כניסה הרשמה צור קשר

דגשי בטיחות לחג הפסח

מאת: המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:06/04/2022


המקרה המצער על הרעלה בסניף ארומה ברעננה השבוע, לימד אותנו עד כמה צריך להיזהר מחומרי ניקוי בעת העבודה במטבח. מדי שנה בשבוע שלפני חג הפסח, עולה מספר החשיפות לרעלים. בשנת 2020 עלו מספר הפניות ל 992 פניות, עליה של כ-35% ביחס לממוצע השבועי בשנת 2020.
 
המוסד לבטיחות ולגיהות יוצא בהנחיות בטיחות לקראת חג הפסח.
 
השבוע פורסם כי גבר בן 50 מורדם ומונשם לאחר ששתה בסניף ארומה ברעננה תה ובו ממיס שומנים ששימש לניקוי התנור, ולאחר מכן אוחסן ככל הנראה בכוס חד פעמית. מדי שנה נפגעים עשרות אלפי אנשים במהלך ניקיונות הפסח. למרבה המזל בחלק גדול מהמקרים הפגיעות נקודתיות וחולפות, אבל יש גם פגיעות קשות.
 
מנתוני המרכז הארצי למידע בהרעלות במרכז רפואי רמב"ם, עולה שמדי שנה בשבוע שלפני חג הפסח עולה מספר החשיפות לרעלים. בשנת 2020 בשבוע לפני פסח היו 992 פניות, עליה של כ-35% ביחס לממוצע השבועי בשנת 2020. כמחצית מהפניות היו בנוגע לפעוטות ולילדים מתחת לגיל 6 שנים. עוד מראים הנתונים כי 51% מהפניות בשבוע שלפני חג הפסח היו עקב חשיפה לכימיקלים ו-39% עקב חשיפה לתרופות.
 
מבין כלל חומרי הניקוי בבית החומרים עם פוטנציאל הפגיעה הגדול ביותר הינם מנקי תנורים ומסירי שומנים (בסיסים חזקים), פותחי סתימות (בסיסים חזקים או חומצות חזקות) ומנקי אסלות (חומצות). חומרים אלה גורמים לנזק המשתנה בחומרתו בהתאם לחומרת החשיפה ומשכה ויכולים לגרום לכוויות עמוקות בכל איבר או רקמה איתה הם באים במגע כגון עור ריריות העין והוושט ואף לגרום לנזקים ארוכי טווח כגון היצרויות בוושט, ובמקרים מסוימים, בליעת חומצות ובסיסים עלולה להסתיים במוות. חומרי הלבנה (אקונומיקה) מכילים בדרך כלל נתרן תת-כלורי. ריכוזו בתכשירים הביתיים אמנם קטן אך יש בו כדי לגרות את העור וריריות העיניים ואת דרכי העיכול.
 
דרכי הטיפול במקרה של חשיפה לחומר החשוד כרעיל צריך להיות מהיר. במידה ויש פגיעה ברירית העיניים או העור יש לשטוף מתחת למי ברז. במידה ויש בליעה של חומר החשוד כמסוכן יש לתת לילד לשתות חצי כוס מים או חלב (בתנאי שהוא בהכרה וללא מצוקה נשימתית) אין לגרום להקאה אצל הילד בשל הסיכוי להחמרה של הנזק ולתשניק. לאחר הפעולה המידית יש להתקשר עם גורם רפואי שיוכל לסייע בעצה ובהכוונה, כמו רופא משפחה או המכון הארצי למידע בהרעלות ברמב"ם.

לאור החשש מהרעלות בזמן הניקיונות המוסד לבטיחות ולגיהות יוצא במקבץ של הנחיות לשמירה על בטיחות הילדים לקראת חג הפסח:

