כניסה הרשמה צור קשר

חדשות

שיתוף פעולה מקצועי בין הממונים על הבטיחות ברשויות המקומיות

 

עודכן ב:29/10/2015

 

לאחרונה דיווחנו כאן באתר על כך שהוקם תא הממונים על הבטיחות ברשויות המקומיות. פנינו למר מאיר סאיג, ממונה בטיחות עיריית פתח-תקוה ויו"ר תא הממונים על הבטיחות ברשויות המקומיות בכדי שיפרט מעט על הרקע ועל המטרות בהקמת התא. להלן תמצית דבריו:

המושג שיתוף פעולה מוגדר ע"י החוקרים Lacey & Lomas כתהליך אינטראקטיבי המאפשר לצוות של אנשים, עם מגוון התנסויות להגיע לפתרונות יצירתיים של בעיות פרקטיות. אחת הדוגמאות לשיתוף פעולה והתמודדות מקצועית כזו, נעשתה הלכה למעשה ע"י הממונים על הבטיחות ברשויות המקומיות. להקמת התא קדמה הקמת פורום מקצועי של כלל הממונים על הבטיחות ברשויות המקומיות בשנת 2014. אחת המטרות של הקמת הפורום היתה יצירת שיתוף פעולה מקצועי, פורה ופתוח, מתוך תפיסה עליה עוד עמד אריסטו "שהשלם גדול מסך חלקיו". ואכן, פרסומן של תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (תכנית לניהול הבטיחות), התשע"ג-2013 הציב בפני הממונים על הבטיחות ברשויות אתגר מורכב בהכנת התכנית, בעיקר בהכנת פרק 4, העוסק בניהול הסיכונים במקום העבודה.

מאחר ועבודת הרשות מתאפיינת בספקטרום רחב של סיכונים, על פני מספר יחידות ומחלקות למכביר, ולמעלה מכך, ים של עיסוקים שונים ומשונים. למעשה כמעט כל קשת הסיכונים המוכרים כיום לעוסקים במלאכת הבטיחות קיימים ברשות המקומית: מיכניים, פיסיקליים, אש, כימיים, ביולוגיים, תעבורה, חשמליים וכו'. בתוך הרשויות המקומיות ניתן למפות כיום בנקל רשימה של למעלה מ- 100 עיסוקים, הפזורים על פני שטח מוניציפאלי רחב.

וכך עמדה בפנינו הממונים על הבטיחות ברשויות המקומיות דילמה מקצועית: כיצד להכין תכנית בטיחות שתכסה עשרות ואף מאות (ברשויות מקומיות גדולות) מחלקות ויחידות, המכילות מספר עיסוקים כה רב? לקושי זה נתלווה היעדר תקציב וסיוע מקצועי ממשי בדרך כלל לצידו של הממונה על הבטיחות ברשות. הפתרון שנמצא לנכון, כדי לסייע למעביד בהכנת התכנית התבסס על העקרונות הבאים:
  1. רשימת העיסוקים השונים צומצמה לכדי רשימה מצומצמת של עיסוקים ענפיים, שלא עפ"י תיאורי התפקיד השגורים בספר התקנים המקובל של משרד הפנים.
  2. נעשתה התייחסות לעיסוקים חוצי ארגון, על מנת להימנע מחזרה על דברים והגדלת נפח סתמית של התכנית, שגם כך הינה גדולה יחסית.
  3. הכנת פורמט אחיד, הממקד את הניתוח בכל קשת הסיכונים, שלהם חשופים בעלי התפקידים במקום העבודה.
  4. הקמת צוותי עבודה וחלוקת עבודת ניתוח הסיכונים בין הממונים על הבטיחות ברשויות, כאשר כל אחד נוטל חלק בעבודת הניתוח על פי יכולותיו, ניסיונו המקצועי, השכלתו וזיקתו לענף העיסוקי.
תוצרי העבודה הובילו לניתוח 17 העיסוקים ומכלול עבודות המאפיינים את עבודת הרשות וזאת על פני רובד רחב והמשמעותי של הסיכונים הקיימים.

טבלת ניתוח סיכונים
 
מס"ד תחום העיסוק / עיסוק
1 פינוי אשפה
2 עובדי אחזקה
3 בנייה
4 פיקוח
5 עבודה עם בע"ח חיים
6 גינון וגיזום
7 הדברה
8 חשמל
9 כלי הרמה
10 מחסנים/מקלטים
11 מסגרות
12 עבודה בגובה
13 עבודה בדרכים
14 ניקיון
15 עובדי משרד
16 סייעות
17 לבורנטיות
 
העבודה המשותפת לוותה בבקרה וסבב התייחסויות נוסף של הממונים לכל אחד מהעיסוקים לעיל. בתום התהליך הובאו ניתוחי הסיכונים לעיל לידיעת כל חברי תא הממונים על הבטיחות ברשויות ואלו הותאמו בהמשך לפי המאפיינים של כל אחד מהממונים במקום עבודתו כחלק מהכנת התכנית והטמעתה.

במאמר מוסגר אציין, שלאור הניסיון המצטבר ביישום התכנית בשנה הראשונה, מאז כניסת התקנות לתוקף, אנו פועלים באופן מתמיד לשדרוגה ועדכונה, כנדרש בתקנות.
 
לסיכום, מכלול וגודל עבודת הרשות המקומית על גווניה העמידו בפני הממונים על הבטיחות ברשויות קושי פרקטי בהכנת התכנית לניהול הבטיחות עפ"י התקנות. שיתוף פעולה של כלל הממונים על הבטיחות ברשויות המקומיות בהכנת התכנית, היוצרת תובנות מיוחדות רחבות היקף, המתחברות מעל כל אגו, הוכחה כתפיסה יעילה, מקצועית, כלכלית, הפועלת לטובת הכלל.

 

שלח להדפסה