים אשר עובדים תחת אותן דרישות גבוהות, אך יש להם רמה נמוכה של שליטה בעבודתם, מראים שהעובדים שיש להם שליטה נמוכה בעבודה סובלים, באופן משמעותי יותר, משיעור גבוה של מחלות לב ומחלות קרדיו-וסקולריות, חרדה, דיכאון, מחלות זיהומיות,כאבי גב ומפגיעות של מאמץ חזרתי (RSIs). אצל עובדים כאלה מתגלה, לעיתים קרובות, גם עלייה בצריכת אלכוהול. 

כאשר עובדים חשים את כל אלה ביחד - שהם נתונים לדרישות גבוהות בעבודה; שהם משקיעים מאמץ גדול בעשייה; שיש להם שליטה מועטה בלבד בעבודתם ושהם מקבלים תגמול נמוך עבור עבודתם - הסיכון שלהם לחלות בסרטן המעי הגס גבוה פי 5 מהשיעור הרגיל.

איור 2 מסכם את ההשפעות המזיקות על הבריאות והבטיחות של העובד, הנובעות מ:
  1. ​​​חשיפה קבועה לדרישות גבוהות בעבודה ולשליטה מועטה בה, או 
  2. מהשקעה גדולה של מאמץ ומקבלת תגמול נמוך עבורה.

השפעת ההגינות

מחקרים מאוחרים מצביעים על כך שלמצבים של: "דרישות- שליטה" (נדרשות דרישות גבוהות מעובד שיש לו שליטה מועטת בעבודה) ו"מאמץ- תגמול" (העובד משקיע מאמץ גדול אך אינו מרגיש מתוגמל) יש השפעות חזקות על הבריאות של העובדים. התוצאה של ההשפעות מוכפלת כאשר התנאים במקום העבודה נתפסים גם כלא הוגנים או כמצביעים על היעדר כבוד מצד המעסיקים כלפי העובדים.
 
מדובר ב- 2 סוגים של הגינות:

 
  • מבחינת הקצאה- מי מקבל מה ומתי;
  • מבחינה נוהלית – צורת התהליך שבאמצעותו מתקבלות ההחלטות.


רגשות הקשורים לתחושות של חוסר הגינות כוללים: כעס, דיכאון, ייאוש וחרדה. רגשות הקשורים לתחושות של הגינות כוללים: שביעות רצון, רוגע, התלהבות ושמחה. הרגשות השליליים החזקים מתורגמים באמצעות מסרים כימים לפגיעה במערכת החיסונית, שמכינה את המערכת הגופנית של העובד למכלול של תוצאות שליליות - בריאותיות, פיזיות וגם מנטליות. במילים אחרות: תחושות של חוסר הגינות מגדילות את ההשפעות של "הלחץ הנתפס" על הבריאות. מצד שני - תחושות של הגינות קשורות לאמון (שהוא המפתח לתקינות יחסי עובד - מעביד), לפרודוקטיביות ולמורל גבוה.
 

בקצב העבודה המהיר של היום, עסקים לא יכולים להצליח ללא הטלת דרישות גבוהות על העובדים, וללא ציפייה שהם ישקיעו את מיטב מאמציהם בעבודה, לאורך זמן. לפיכך, הדגש כאן הוא על ההגינות – האיזון בין גורמי הלחץ (דרישות גבוהות והשקעת מאמצים רבים מצד העובד) לבין הגורמים לשביעות הרצון שלו מהעבודה (השליטה שיש לעובד על עבודתו והתגמול שהוא מקבל עבורה). רוב העובדים יכולים להתמודד עם דרישות גבוהות בעבודה אם יתנו להם רמת שליטה מתאימה באופן ביצוע עבודתם, והם מוכנים ויכולים להשקיע מאמצים רבים אם הם מרגישים שהם מתוגמלים ומוערכים כראוי.

גורמי סיכון פסיכו-סוציאליים ותאונות במקום העבודה


כאשר מעסיקים חוקרים תאונות במקום העבודה, הם מחפשים, בדרך כלל, את התנאים הפיזיים או נוהלי העבודה שתרמו לאירוע. לעיתים נדירות הם מחפשים אחרי גורמים פסיכו-סוציאליים שהיתה להם תרומה לתאונה. עם זאת, למעשה - מימצאי מחקרים מצביעים על כך שאנשים אשר מרגישים שמוטלות עליהם דרישות גבוהות בעבודה ושיש להם שליטה מועטה בה, או כשהם מרגישים שהם משקיעים מאמצים גדולים ומקבלים תגמול נמוך, מוצאים את עצמם מעורבים בין פי 2 עד פי 3 בתאונות בהשוואה לעמיתיהם (ראו איור מספר 2). גורמי סיכון פסיכו-סוציאליים עלולים להוביל באופן ישיר או עקיף לתאונות ולפגיעות בעבודה, גם ללא גורמי סיכון פיזיים.

כאשר אין ביכולתם של העובדים להשפיע על המצבים המסוכנים - אין בידם השליטה ההכרחית להפחתת הסכנות המאיימות עליהם. כך, היעדר השליטה עלול לתרום באופן ישיר לאירוע התאונה במקום העבודה. עם זאת, יש לציין ולזכור שגם השפעות אחרות – עקיפות - עלולות להיות מסוכנות באותה מידה לפחות.

עובדים הנתונים להשפעת גורמי הסיכון הפסיכו-סוציאליים הנ"ל עלולים לסבול מ:

 

  • בעיות שינה;
  • שתייה מוגזמת של משקאות חריפים;
  • דיכאון;
  • חרדה ועצבנות;
  • כעס ופזיזות (לעיתים קרובות כתוצאה מתחושת התמרמרות על חוסר הגינות או חוסר צדק);

 
כשאנשים מתנהגים כך או נכנסים למצבים רגשיים כאלה, יש סבירות גבוהה יותר:
 

  • שדעתם תוסח לרגע;
  • שהם יבצעו טעויות מסוכנות כתוצאה משיקול דעת מוטעה;
  • שהם יעמיסו מעמסה גדולה מדי על גופם ובכך יגדילו את הפוטנציאל שלהם לפגיעות גופניות (לדוגמה, נקע);
  • שהם ייכשלו בפעילויות רגילות שלביצוען נדרש תיאום מסוג: עין-יד או עין-רגל.


גורמי סיכון פסיכו-סוציאליים ואלימות במקום העבודה

חוסר איזון בין השקעת מאמץ ע"י עובדים והתגמול שהם מקבלים, או הדרישות שעליהם למלא במסגרת עבודתם ורמת השליטה שיש להם על העבודה, עלולים לגרום לעובדים תחושה של חוסר צדק או חוסר הגינות. התוצאה - כעס. תחושת הכעס יכולה לבוא לידי ביטוי בסוגים שונים של אלימות פוטנציאלית או אלימות של ממש כמו:
 

  • התנהגות מאיימת;
  • התעללות רגשית או מילולית: הצקה או הטרדה;
  • אלימות בבית;
  • כעס ואלימות בדרכים (נהיגה פרועה);
  • התנהגות פזיזה;
  • התנהגות אובדנית.


ברור שההשפעות "גולשות מעבר" לעבודה – אל הבית והחברה. מקום העבודה עלול לתרום להגדלת "העלויות החברתיות" - של אכיפת חוק ושירותים חברתיים כאשר העובדים יוצאים ממקום עבודתם עם כל התחושות ומצבי הרוח הקשים שצוינו.

גורמי סיכון פסיכו-סוציאליים ופגיעות גב (RSIs)

 

חוקרים מהמכון לבריאות ולעבודה באונטריו (קנדה) מצאו שקיים קשר חזק בין היעדר שליטה או חוסר השפעה על תפקיד לבין התפתחות של כאבי גב תחתון ופגיעות בעקבות עבודה חזרתית (repetitive strain injuries).

הרעיון שלחץ פסיכולוגי יכול לתרום או לגרום לפגיעות שלד-שריר אינו ברור באופן אינטואיטיבי. מחקר רב נערך כדי להבין כיצד זה קורה. נראה שמנגנונים פיזיולוגים רבים ושונים אשר מתרחשים בשעת מצבי לחץ נפשי תורמים לקשר הזה. מנגנונים אלה כוללים עלייה לא רצונית במתח השרירים, עלייה ברמות של הורמון הקורטיזול, שינויים של "תפיסת הכאב" (הגברת רגישות), פגיעה במערכת הבנייה העצמית של השריר וירידה ברמת הטסטוסטרון בדם.

איזון בין הבית לבין העבודה ותרומתם של ממונים תומכים

דרישות גבוהות עם שליטה נמוכה ומאמץ גבוה עם תגמול נמוך אינם גורמי הסיכון הפסיכו-סוציאליים היחידים. חוסר איזון בין הבית והעבודה הוא גורם סיכון נוסף. מימצאי מחקרים**** מצביעים על החמרה משמעותית של חוסר האיזון בין הבית לעבודה ב- 10 השנים האחרונות. חוסר האיזון מתבטא במידה רבה בעומס עבודה גדל והולך, ובעבודה המתנגשת עם חיי המשפחה.

המשמעויות עבור המעסיקים הן רציניות. רמות גבוהות של עומס יתר בתפקיד ועבודה אשר מתנגשת עם חיי המשפחה משפיעים על רווחיות הארגונים. המחויבות של העובדים לארגון פוחתת באופן משמעותי, הם פחות שבעי רצון מעבודתם, הם מדווחים על רמות גבוהות (באופן משמעותי) של לחץ בעבודה, נעדרים מהעבודה, משתמשים בסמים ואף מודיעים על כוונתם להתפטר.

עם זאת, באותם ארגונים ממש - עובדים שהממונים עליהם נותנים להם תמיכה, דיווחו על רמות גבוהות יותר, באופן משמעותי, של שביעות רצון מהעבודה, על אמון במנהלים, ועל מחויבות לארגון. במקביל, הם לא דיווחו על עומס עבודה מוגבר (להיפך, הם חשו בעומס מופחת), והם חשו לחץ נמוך יותר בעבודה. מכאן, היו גם פחות מקרי דיכאון ביניהם, ופחות דיווחים על בריאות לקויה, על התנגשות בין חיי הבית לעבודה, על עייפות, על היעדרות מהעבודה ועל כוונות להתפטר.

ההגדרה של "ממונה ישיר תומך" כוללת:

 

  • מתן משוב חיובי לעובדים;
  • קיום תקשורת דו-כיוונית (הממונים הם בעלי יכולת הקשבה טובה);
  • התייחסות בכבוד לעובדים;
  • התמקדות בתוצאה, לא בשעות העבודה;
  • מתן הדרכה וייעוץ לעובדים;
  • עקביות בסגנון ההתנהגות עם העובד.
 

רווחיו של הארגון

מעסיקים רבים מאמינים שכדי להבטיח שהחברה שלהם "תישאר בעסקים" עליהם לאזן בין השקעה בבטיחות ובבריאות לבין פרודוקטיביות ונושאים פיננסיים אחרים. ההשקפה שלהם היא שהכסף המושקע בבריאות ובטיחות הוא השקעה היורדת מחשבון הרווחים. אבל לא כך הוא הדבר. אותם נהלים המשפיעים על בריאותם של העובדים, תורמים גם לבריאות "השורה התחתונה" של הארגון, כלומר: לרווחיו של הארגון.

מחקרים מראים באופן ברור שגורמים פסיכו-סוציאליים במקום העבודה מובילים לסיכון מוגבר של התעוררות הפרעות מנטליות שונות, במיוחד, דיכאון, המתווסף לתיפקודים מנטליים מופחתים, ובהם ירידה בחדשנות וביצירתיות. נמצא כי עובדים במצבי דיכאון, יהיו גם פחות פרודוקטיביים.

גיוס ושימור עובדים

השכר וההטבות הם אמצעי לגיוס עובדים. "תרבות ארגונית" היא האמצעי לשימור העובדים בארגון. ב- 2 סקרים***** שנערכו נמצאו 7 המניעים העיקריים לשימור עובדים (לא לפי סדר החשיבות):

 

  • איכות הפיקוח/ הניהול;
  • הכרת ההנהלה בחשיבות האיזון שבין הבית והעבודה;
  • הזדמנויות לצמיחה אישית;
  • השקעה מתמדת בפיתוח מיומנויות העובד כדי שיוכל לבצע את תפקידו בצורה טובה;
  • תקשורת גלויה;
  • עמידה בצורכי הלקוחות;
  • שכר תחרותי.

 

הגורם הניהולי: היבטים משפטיים

החקיקה בתחום הבריאות והבטיחות התעסוקתית בקנדה, מטילה על המעסיקים את האחריות לנקיטת אמצעי זהירות סבירים, עפ"י הנסיבות, כדי להגן על בריאות ובטיחות עובדיהם. החובה הכללית הזאת יושמה באופן היסטורי רק ביחס להיבטים הפיזיים של מקום העבודה. נשאלת השאלה אם למעסיקים יש אחריות מוגברת "לא לגרום נזק" לעובדיהם מגורמי הסיכון הפסיכו-סוציאליים וזאת, ע"י שליטה בהם במקום העבודה. בקנדה קיימת גישה****** התומכת בטענה שסוגים מסוימים של לחץ (ברמות מסוימות), יכולים להיחשב כגורמי סיכון בהתאם לחוקי הבריאות והבטיחות. לפי גישה זו, על המעסיקים מוטלת החובה להפחית את גורמי הסיכון האלה מהיסוד וזאת, בהתאם לדרישות הכלליות של החוק הקנדי.

פתרונות ניהוליים

מהאמור לעיל עולה כי גורמי סיכון פסיכו-סוציאליים מסוימים מהווים סכנה לבריאות ולבטיחות של העובדים. קיימת דעה הטוענת שלמנהל גרוע יש השפעה מזיקה על בריאות עובדיו. אי-בהירות, חוסר עקביות, חוסר ודאות, חוסר ביטחון, רודנות, קבלת החלטות גרועות, ריכוזיות, תגמול על הדברים הלא נכונים, קידום פוליטיקה משרדית ותיגמול התנהגות פוליטית - כל אלה הם סימנים להנהלה חלשה.

שינויים רבים בתרבות הארגונית, בנהלים ובסגנון הניהולי, יכולים לשלול או לצמצם את החשיפה לגורמי סיכון אלה ולשלול או לצמצם את השפעותיהם.לדוגמה:

 

  • עידוד העובדים להשתתף בתהליכי קבלת החלטות;
  • עידוד העובדים להביע את דעתם ולהציע הצעות - ולהקשיב להם;
  • שיפור אמון העובדים בחברה ושיפור האמון של המנהלים בעובדים;
  • הפגנת הגינות באמצעות סגנון ניהולי, פרסום ויישום מדיניות חברה מתאימה;
  • שיפור היכולות התקשורתיות של המנהלים הישירים;
  • הדרכת המנהלים לגבי הערכותיהם בתחום מתן תגמולים והערכת עובדיהם כהלכה;
  • מתן אפשרות לשעות עבודה גמישות;
  • הנהגת "משוב של 360 מעלות" (התייחסות הדדית של כולם על כולם - ברוחב, במעלה ובמורד המידרג), להערכת תפקוד העובדים;
  • תמיכה באמצעות מדיניות ונהלים באיזון בין העבודה, החיים הפרטיים והמשפחה;
  • בחינת גורמי הסיכון שלנוכח העובדים ומידת שביעות רצונם מהעבודה באופן קבוע.
    לאחר מכן יש לפעול על פי התוצאות שהתקבלו תוך התייעצות עם העובדים.

 
סיכום

לא ניתן ליישם בין לילה אף אחת מהאפשרויות שהוזכרו. ברוב המקרים נדרשת מחויבות רצינית של הנהלת החברה, שינוי סגנון הניהול לצורך שינוי התרבות הארגונית ואורך-רוח עד להטמעת השינוי בטווח הארוך.

מאחר שגורמי סיכון פסיכו-סוציאליים עלולים להזיק לבריאותם של העובדים ולתרום לתאונות עבודה - ברורה החשיבות שבפעולות אלה ומובנת חשיבות תרומתם לבטיחות ולבריאות במקום העבודה.


*של  Theorell's&Karasek 
**שפותח ע"י Sigriest
***מסמך בשם: "Best Advice on Stress Risk Management in the Workplace" ("העצה הטובה ביותר לניהול הסיכון בנושא לחץ במקום העבודה") מאת עו"ד Martin Shain, המרכז להתמכרות ולבריאות מנטלית והמרכז לקידום הבריאות של אוניברסיטת טורונטו, קנדה.
****
 ע"י ד"ר Linda Duxbury, מביה"ס למינהל עסקים של אוניברסיטת קרלטון (Carleton), קנדה.
*****הסקרים נערכו ע"י: AON, Consulting and Prudential Life
******עו"ד Martin Shain


 

 

 

שלח להדפסה