 
  • לקראת חג הפסח השוק מוצף בסוגים רבים של חומרי ניקוי למטרות שונות. חשוב לדעת שרוב חומרי הניקוי מכילים תרכובות של כימיקלים שונים, אשר עלולים לפגוע בבריאותנו במידה ולא נעשה בהם שימוש נכון.
  • לפני התחלת העבודה עם חומרי הניקוי הקפד על אוורור המקום.
  • יש להקפיד להשתמש באריזות המקוריות של חומרי הניקוי. העברת החומרים לאריזות קטנות יותר שאינן האריזות המקוריות מסוכנת ועלולה להוביל לתאונה. לא אחת התרחשו אסונות כאשר ילדים שתו חומרי ניקוי שאוחסנו בתוך בקבוקי משקה.
  • יש לסגור היטב את מיכלי החומרים מיד עם תום השימוש.
  • יש להרחיק את החומרים מקרבתם של ילדים. במהלך העבודה והאחסנה חשוב להקפיד על העמדת החומרים במקומות גבוהים. בשום אופן אין לאחסן חומרי ניקוי בארון שבו מאחסנים מוצרי מזון. מומלץ לאחסן את חומרי ניקוי בארונות נעולים.
  • ערבוב בין חומרי ניקוי שונים מסוכן, עלול לגרום לריאקציה כימית ביניהם שכתוצאה ממנה נפלט גז רעיל העלול לפגוע בדרכי הנשימה ואף לגרום לפגיעות חמורות.
  • שימוש במטלית עם חומרי ניקוי שונים מחייב זהירות ועלול לגרום לראקציה בין חומרים. יש לקרוא את הוראות ואזהרות היצרן בשימוש עם חומרים שונים. מומלץ לעשות שימוש במטלית לחומר ניקוי אחד בלבד ולא לערבב.
  • חומרי ניקוי המיועדים לשימוש בריסוס – יש לוודא שפיית הריסוס מכוונת מהגוף והלאה. לאחר היישום יש לסגור את הניצרה (בד"כ ע"י סיבוב של ראש התרסיס). אין לכוון את פיית הריסוס כלפי הפנים כדי לבדוק שיוצא החומר במקרה של סתימה.
  • אין לרסס חומרי ניקוי בקרבת אש או מקור חום. חומרי ניקוי לא מעטים מכילים רכיבים דליקים מאוד. יש לאחסן את חומרי הניקוי בריחוק ממקור חום אש.
  • בשימוש בחומרי הדברה יש לרסס בהתאם להוראות על האריזה, ולהקפיד על הרחקת הילדים מהסביבה. מומלץ להשתמש בשירותי מדביר מקצועי בעל תעודה מתאימה ובתוקף.
  • השתמש אך ורק בחומרים המיועדים לשימוש ביתי, חומרים לשימוש תעשייתי אינם מיועדים לשימוש ביתי.
  • מומלץ לרכוש אריזות בטוחות לפתיחה קשה ע"י ילדים.
  • הכר את סימני האזהרה המופיעים על אריזת המוצר.
                           
         חומרים דליקים                                                     חומרים רעילים
 
  • בעבודה ממושכת עם חומרי ניקוי מומלץ להשתמש בכפפות ניטריל או PVC, או בכפפות חד פעמיות. הכפפות צריכות להתאים לגודל כף היד. הכפפה צריכה להיות שלימה ללא פגמים או סדקים. אחת למספר שעות רצוי להוריד את הכפפות ולשטוף את הידיים ואף להחליף את הכפפות המשומשות לכפפות חדשות.
  • חשוב לזכור: כאשר מבצעים עבודות ניקיון אין להשאיר דליי מים (אפילו אם הם חצי מלאים), חומרי ניקוי, ללא השגחה כאשר נמצאים תינוקות וילדים קטנים בסביבה. אסונות רבים התרחשו בזמן קצר של חוסר תשומת לב.
.
הנחיות חשובות למלאכת הניקוי

 
  • נגב שאריות נוזלים מהרצפה, נעל נעלים המונעות החלקה.
  • בצע את פעולת הניקוי רק בטווח ההגעה, אין לעלות על מעקה המרפסת או מעבר לחלון כדי לנקות את התריסים/חלונות. יש להשתמש באמצעי המיועד להגעה למקומות רחוקים/גבוהים ללא סיכון לנפילה בעת ניקוי.
  • לצורך טיפוס למקומות גבוהים יש להשתמש בסולמות תיקניים. בשום אופן אין לאלתר אמצעים להגעה לגובה כמו ארגזים או כסאות לא יציבים. העמדת הסולם תתבצע בהתאם להוראות היצרן והוראות העבודה עם סולמות. חשוב לזכור עליה וירידה מסולם תתבצע בשלוש נקודות אחיזה (2 ידיים ורגל, 2 רגליים ויד) - יש לשים לב שהורדה של ציוד מהגובה או העלאתו כאשר שתי הידיים אוחזות בציוד ללא נקודת אחיזה מסוכנת ועלולה להיגמר בתאונה קשה.
  • יש לארגן ולתכנן את הציוד, החומרים, מספר האנשים, אופן וזמני ביצוע המטלות. הסיכונים גוברים כאשר מתחילים בביצוע המטלה ומגלים שהתכנון היה לקוי וחסר. לדוגמא: יותר מדי מטלות בו זמנית ובלחץ זמן - בישול (סכנה מאש גלויה) תוך כדי ניקיון (רצפה חלקלקה, שימוש בחומרי ניקוי) ביחד עם דיבור בטלפון הנייד (איפה היינו ומה עשינו?), המשלבים טיפוס על סולם כדי להוריד את כלי החג המאוחסנים בארונות גבוהים.
  • חשוב לזכור: כאשר מבצעים עבודות ניקיון אין להשאיר דליי מים (אפילו אם הם חצי מלאים), חומרי ניקוי, כלי עבודה ללא השגחה כאשר נמצאים תינוקות וילדים קטנים בסביבה. אסונות רבים התרחשו בזמן קצר של חוסר תשומת לב.
  • שימוש במטלית עם חומרי ניקוי שונים מחייב זהירות ועלול לגרום לראקציה בין חומרים. יש לקרוא את הוראות ואזהרות היצרן בשימוש עם חומרים שונים. מומלץ לעשות שימוש במטלית לחומר ניקוי אחד בלבד ולא לערבב.

הגעלת הכלים
ביצוע הכשרת כלים לקראת חג הפסח כרוכה בסיכונים ובהם: עבודה בחום, כוויות ושריפה.

אחראי: עבודות הכשרת הכלים לפסח תבוצע על ידי אנשים מעל לגיל 18. עבודות ההגעלה המתבצעות במים חמים או רותחים יש לעשות בצוות של 2 עובדים ויותר בהשגחה ובאחריות של עובד מנוסה. 

הדרכה: חובתו של האחראי להדריך את מי שמבצעים את ההכשרה בכל הנוגע לסיכונים בעבודה והדרכים למזעורם, דגשים לעבודה נכונה ובטוחה. על האחראי לוודא שהמקום שנבחר לביצוע ההכשרה מתאים ובטוח לעובדים ולסובבים, במקום קיימים כל התנאים לביצוע העבודה ומענה במקרה של מצב חרום או אירוע חריג.

בטיחות אש: לפני שמדליקים אש ומתחילים בחימום המים להגעלה יש לוודא שבסביבה אין חומרים דליקים ומסוכנים, שנשמר מרחק בטוח מחומרים אלו. אם תנאי המקום אינם מאפשרים זאת יש להתקין מחיצה מחומר בלתי דליק שתפריד בין החומרים הדליקים לבין מקור האש. יש לתחום בסימון ברור את אזור הגעלת הכלים למניעת כניסת אנשים לאזור הסכנה.
 
מיכל החימום: יש לבדוק לפני מילוי המים שמיכל חימום המים שלם ותקין, הצבת המיכל תהיה על בסיס אופקי איתן ויציב. יש למלא את המיכל במים עד לגובה שלא יגלשו לאחר הכנסת הכלים, חשוב להקפיד להשאיר שוליים יבשים כדי למנוע גלישה של המים הרותחים. יש להכניס את הכלים למיכל בזהירות כדי למנוע ממים רותחים להשפריץ החוצה ולגרום לכוויה.
 
המבער ומערכת החימום הארעית: המבער יהיה מחובר לגליל הגז באמצעות צינור תקני המחובר אל ווסת לחץ. בטרם התחלת העבודה יש לבדוק את תקינותו של המבער על ידי טכנאי גז מוסמך. יש להעמיד את גליל הגז במרחק של לפחות 6 מ' מהמבער. יש להצית את הגפרור/המצית לפני פתיחת ברז הגז. הצת את הגז שפיית המבער מופנית מהגוף קדימה. בסיום ההדלקה יש לכבות את הגפרור. במקרה ומרגישים בריח של גז יש לעצור מיד ולסגור את ברז גליל הגז ולהזמין טכנאי מוסמך. בסיום ההגעלה יש לכבות את הגז לפני הסרת מיכל החימום מעל הלהבה. בסוף יום העבודה יש לסגור היטב את ברז הגז לאחסן את גליל הגז במקום אחסנה בטוח.
 
אמצעי כיבוי: ליד כל מיתקן לחימום מים יש להציב מטף כיבוי תקין מסוג אבקה יבשה במשקל של 6 ק"ג. המטף ימוקם במקום נגיש. לפני התחלת העבודה על האחראי לוודא כי כל העובדים בקיעים במיקום ובהפעלת המטף.
 
בטיחות הציבור: הציבור יעמוד באזור שיסומן לכך, באזור שיוגדר ימסרו הכלים להכשרה, מומלץ לתכנן את מסירת הכלים לאחר ההגעלה באזור נוסף כדי ליצור זרימה ולמזער את הסיכון בתנועת הלוך ושוב לאותו האזור. עוברי אורח והמגיעים להגעלה לא יכנסו לתוך שטח העבודה.
 
ציוד מגן אישי: העובדים יהיו מצוידים במגפיים. יש להגן על גוף העובד באמצעות סינר עשוי מחומר בלתי דליק ואטום בפני מים. ידי העובדים יוגנו בעזרת כפפות עשויות חומר אטום למים. טבילת הכלים במים הרותחים תיעשה בעזרת כלי עזר ובשום אופן לא תעשה עם הידיים.
 
תאורה: אזור ההגעלה הינו אזור בעל סיכונים רבים, יש לוודא כי אזור העבודה מואר בתאורה מספקת. כמו כן, יש לוודא כי דרכי הגישה מוארות ומסומנות.
 
בסוף יום העבודה: יש להשגיח על מיכל המים הרותחים עד להתקררות של המים לטמפרטורה פושרת, אין להשאיר מיכל מים חמים ללא השגחה.
 
בטיחות בגז בישול (גפ"מ)

גז פחמימני מעובה (גפ"מ) או כפי שאנו קוראים לו בשפת היום יום "גז בישול" הוא גז דליק וכבד מן האוויר. הוא משמש לבישול ולחימום.

חשוב להכיר את הסיכונים האופייניים לגז הבישול כדי לדעת להיזהר מהם:

 
  • מאחר והגז כבד מן האוויר, אסור לאחסן גלילי גז, במקומות ובחדרים המצויים מתחת למפלס הקרקע.
  • כאשר חשים בריח האופייני של הגז - יש לסגור מיד את הברז הראשי, במקום סגור יש לפתוח חלונות ודלתות כדי לאפשר אוורור טוב של החלל. יש לקרוא לטכנאי גז מוסמך לבדיקה וטיפול.

בישול

בהכנות לארוחת החג עוסקים בבישול ואפיה רבה. חשוב להקפיד על כמה כללי זהירות פשוטים שימזערו את הסיכון לפגיעה:

 
  • יש להפנות את ידיות הסירים והמחבתות כך שלא יבלטו ממשטח הכיריים, כדי למנוע היתקלות בהם ובמיוחד כאשר נמצאים ילדים בסביבה העלולים להושיט את היד ולמשוך בידית.
  • יש לסדר את הסירים על הכיריים/פלטה כך שיהיו יציבים ואחיזתם תהיה מלאה וטובה.
  • בעבודה עם סירים בעלי ידית מתכת וכן בהוצאת תבניות וסירים מהתנור יש להגן על הידיים ולהשתמש בכפפות הגנה מחום.
  • טיגון בשמן עלול לגרום לכוויות ואף לשריפה. יש להשגיח היטב על המחבת או הסיר בכל זמן חימום השמן והטיגון.
  • כלי עם שמן על הגז ללא השגחה עלול להתחמם יתר על המידה ולעלות באש בפתאומיות. במצב כזה חשוב לזכור לא להתיז מים על המחבת או הסיר. התזת מים על שמן רותח מסוכנת, פעולה זו רק תגביר את הלהבה ותגרום לשריפה ולפגיעה באדם העומד שם. יש לכסות את כלי הטיגון בעזרת מכסה או מגבת לחה, כדי לחנוק את הלהבה.
  • חשוב לשמור על הניקיון בסביבת העבודה – להרים מיד כל לכלוך ושאריות מזון שנפלו לרצפה, לנקות נוזל שנשפך/התיז על כדי שלא נחליק חס וחלילה. יש לוודא תנועה חופשית ללא הפרעות ומכשולים באזור העבודה (הנחת ציוד/סירים/תבניות על הרצפה וכו').

מידע נוסף לשמירה על בריאותכם ניתן לקרוא בלחיצה על הקישור ארגונומיה במפעל מצות.

הנהלת המוסד לבטיחות ולגיהות והעובדים מאחלים לכל עם ישראל חג פסח כשר, שמח ובטוח.

למידע נוסף ניתן לפנות למוקד "קו החיים" של המוסד לבטיחות ולגיהות בטלפון 9214* או באמצעות כתובת המייל 
info@osh.org.il

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה