כניסה הרשמה צור קשר

מה מחדשות ארה"ב וקנדה בנושא העסקת עובדים בעלי מוגבלויות?

מאת: יפעת זר, מידענית, מהנדסת כימיה, מרכז מידע, מדור ידע וחדשנות המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:08/01/2023


המוגבלויות הבלתי נראות (סמויות)

המוגבלויות הבלתי נראות נובעות ממגוון של תופעות שאינן ניכרות על העובד ומידת חומרתן מגבילה את הסובלים מהן בפעילויות יום-יומיות, כולל היכולת שלהם לתפקד באופן תקין בעבודה. התופעות יכולות להיות קוגניטיביות, נוירולוגיות ומנטליות, למשל, הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) ולקות למידה, כמו דיסלקציה, או תופעות פיזיולוגיות, הגורמות לכאבים כרוניים, מתמשכים וקשים, כמו במקרים של פיברומיאלגיה ("דאבת השרירים", הגורמת כאב כרוני מפושט ורגישות עזה על פני מקומות רבים בגוף, ברקמות החיבור ובשרירים, בצירוף עייפות) ואנדומטריוזיס (מחלה גיניקולוגית שבה תאי רירית הרחם זולגים אל מחוץ לחלל הרחם אל איברים פנימיים, בעיקר באגן ובבטן).

לרוב, כאשר המתבונן מהצד, אינו רואה ראיות ברורות ללקויות או לנכויות, כגון שימוש בעזרי ניידות (כיסא גלגלים / מקל הליכה/ קביים), הרכבת משקפיים או מכשיר שמיעה, הוא אינו יכול לתפוס את אופי המוגבלות, את עוצמת הכאב שנושא המוגבל ואת גודל האתגר היומיומי שעמו הוא מתמודד בעבודתו. בדומה לכך, כאשר מצוקות או תופעות נפשיות אינן מזכות את העובד בקצבת נכות והן אינן גלויות לעין,  לרוב, סביבת העובד אינה יכולה להבחין בהן, למרות שהן עלולות להחליש את העובד או לשבש את תפקודו בעבודה. 

להלן דוגמאות נוספות למוגבלויות בלתי נראות:

הפרעת קשב וריכוז, תַתרָנוּת, אלרגיות למזון (צליאק, רגישות או אי סבילות ללקטוז או לפרוקטוז), סוכרת, אסתמה, תסמונת העייפות הכרונית, הפרעות שינה בקצב היממה, מיגרנות, הזעת יתר,
מחלות מעיים דלקתיות (קרוהן וקוליטיס), תסמונת המעי הרגיז, הפרעות חרדה, דכאון, פגיעות מוחיות, מחלת ליים, דלקת מפרקים שגרונית.


מה אפשר ללמוד מהאמריקאים ומהקנדים?

המוגבלויות הבלתי נראות רווחות יותר ממה שנהוג להניח. קימת סברה כי 10% מהאמריקאים סובלים מהן , ולפי סקר, שנערך בקנדה בשנת 2017 בנושא מוגבלויות, אחד מכל חמישה קנדים בגילאי 64-25 הוא בעל מוגבלות בלתי נראית אחת לפחות. לאחרונה, הוצפו הרשתות החברתיות בקנדה בתמונות ובמחשבות ששיתפו עובדים הסובלים ממוגבלויות אלו תחת המושג InvisiblyDisabledLooksLike#, והנושא זוכה לפופולריות רבה. אך למרות זאת, עובדים מוגבלים רבים חשים עדיין בלתי מובָנים וטוענים כי תחושת המצוקה שלהם והאתגרים שאיתם הם נאלצים להתמודד נתפסים כְּלא אמיתיים.

מה החוק הקנדי אומר?

בקנדה אסורה אפליה על רקע של 13 נושאים, המפורטים בחלק השני של חוק זכויות האדם הקנדי, Canadian Human Rights Act, כולל רקע של מאפיינים גנטיים ומוגבלות. חלק מהמחוזות בקנדה חוקקו חוקים מקומיים מפורטים יותר נגד אפליה, עבור פעולות שאינן מופיעות ברגולציה הפדרלית. 

התאמות נגישות

התאמות נגישות לעובדים בעלי מוגבלויות חיונית לעסקים. רוב ההתאמות הנדרשות יחסית אינן יקרות והן מובילות להחזר השקעה חיובי בזכות העלאת המחויבות של העובדים המוגבלים כלפי הארגון ופוריותם בעבודה וצמצום שיעור ההיעדרויות והעזיבה שלהם.

מומלץ לארגוני עבודה לנקוט מדיניות של נגישות המבוססת על העקרונות הבאים:
 
  • נגישות מותאמת אישית לצורכי המוגבל.
  • מתן עדיפות לאינטראקציות חברתיות בריאות על פני התאמות פיזיקליות.
  • הדרכות מנהלים ועובדים על שונוּת והכלה.
  • שינויים ארגוניים רחבים, המציבים בראש סדר העדיפויות את הבריאות בעבודה.
  • שיפור מתמיד של תוכניות בריאות ובטיחות בעבודה.
  • שיתוף של העובדים, המנהלים, מחלקת משאבי האנוש, מומחי בריאות תעסוקתית ונציגי ועד העובדים, אשר לכולם אחריות משותפת.
  • מנהלים אינם צריכים להיות מודעים לאבחנה העדכנית של המוגבלות, אלא רק למגבלות התעסוקתיות.

כמו כן, יש לכלול בתוכניות החזרה לעבודה (Return To Work) RTW גם את העובדים בעלי המוגבלויות הבלתי נראות, שנעדרו ממושכות מהעבודה בשל מחלתם, והן צריכות להיות דומות לאלו שקיימות עבור עובדים שנפצעו או עברו תאונה. על התוכניות להתמקד ביכולות התפקודיות של המוגבלים ולא בתסמינים או בגורמים למחלתם.

יש לכלול בתכנית ה-RTW את הנושאים הבאים:
 
  • התייעצות עם אנשי מקצוע ומומחי בריאות תעסוקתית.
  • התחלת עבודה במשימות קלות לביצוע.
  • העלאה הדרגתית של מספר שעות העבודה.
  • מתן אפשרות של גמישות בלו"ז לצורך קיום פגישות רפואיות.
  • התחשבות ברמות האנרגיה והריכוז של העובד לאורך היום והתאמת לו"ז יום העבודה אליהן.
  • מתן עצמאות למוגבל בקביעת סדר העדיפויות של המשימות לביצוע ובתכנון לו"ז העבודה שלו.
  • שינוי תנאי העבודה כמו רמות הרעש, המרחב, התאורה וגורמים ארגונומיים נוספים היכולים להשפיע על רווחת העובד ועל הריכוז שלו. יש לאפשר פינה פרטית למוגבל, במידת הצורך.
  • לעובדים הסובלים מחרדה חברתית - מומלץ לתת התראות מספיק ארוכות על פגישות עבודה, אירועים ותוכניות עבודה, כדי שיוכלו להיערך אליהם מראש.
  • יש לאפשר כללים חריגים במדיניות העבודה כאשר הם תורמים לעובד, למשל, הפסקות שינה לעובד בעל תסמינים של חולשה כרונית.

להלן מקרה לדוגמה, שאירע בקנדה:

אישה הסובלת מאנדומטריוזיס, מועסקת בצוות מכירות של עסק בקנדה. לצורך מילוי תפקידה היא נדרשת לשבת ממושכות כל יום העבודה. היא חשה כאבי גב, התכווצויות ואי-נוחות רבה ונוהגת להיעדר לפחות 1-2 ימים בחודש עקב מחלתה. במשך תקופה ארוכה היא לא שיתפה את מנהל העבודה שלה ואת אנשי צוותה בקשייה, מחשש שיפלו אותה לרעה או יתייגו אותה כעצלנית או כמצוברחת והשתדלה לעמוד בכל משימותיה.

לאחר זמן מה, החליטה האישה לדווח על מצבה למנהל העבודה שלה ולשמחתה זכתה לתמיכה ממנו וממשאבי האנוש של החברה. היא הוכרה כבעלת מוגבלות וקיבלה התאמות של נגישות בעסק, הכוללות גמישות בלו"ז העבודה, המאפשרת הפסקות התרעננות ופגישות רפואיות לפי הצורך. המוטיבציה שלה לעבודה עלתה והיא מוערכת בעבודה בזכות יכולותיה ותרומתה לעסק.


מוגבלות של טרנסג'נדר/יות

חוק ה- Americans with Disabilities Act (ADA) and the Rehabilitation Act, שנחקק בשנת 1990 בארה"ב מגדיר טרנסג'נדרים/יות, גברים ונשים, שעברו שינוי פיזיולוגי של מינם או מצויים בתהליך כזה, כבעלי זכויות של מוגבלים בעבודה, במידה שכשירותם הפיזית נפגמה עקב כך. לאחרונה, נערך בבית משפט WILLIAMS, הפועל בתחום השיפוט של וירג'יניה, משפט בעקבות תביעה של אישה טרנסג'נדרית על הפרת חוק ה- ADA בשל מצוקה נפשית (לא פיזיולוגית) שנגרמה לה.

הטרנסג'נדרית טענה כי ההצקות וההשפלות שספגה בכלא שבמחוז Fairfax VA כללו, בין היתר, התייחסות אליה כאל גבר, לרבות בדיקות פיזיות פוגעניות שנערכו על ידי סוהרים ומניעת טיפול הורמונלי, וגרמו לה למצוקה נפשית משמעותית. בית המשפט פסק באופן תקדימי לטובת האישה. לפי הפסיקה, גברים או נשים, החשים מצוקה נפשית משמעותית, הניתנת לאבחון קליני, בשל חוסר תאימות בין המין שבו הם נולדו לבין תחושת הזהות המינית שלהם, מוגדרים כבעלי זכויות של מוגבלים.

כתוצאה מהפסיקה, על מנהלי ארגוני עבודה בארה"ב להבין כי החוק, המגן על מוגבלים בעבודה, יכול לחול גם על עובדים הסובלים ממצוקות נפשיות, הקשורות לזהותם המינית. לפיכך, מומלץ כי מעסיקים ירעננו את מדיניות העסקת המוגבלים בארגון, כך שיתייחסו לכל הסוגיות המשפיעות על העסקת טרנסג'נדרים/יות וייסדו תכנית מקיפה לשילוב מוצלח של עובדים בעלי מוגבלות זו, לרבות התאמות נגישות והדרכות למניעת התעמרות בהם, או אפליה שלהם.


מקורות

♦ אנדומטריוזיס - המדריך המלא למחלה השקופה שפוגעת ב־1 מ־10 נשים.
♦ פיברומיאלגיה (דאבת השרירים)
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה