כניסה הרשמה צור קשר

שלדים חיצוניים לבישים בבנייה: האם הם יקטינו סיכון או יגבירו?

 

עודכן ב:05/09/2017

 

שלדים חיצוניים לבישים [Wearable exoskeleton devices] יכולים להקטין חלק מהעומס המכני הקיים בעבודה ידנית. מכונות לבישות אלו יכולות להיות מופעלות על ידי חשמל או על ידי תנועה אנושית, והם יכולות להיות גדולות כמו חליפת החלל או קטנות כמו כפפה. הן משמשות על מנת להגביר או לשנות את תנועות העובד, לשפר את ביומכניקה ויעילות, והן נפוצות יותר ויותר במגזרים הציבורי והפרטי. בעוד התקנים האלה פרוסים במקומות נרחבים יותר ויותר במקום העבודה, נדרש מחקר יסודי בכדי להעריך את הסכנות ואת היתרונות הפוטנציאליים של טכנולוגיה חדשה זו.

עבודות בניין הן קשות פיזית וכרוכות בטלטול ידני של משאות כבדים ובתנוחות עבודה לא נוחות. הפרעות שלד – שריר מהוות גורם מוביל לפגיעות בקרב עובדי בניין, כאשר מאמץ יתר בפעולות הרמה גורם ליותר משליש מפגיעות אלה. לכן השימוש בשלדים חיצוניים נראית כאפשרות אטרקטיבית בעבודות בניין.

במחקר של פעולות הרמה תוך כדי כיפוף קדימה באמצעות שלד חיצוני שנועד להפחית את העומס לעמוד השדרה ולשפר את התנוחה, החוקרים גילו כי שלדים חיצוניים מקטינים את היקף העבודה, העייפות והעומס תוך שיפור התנוחה. בנוסף להקטנת העומס על עמוד השדרה, שלדים חיצוניים הוכחו כי מפחיתים את אי הנוחות בכתף תוך הגדלת הפרודוקטיביות ואת איכות העבודה בקרב צבעים ורתכים.

למרות היתרונות הנ"ל, שלדים חיצוניים גם מביאים גורמי סיכון חדשים. המחקר הראה גם לחץ מוגדל על החזה עקב לבישת המכשיר. זה יכול להשפיע לרעה על העובדים, במיוחד אלה עם מצבי בריאות ניוחדים, כגון מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD). ישנם סיכונים פוטנציאליים אחרים עם השימוש בשלדים חיצוניים. המשקל של המכשירים ,המיועדים להרחבת טווח ההגעה, עלול לגרום לעומס מוגבר על עמוד השדרה. התאמה גרועה עלולה לגרום לפציעות לחץ או עצבים דחוסים. היעדר טיפול היגייני עבור המכשירים ,המשמשים יותר מעובד אחד, עלול להפיץ מחלות זיהומיות.

חלק מהשלדים החיצוניים הם מסורבלים ועלולים להגביל את ניידות המשתמשים. הם גם יכולים לשנות את מרכז הכובד של המשתמש ולהשפיע על תגובת הגוף לאובדן האיזון. הסיכון הזה חשוב במיוחד במגזר הבנייה שבו עבודה מתבצעת לעתים קרובות בגובה ובתנאי צפיפות. בנוסף לכך, גורמים אנושיים הקשורים לשימוש במכשיר לביש, כגון ירידה בערנות או הסחת דעת מאמצעי בטיחות אחרים, יכולים גם הם להשפיע לרעה על הבטיחות. יש להתייחס למורכבויות אלה במחקר איכותי לזיהוי סיכונים, גילוי שיטות להפחתיהם ופיתוח הנחיות לשימוש ולשיטות עבודה מומלצות.

לשלדים חיצוניים קיים פוטנציאל לשפר את הפרודוקטיביות של העובדים, לספק סיוע לעובדים מזדקנים, ולהקטין את הסיכון להפרעות שלד ושריר. המכון האמריקני לתקנים וטכנולוגיה (NIST) בחן את הצורך בסטנדרטים ובשיטות בדיקה הקשורות לשימוש בשלדים חיצוניים. באירופה, פרויקט המחקר והפיתוח של האיחוד האירופי התחיל ב-2015 במטרת פיתוח תקנים לבטיחות של השלדים החיצוניים המשמשים את עובדי התעשייה לביצוע פעולות טלטול ידני. עם זאת, אין כיום מספיק נתונים כדי לקבוע פרופילים בטיחותיים מלאים של שלדים חיצוניים או השפעות בריאותיות לשימוש ממושך בהם. נדרש מחקר עתידי נוסף על מנת לפתח סטנדרטים מתאימים בטרם חשיפת עובדי הבניין לסיכונים הפוטנציאליים אשר עלולים להיות כרוכים בשימוש שוטף בשלדים חיצוניים לבישים.


המקור:

 

מקור:יח' האינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה