כניסה הרשמה צור קשר

שיטות ישימות להערכת חשיפה בריאותית תעסוקתית – יום עיון ברמת רחל

 

עודכן ב:16/08/2017

 

במקומות עבודה רבים קיימת סכנת חשיפה לגורמי סיכון שונים בסביבת העבודה. 

המשימה המשותפת למנהלים, לממוני בטיחות ולגיהותנים היא למזער חשיפה זו עד כמה שאפשר. אבני הדרך העיקריות במסע למילוי המשימה הן הכרת גורם הסיכון וזיהויו, הערכת גודל הסיכון ובקרה עליו, מזעורו ומניעתו.

אחד מהשלבים החשובים הוא שלב הערכת הסיכון. ביום עיון, שקיים המוסד לבטיחות ולגיהות במהלך חודש יולי, בקיבוץ רמת רחל, נערך דיון מעמיק בין כל המשתתפים על שיטות מעשיות וישימות להערכת החשיפה הבריאותית-תעסוקתית. מטרת יום העיון הייתה להכיר את המודלים הפרקטיים להערכת הסיכון הבריאותי-תעסוקתי, לנצל, במובן הטוב, את אנשי המקצוע בתחום זה – הגיהותנים, כדי להגיע להערכה מדויקת באשר לסיכונים הבריאותיים הקיימים במקומות העבודה.

בתחום הגיהות התעסוקתית פותחו שיטות ייחודיות להערכה מדויקת של רמת הסיכון הגלומה בחשיפה לגורמים סביבתיים רבים. הערכה זו היא תהליך מורכב, המתבסס על הכרת גורם הסיכון, אופני החשיפה והחדירה לגוף וההשפעה על בריאות האדם; ניטור סביבתי, ניטור ביולוגי, והערכה כוללת של החשיפה ועוצמתה. באופן עקרוני, ההערכה הכמותית של סיכונים בריאותיים בסביבת העבודה מתבססת על מדידה. קיימים מדדים סביבתיים, ביולוגיים, פיזיולוגיים, טוקסיקולוגיים ונוספים. תוצאת המדידה היא ערך מסוים, שיש להשוותו לערך המבטא מצב ייחוסי קביל. ההערכה תתבסס על מידת הסטייה מן הערך המרבי הקביל. 

המודלים המקובלים להערכת הסיכון הם מודל אליפטי, מודל חגורות בקרה ומודל איכותי יחסי.
כדי להשתמש באחד מהמודלים יש לערוך ביקור יסודי במקום העבודה; ללמוד היטב את תהליכי עבודה השונים, על בוריים; לבדוק ולעיין בגיליונות הבטיחות (SDS) של הגורמים הכימיים המזיקים; לברר את מספר העובדים הנחשפים לגורם סיכון מסוים; להתייחס למאפיינים משמעותיים בנושא החשיפה, כגון זמן החשיפה במהלך יום עבודה שגרתי, נוכחות אמצעים טכניים הנדסיים למזעור החשיפה (למשל בידוד תהליך או מערכת אוורור יניקה מקומית) וכן, הקפדה על שימוש בציוד מגן אישי מתאים. כל המודלים מאפשרים הערכה די מדויקת של גורם הסיכון הבריאותי, וכך מקום העבודה מקבל מידע חשוב.

בסיום התהליך לומדים המשתתפים את קווי הפעולה הנדרשים לאחר קביעת רמת הסיכון הבריאותי  – בהתאם למודלים ישימים. פעולות אלו משותפות למנהלים ולאנשי מקצוע בתחום – ממוני בטיחות וגיהותנים. 



 

 

מקור:ויטלי פרוביז, מדריך גיהות, מחוז צפון, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה