כניסה הרשמה צור קשר

המקצועות בעלי שיעור ההתאבדויות הגבוה ביותר

 

עודכן ב:26/05/2016

 

כמיליון אנשים מתאבדים מדי שנה בעולם כולו. אין הרבה מאמרים בנושא סוגי מקצועות שונים והתאבדות. יש ידע מצומצם על מספר מקצועות שבאופן עקבי זוהו כמקצועות בהם יש סיכון גבוה להתאבדות כמו: חקלאים, רופאים, שוטרים, וחיילים. יתכן, שהסיכון הגבוה להתאבדות בקרב מקצועות מסוימים קשור לזמינות ולנגישות לאמצעים קטלניים.  סמים, לדוגמא, זמינים לרופאים, וכלי נשק, זמינים לשוטרים וחיילים. גורמי לחץ בעבודה וגורמים כלכליים נמצאו גם הם קשורים להתאבדות במקצועות אלה.  

בשעה שיש מספר מצומם של מאמרים בנושא הקשר בין סוגי מקצועות שונים והתאבדות, יש אפילו פחות מחקרים הבוחנים מקרי התאבדות שאירעו במקום העבודה, בארה"ב. אחת הסיבות לביצוע התאבדות במקום העבודה יכולה להיות הרצון להגן על בני המשפחה כדי שאלו לא ימצאו את גופת יקירם בסביבת הבית.

מחקר שפורסם לאחרונה ב-   American Journal of Preventive Medicine , בדק את שיעור ההתאבדויות במקום העבודה בין השנים 2003 ל- 2010 בהשוואה לשיעור ההתאבדויות מחוץ למקום העבודה,  בארה"ב.

שיעור ההתאבדות של גברים (עובדים ולא עובדים) היה גבוה באופן משמעותי יותר משיעור ההתאבדות של נשים. באופן כללי, ככל שהעובד היה מבוגר יותר עלה שיעור ההתאבדות במקום העבודה (עד גיל 75). שיעור ההתאבדות הגבוה ביותר נמצא אצל עובדים בין הגילאים 65 ל-74. שיעור ההתאבדות הגבוה ביותר אצל אנשים לא עובדים, היה בין הגילאים 45 ל- 54.

במחקר, שכלל כ- 1,700 מקרי התאבדות,  נמצאו המקצועות הבאים כמקצועות בעלי שיעור ההתאבדות הגבוה ביותר:
  1. עובדים במקצועות הקשורים להגנת הציבור (כולל שוטרים, כבאים ובלשים)
  2. עובדים בחקלאות, דיג וייעור
  3. עובדים בהתקנה, תחזוקה ותיקון כגון עובדי מוסך ופחחות
  4. עובדים בתחבורה (נהגי משאיות לדוגמא) ובמקצועות הובלה ושינוע
  5. עובדים במקצועות ניהול, עסקים ופיננסים (כולל מנהלי בנייה ומנהלי שירותי מזון)
  6. עובדי ניקיון ותחזוקה.
קבוצת המקצועות העיקרית בה שיעור ההתאבדויות היה הגבוה ביותר היה במקצועות  הקשורים בהגנת הציבור. במקצועות אלו נכללים כבאים, עובדי אכיפת חוק, מאבטחים, בלשים וחוקרים פרטיים. בכל המקצועות בקבוצה זו, שיעור ההתאבדויות עלה על שיעור התאבדויות הממוצע הארצי. שיעור ההתאבדויות במקצועות אלו היה גדול פי 3.5 משיעור ההתאבדות הכולל של העובדים האמריקאים וב- 84% מהתאבדויות אלה היה מעורב כלי נשק. גורמים תורמים לשיעור ההתאבדות הגבוה במקצועות הקשורים בהגנת הציבור כוללים גישה מוגברת לאמצעים קטלניים, עבודה במשמרות ומצבים של לחץ גבוה בעבודה. גורם סיכון להתאבדות של עובדים במקצועות הקשורים להגנת הציבור, הוא הרמה הגבוהה של מצבי לחץ שהם חלק מתפקידם.  חשיפה למקרים של לחץ גבוה יכולה לגרום לבעיות בריאות מנטליות שליליות כדוגמת תסמונת לחץ פוסט טראומטי, הפרעות חרדה, ודיכאון. עובדים רבים השייכים לקבוצה זו של מקצועות העובדים בהגנת הציבור,  לא הולכים לייעוץ מפני שהם חוששים מפני סטיגמה. מצבים אלה, כשהם לא מטופלים עלולים לגרום לחשיבה מוגברת על התאבדות.

אחרי קבוצת המקצועות של העובדים בהגנת הציבור, העובדים במקצועות החקלאות,  הדיג , והייעור  היו בעלי השיעור הגבוה ביותר  של התאבדות. במיוחד העובדים בחקלאות. גורמים שעשויים לתרום לסיכון זה כוללים את הפוטנציאל להפסדים פיננסים, מחלה פיזית כרונית, בידוד חברתי, חוסר איזון בין העבודה לחיים הפרטיים, דיכאון עקב חשיפה כרונית לחומרי הדברה ואי קבלת טיפול מנטלי.

קבוצת מקצועות נוספת של אחוז גבוה של שיעור התאבדויות במקום העבודה הייתה של עובדי התקנה, תחזוקה ותיקון (הכוללים עובדי מוסך ופחחות). שיעור ההתאבדויות במקום העבודה היה גדול יותר מפעמיים משיעור ההתאבדויות הארצי.  ממצאים אלה תואמים ממצאים של מחקרים קודמים שמצביעים על סיכון התאבדות גבוה בקרב עובדים הקשורים לכלי רכב. הסיכון המוגבר להתאבדות אצל העובדים במקצועות הקשורים לכלי רכב מיוחס לחשיפה לממיסים בעלי השפעות נירוטוקסיות. חשיפה כרונית ממושכת עלולה לגרום לפגיעה בזיכרון, עצבנות, סימפטומים דיכאוניים, חוסר יציבות רגשית, ונזק מוחי. המלצות להפחתת חשיפה לממיסים כוללים שטיפת ידיים בתכיפות וביסודיות , התקנה של מערכות השבת אדים, ולבישת ציוד מגן אישי. לא ברור מדוע במקצועות אחרים בהם גם יש חשיפה לממיסים דומים אין שיעורי התאבדות גבוהים.

יישום של תכניות למניעת התאבדות במקום העבודה עשוי לתת הדרכה לעובדים ולבני משפחותיהם ובה בשעה להגביר את המודעות להתאבדות במקצועות בעלי סיכון גבוה להתאבדות.  

The 2012 National Strategy for Suicide Prevention - מעודד מסגרות קהילתיות ליישום תכניות של רווחה ותכניות למניעת התאבדות. הדו"ח של על התאבדות במקום העבודה מציע גישה מקיפה  WHO- World Health Organization  שתכלול את נושא מניעת הלחץ במקום העבודה והפחתתו, העלאת המודעות לקשיים מנטלים בעבודה ואבחון מוקדם שלהם.     
 

על פי ממצאי המחקר, סוג המקצוע יכול להגדיר את הזהות העצמית ואת גורמי הסיכון הפסיכולוגיים להתאבדות (לדוגמא: דיכאון ולחץ), העלולים להיות מושפעים על ידי מקום העבודה. התאבדות היא תוצאה של סיבות רבות ולפיכך יש הזדמנויות רבות להתערבות כולל התערבות במקום העבודה. ניתן להדריך אנשים גם בהערכת הסיכון להתאבדות וגם בניהול סיכון זה. על מקומות העבודה לשקול יישום תכניות למניעת התאבדות ולהדרכת מנהלים בגילוי מוקדם של התנהגות אובדנית, במיוחד בקרב מקצועות בעלי סיכון גבוה להתאבדות.  

מקור:

 

 

מקור:ליבנת כהן, מנהלת מח' פסיכולוגיה אירגונית, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה