כניסה הרשמה צור קשר

חייבים להקטין את החשיפה לפליטת דיזל במקומות עבודה

 

עודכן ב:28/08/2016

 

העובדים חשופים לפליטת דיזל במקומות עבודה רבים. יותר ויותר תשומת לב נדרשת על מנת לנטר ולהקטין חשיפה זאת. מחקרים מקשרים בין חשיפה מוגדלת וממושכת לפליטת דיזל לבין סיכון מוגבר של סרטן ראיות.

בפינלנד קרוב ל-50,000 עובדים חשופים לפליטת דיזל במקומות עבודתם. חשיפה זאת עלולה להיות משמעותית במקומות כגון מכרות, עבודות מינהור, מפעלי תעשייה, מחסנים ומסופים בהם משתמשים במכונות בעלות מנועי דיזל. במחקרים נתגלה קשר בין חשיפה מוגדלת וממושכת לפליטת דיזל לבין סיכון מוגבר לחלות בסרטן ראיות. כמו כן הונח כי חשיפה זו עשויה להשפיע על מערכות לב וכלי דם. לאחרונה פורסמו ממצאים של סקר אשר בדק השפעות בריאותיות של פליטת דיזל. הסקר פורסם לאחרונה על ידי מומחים מהמכון הפיני לבריאות תעסוקתית (Finnish Institute of Occupational Health - FIOH) וקבוצת מקצוענים ממדינות סקנדינביות ומהולנד.

לדבריה של Tiina Santonen, חוקרת בכירה ב- FIOH: "לעתים רבות מדי, חשיפה לאדי אגזוז לא זוכה לתשומת לב מספקת. חייבים לשים לב לניטור ולניהול של חשיפות אלו, במיוחד במכרות ובעבודות מינהור שבהן הריכוזים עלולים להגיע לרמות גבוהות מאוד".

הסקר על השפעות בריאותיות של פליטת דיזל, שנערך על ידי מומחי FIOH בשיתוף פעולה עם קבוצת מקצוענים ממדינות סקנדינביות לסיכונים בריאותיים של חומרים כימיים (NEG) ועם ועדה הולנדית לבטיחות תעסוקתית (DECOS), התפרסם ב-27.05.2016. להלן 2 נושאים חשובים שעלו מהסקר:

שיטות מגווונות להקטנת החשיפה

הפליטות ממנועי דיזל שמצוידים במסנני חלקיקיות חדשניים ובממירים קטליטיים הן במפורש נמוכות לעומת אלה שהיו בעבר. ניתן להוריד את החשיפה על ידי טיפילים סדירים, הקטנת פעולת סרק של המנוע, שיפור האוורור, דאגה לאיטום טוב של תא הנהג ולתקינות המסננים. כמו כן, התקנת מערכת סילוק אדי פליטה על צינור האגזוז גם היא פתרון טוב בישומי שירות של מנועי דיזל.

רמות יעד יכולות לעזור במזעור חשיפות וסיכוני בריאות

המכון הפיני FIOH הוציע רמות יעד לאדי פליטה באוויר במקומות עבודה אשר יוכלו לשמש למזעור חשיפות אגזוז הדיזל. שאיפה לשמירה על הרמות האלה גורמת להקטנת סיכוני בריאות, כאשר השגתן הינה לעיתים קרובות אפשרית על ידי אמצעים סבירים במקומות עבודה רבים.

רמות היעד של FIOH לפליטת דיזל הינן 5 מיקרוגרם למ"ק (ריכוז ממוצע במשך 8 שעות כאשר נמדד כפחמן אלמנטרי שנמצא בחלקקי אדי האגזוז), ו-0.2 חלקים למיליון (ppm) (ריכוז ממוצע במשך 15 דקות כאשר נמדד כחנקן דו חמצני). במכרות ובאתרי בנייה תת-קרקעיים רמות היעד הן 20 מיקרוגרם למ"ק (8 שעות) ו-0.5 חלקים למיליון (15 דקות) בהתאמה.
 
המקור:
Taxell P., Santonen T. The Nordic Expert Group for Criteria Documentation of Health Risks from Chemicals and the Dutch Expert Committee on Occupational Safety. 149. Diesel engine exhaust. Arbete och Hälsa 2016; 49(6) 1–147:
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/44340/1/gupea_2077_44340_1.pdf

 

 

מקור:יחידת האינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה