כניסה הרשמה צור קשר

ארגון הבריאות העולמי: לפחות אחד מכל שלושה אירופאים עלול להיחשף לאסבסט בעבודה ובסביבה

 

עודכן ב:07/05/2015

 

כשליש מ-900 מיליון בני האדם באזור האירופי של ארגון הבריאות העולמי - WHO חיים במדינות שעדיין לא אסרו על השימוש באסבסט על כל צורותיו, וזה עלול לחשוף אותם לאסבסט בעבודה ובסביבה. במדינות שבהן נאסר השימוש באסבסט, קיימת עדיין חשיפה מהשימוש שנעשה בו בעבר. חשיפה לאזבסט עלולה לגרום לסרטן הריאות, השחלות והגרון; מזותליומה; ואסבסטוזיס והדרך היעילה ביותר כדי למנוע מחלות אלה היא להפסיק את השימוש בכל סוגי האסבסט.

מניעת מחלות הקשורות לאסבסט הייתה אחד הנושאים העיקריים שנדונו בכינוס ארגון הבריאות העולמי - אירופה בחיפה. בכינוס שנועד להעריך את ההתקדמות הכוללת בנושאי בריאות וסביבה באירופה, השתתפו יותר מ-200 נציגים של מדינות אירופיות, של ארגונים בינלאומיים ושל ארגונים לא-ממשלתיים. עם נעילת הפגישה רמת הדרג בנושאי סביבה ובריאות שהתקיימה בחיפה בסוף אפריל 2015, יצאה קריאה דחופה לכל מדינות אירופה למנוע מחלות הקשורות לאסבסט: "איננו יכולים להרשות לעצמנו לאבד כמעט 15,000 חיים בשנה באירופה, בייחוד חיים של פועלים, ממחלות שגורמת החשיפה לאסבסט. כל מוות ממחלות הקשורות לאסבסט ניתן למניעה", אומרת ד"ר סוזנה ג'קאב, מנהלת אזור אירופה של ארגון הבריאות העולמי. "אנו קוראים לכל המדינות היוצאות מהמפגש בחיפה למלא את התחייבותן משנת 2010 ולגבש עד סוף שנה זו מדיניות שתמחה את המחלות הקשורות לאסבסט מעל פני אירופה. נותר מעט מאוד זמן כדי לעשות זאת

דוח ההתקדמות לקראת מניעת מחלות הקשורות לאסבסט שהוצג בכנס בחיפה, הצביע על כך שאסבסט, שהוא קבוצה של מינרלים סיביים טבעיים, אחראי לכמחצית מכל מקרי המוות מסוגי הסרטן המתפתחים בעבודה. מאומדנים חדשים עולה שמספר מקרי המוות ממזותליומה ב-15 ממדינות האיחוד האירופי עולה לחברה יותר מ-1.5 מיליארד אירו בשנה

בעוד ש-38 מדינות מתוך 53 המדינות החברות באזור אסרו את השימוש באסבסט על כל צורותיו, 16 המדינות הנותרות משתמשות עדיין באסבסט, בייחוד לחומרי בניין, ויש מדינות הממשיכות לייצר אסבסט ולייצא אותו. אסבסט מוסיף להתקיים בסביבה גם לאחר הפסקת השימוש בו, ולכן יש לסלקו ולהטמינו באופן בטוח ללא דיחוי. "אסבסט ידוע כרוצח שקט מאחר שההפרעות הבריאותיות הנובעות מחשיפה לאסבסט מופיעות בדרך-כלל כעבור עשורים אחדים. פירוש הדבר שאנשים רבים מאוד באירופה צפויים לחלות ולמות בשנים הבאות", אומר ד"ר גואנאל רודיה, מנהל החטיבה למחלות מדבקות, אבטחת בריאות וסביבה. "זה דוח חדש המעריך את התקדמותן של מדינות אירופה במניעת מחלות הקשורות לאסבסט ומביא המלצות לעתיד". הוועדה לבדיקת כימיקלים של אמנת רוטרדם תבחן בתוך שבוע את האפשרות לכלול את הקריזוטיל או האסבסט הלבן, שהוא הצורה הנפוצה ביותר של אסבסט, ברשימת החומרים שמדינות המייבאות אותם נדרשות לתת לצד המייצא הסכמה לביצוע עסקת הסחר.

כל המדינות האירופיות שהשתתפו בפגישה חידשו את התחייבויותיהן לפעול לקראת עמידה במטרות המוגבלות בזמן שקיבלו עליהן ב-2010.
התחייבויות אלה כוללות צעדים ממשיים:
  1. לחיזוק או להקמה של שותפויות עם בעלי עניין שונים ועם תהליכים שונים, ולשימוש במכשירי מדיניות ובכלי מדיניות קיימים;
  2. לשיפור הבנת הטיעונים הכלכליים ולהרחבת השימוש בהם לתמיכה בפעולות בנושא סביבה ובריאות;
  3. להתאמת הפעולות לסדר היום המוצע לפיתוח בר-קיימא לאחר 2015.
הן גם הסכימו לטפל באתגרי הסביבה והבריאות של המאה ה-21, שמציבים:
  1. גורמי סיכון מורכבים: אוויר, מים, פסולת או כימיקלים;
  2. מערכות מורכבות בעלות נגיעה ישירה לסביבה ולאבטחת בריאות: מזון, אנרגיה או ערים;
  3. נושאים של סביבה בינלאומית ואבטחת בריאות: אסונות טבע ושינויי אקלים.
המסקנות של הפגישה רמת הדרג בחיפה הן אבן דרך חשובה בדרך לוועידה השישית בדרג שרים על בריאות וסביבה המתוכננת ל-2017.

15 המדינות שעדיין לא אסרו על כל הצורות של אזבסט הן: אלבניה, אנדורה, ארמניה, אזרבייג'אן, בלארוס, בוסניה והרצגובינה, גאורגיה, קזחסטן, קירגיזסטן, הרפובליקה של מולדובה, רוסיה, טג'יקיסטן, טורקמניסטן, אוקראינה ואוזבקיסטן.

בעלי מקצוע שונים חשופים לאסבסט בסביבת עבודתם, בין אלה ניתן למצוא מקצוע הרצף ואת מקצוע הטייח ומקצועות נוספים. בשנת 2014 פרסם המשרד להגנת הסביבה בשיתוף עם משרד הבריאות דפי מידע בנושא מזהמים סביבתיים והשפעתם על הבריאות בהם אסבסט.

להלן קישור להודעה לעיתונות המקורית בנושא אסבסט מטעם ארגון הבריאות העולמי - אירופה

>> עבודה תחת גגות אסבסט צמנט - סיכון בריאותי? קרא את תשובת מרכז מידע ואינטרנט לשאלה זו
>> רוצים ללמוד על חוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק במסגרת יום עיון - עדכונים במשפט הסביבתי? לחצו כאן לפרטים נוספים

 

מקור:אתר ארגון הבריאות העולמי
אתר המשרד להגנת הסביבה
אתר המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה