כניסה הרשמה צור קשר

אושר לקריאה ראשונה: אתר בנייה שאירעה בו תאונת עבודה קשה - ייסגר

 

עודכן ב:22/06/2016

 

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה היום פה אחד לקריאה ראשונה את הצעת החוק של יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) וחברי הכנסת איל בן ראובן (המחנה הציוני) ועבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), לפיה אתר בניה שהתרחשה בו תאונה שגבתה חיי אדם או גרמה לפציעה קשה, ייסגר למשך יומיים. מפקח עבודה יהיה רשאי לסגור את האתר לשלושה ימים נוספים, אם מצב הבטיחות באתר יישאר לקוי. המפקח יוכל לתת צו לתיקון ליקויי הבטיחות, ואם המחזיק במקום העבודה לא יתקן אותם, דינו מאסר שנתיים או קנס בסך 75 אלף שקלים.  בכל מקרה, העובדים ימשיכו לקבל שכר גם עבור הימים בהם האתר היה סגור.

ח"כ אלאלוף אמר בדיון: "הופעלו עלי לחצים רבים לרכך את הצעת החוק, אולם אינני מוכן לכך. גם אם ניאלץ לסגור כמה עשרות אתרי בניה, לא תיגרם פגיעה אנושה לענף. חייבים לעשות הכל כדי להציל את העובדים. החוק הזה אינו עונש לקבלנים, אלא סגירה של האתר באופן זמני על מנת לתקן את הליקויים".

סגן נשיא התאחדות בוני הארץ, חיים פייגלין, אמר בתגובה: "זו ענישה נקמנית. עצירה של יומיים באתר שבו מאות עובדים, יש לה השלכות קשות. לפעמים העובד מקבל הדרכה ולא ממלא אחר ההוראות. זו לא אשמת הקבלן". ח"כ חאג' יחיא הדגיש כי אם הקבלן הוכיח כי עמד בהוראות הבטיחות, לא יינתן צו סגירה. ח"כ בן ראובן הוסיף: "כדאי לו לקבלן שהעובדים ימלאו אחר הוראות הבטיחות. בשביל זה יש ממונה ומנהל עבודה". בן ראובן ומנהלת הקואליציה למאבק בתאונות בניין, הדס תגרי, ציינו כי מזה 20 יום לא דווח על נפגעים בתאונות בניה, וייחסו זאת לחודש הרמדאן.

עו"ד הדיל יונס ממשרד המשפטים אמרה כי סגירה של אתר למשך למעלה מ-48 שעות היא הוראה גורפת מדי ופגיעה בלתי מידתית. לטענתה עשויות להיות לה השלכות על מחירי דיור. בתגובה אמר ח"כ אילן גילאון (מרצ): "זכות החיים חשובה לא פחות מזכות הקניין".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), שיזם דיון בוועדה על היפגעות פועלים בענף הבניה: "יש עלייה במספר התאונות באתרי בנייה. דומה שחייהם של הפועלים הפכו הפקר. יש תחושה קשה כי העובדה שמרבית הפועלים הם אזרחים פלסטינים משני צדי הקו הירוק תורמת להתנהלות המחפירה בנושא". ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת): "לא ייתכן שמזרזים בניית דירות על חשבון חיי אדם".

נציג המוסד לבטיחות, אלון פל אמר שהמוסד לבטיחות ולגיהות מעניק שירותי הדרכה במגוון שפות לעובדי בניין ומנהלי עבודה ולכן המוסד ממליץ שהאחראי על האתר יפנה אלינו, בתקופה בה האתר יהיה תחת צו הסגירה, ואנו מתחייבים לנורמות שירות של מספר שעות, מרגע הפנייה, ולפעולות הדרכה איכותיות.


מנכ"לית המוסד לבטיחות ולגהות ד"ר אורנית רז, פנתה מיד לאחר הישיבה ליו"ר ועדת העבודה, בקריאה להנחות יזמים באתרי בנייה, לקבל שירותים מניעתיים בפרק הזמן בו האתר סגור לאחר תאונה קטלנית. על פי הצעתה, ניידת הדרכה מלווה בצוות מקצועי – תגיע לאתרים בתוך 48 שעות לייעוץ ופעילות מניעתית, אשר תכלול הדרכה ממוקדת במספר שפות, המותאמת לעובדים בכל אתר ספציפי.

במכתבה לאלאלוף מציינת רז כי "השימוש בשירותי המוסד לבטיחות ולגהות נתון לשיקול דעתו של המעסיק והנו וולנטרי. אולם נראה שקיים קשר ישיר, ולא במפתיע, בין חברות המודרכות על ידי אנשי המוס"ל לבין צמצום מספר תאונות העבודה ומידת החומרה שלהן".

בשנתיים האחרונות הגיעו ניידות ההדרכה לכ-2,500 אתרי בניה ברחבי הארץ, וביצעו הדרכות ב-6 שפות, בהתאם לשפה המדוברת על ידי עובדי האתר.

 

מקור:יחידת האינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה